(11.30 hodin)
(pokračuje Rath)

Možná kdyby pan ministr Julínek už tolik let nedlel v Senátu a nyní se úplně nerozešel se svojí odbornou praxí, tak by od pacientů získal celou řadu zajímavých postřehů a možná by pochopil, jak jeho reforma a všechny ty změny těžce dopadají na tisíce lidí v České republice.

Dámy a pánové, buďme korektní a zkusme skutečně hledat model zdravotnictví, kde budou vyvážené formy vlastnictví, vyvážené způsoby, jak jednotlivá zdravotnická zařízení mohou fungovat a existovat. Podle našeho soudu fakultní nemocnice musí zůstat ve formě veřejných neziskových organizací. Jestli se to udělá speciálním zákonem, dobře. Pokud ten zákon bude slušně napsán, sociální demokracie ho určitě podpoří. Ráda ho podpoří.

Ale při té příležitosti bych chtěl upozornit zelené a zvláště paní ministryni Džamilu Stehlíkovou, která říkala, že takový zákon napíší, aby si dala trochu práce a otevřela si Sbírku zákonů a našla si tam zákon, který je přímo lex specialis pro nemocnice, tedy zákon o veřejných neziskových nemocnicích. Tady jsme trošku podlehli takovému propagandistickému tahu ze strany ODS, že tento zákon byl zrušen Ústavním soudem. Dámy a pánové, opět hloupost. Nepravda. Tento zákon je ve Sbírce zákonů a platí. Jediné, co Ústavní soud zrušil, byl paragraf, který ukládal krajům povinnost převést vyjmenované nemocnice do této právní formy. To je jediná věc, která z toho vypadla. Já s tím samozřejmě nesouhlasím. Bohužel mi čas dává zapravdu, protože ty nemocnice jsou privatizovány, třeba zrovna ve Středočeském kraji, a jejich osud je velmi truchlivý. Nechci říkat, že vždycky, ale většinou.

Pan premiér se za mými zády směje. Pane premiére, já vám doporučuji, když budete mít zdravotní problém, abyste si nějakou z nich vyhledal, zkusil si tam lehnout a zjistil třeba, kolik sester tam pracuje, jak je personální situace tragická, zjistil, jak tam scházejí kvalifikovaní lékaři, zjistil, jak tam jsou mnohá oddělení bez náhrady zrušena. Bylo by to možná dobře. Ne, jak říkáte "já jsem tam byl", že jste zajel na ředitelství, dostal chlebíčky, kávu, případně koňáček a ukázali vám Potěmkinovu vesnici, a vy jste zase ve svém audi odfrčel někam jinam na další koňáček a chlebíčky. (Oživení a smích v sále.) Ono je potřeba se tam dostat jako běžný pacient. Prostě si lehnout na lůžko. Pak byste měl pohled z úplně jiné strany, jaký skutečně je, ne tu vybudovanou potěmkiádu.

Dámy a pánové, ten zákon platí, ten zákon je ve Sbírce zákonů, a po mém soudu je trochu nadbytečné zpracovávat další zákon. Dobře, má-li někdo pocit, že vytvoří něco lepšího, rádi vyčkáme na výsledek. Nicméně tento zákon o veřejných neziskových nemocnicích jasně popisuje v jedné části i fakultní nemocnice. Tam je napsáno, že jako veřejné neziskové organizace mohou existovat i fakultní nemocnice. Dokonce já ještě jako ministr jsem dal příkaz ředitelům fakultních nemocnic, aby připravili všechny potřebné materiály k převodu na formu veřejné neziskové fakultní nemocnice. Oni na tom začali pracovat, tedy soupisy majetku a vymezení spádových území těchto nemocnic. Přišly volby a voliči rozhodli o jiném směru postupu. Ministr Julínek to zastavil. Mimochodem, sám si stěžoval, že na Ministerstvu zdravotnictví už existuje ten registr, protože podmínkou existence takového zařízení, tedy veřejného neziskového, je zápis do registru těchto zařízení, který vede Ministerstvo zdravotnictví.

Prosím vás, ten registr tam existuje v elektronické podobě a úředníci ho spravují. To, že ministr Julínek tam nenechal jako zřizovatel zapsat ani jedinou fakultní nemocnici, není chyba toho zákona, není chyba těch úředníků, není chyba neexistence registru, ale je to chyba ministra zdravotnictví, protože když se podíváte do toho zákona, tak ten jasně říká, že návrh dává zřizovatel. Pokud by ministr Julínek a tato vláda to mysleli vážně a seriózně s tím, že fakultní nemocnice mají být neziskové organizace, tak jednoduchým aktem ministr Julínek jeden den podá žádost o zápis do registru veřejných neziskových organizací, který spravuje odbor jeho ministerstva, a v určité časové lhůtě, vyjmenované v tom zákoně, budou tyto nemocnice zapsány jako veřejné neziskové fakultní nemocnice. Tím okamžikem se u těchto nemocnic zřizuje takzvaná dozorčí rada, v té dozorčí radě má třetinu příslušná univerzita a lékařská fakulta. O všech důležitých věcech rozhoduje právě dozorčí rada, ale majetek těchto nemocnic zůstává nadále státu, nemůže na něj být vyhlášen konkurs - to si snad všichni přejeme, nebo jestli ne, tak mi řekněte, kdo si myslí, že by bylo dobře, aby na majetek fakultní nemocnice byl vyhlášen konkurs - majetek veřejných neziskových nemocnic z tohoto zákona nemůže podléhat exekuci. Opět doufám, že většina z nás si přeje, aby nemohl přijít exekutor a oblepit třeba CT nebo nukleární magnetickou rezonanci nebo ozařovač v té které nemocnici.

Tam už najdete odpovědi na spoustu otázek. Proto bych velmi doporučil, zvláště zeleným, a možná i lidové straně, kteří chtějí jít směrem veřejného neziskového sektoru v oblasti fakultních nemocnic, aby si přečetli ten zákon, zjistili, jaké všechny výhody v něm jsou - například tyto organizace mají odpuštěné všechny daně, resp. daň z příjmu, nemusí platit daně darovací, nemusí platit daně z převodu nemovitostí. Jediné, co musí - musí kontrolovat s takzvaně otevřeným účetnictvím. A opět - já doufám, že to si všichni přejeme - to je přece zásadní rozdíl oproti akciovým společnostem. Vše, co činí obchodní společnosti, podléhá obchodnímu tajemství, a je to dobře. Naopak vše, co činí veřejné neziskové nemocnice, musí být podle tohoto platného zákona veřejně přístupné na internetu.

Dámy a pánové, pokud by ten zákon byl aplikován, tak každý si na internetu najde, za co ta nemocnice nakupuje stravu, za co nakupuje právní služby, za co si nechává udržovat zahradu a od jaké firmy, kolik ji stojí nákup určitých léků, těch drahých léků, kolik třeba platí za nákup jednotlivých endoprotéz. Prostě to, po čem dlouhé roky voláme, tak už je dávno popsáno v tomto zákonu a je chyba, že to není, protože už dnes jsme mohli srovnávat a ptát se, proč třeba fakultní nemocnice v Motole vaří levněji nebo naopak dráž než fakultní nemocnice v Brně, když jde o stejná zařízení. Nebo proč třeba jedna nemocnice nakupuje stejný typ endoprotéz o dvacet, o třicet procent dráž než jiná nemocnice.

Já si myslím, že bohužel zvláště tato ustanovení v tom zákoně hodně vadí, protože přestože tady každý veřejně volá po transparentnosti, tak je tu spousta lidí, kteří si netransparentnost strašně přejí, protože v tom se dobře žije. Já tady nechci obviňovat konkrétně, kdo všechno chce, aby to bylo netransparentní, ale to je prostě realita, to je realita dneška.

Čili dámy a pánové, je potřeba tady hovořit skutečně seriózně. To, že někdo kritizuje nějaké útoky nebo přestřelky - tak za prvé to k parlamentní demokracii patří a za druhé je třeba se ptát, kdo taky to vyvolává. Protože, nezlobte se, nemůžete si myslet, že opozici budete ponižovat, že opozici budete urážet, že opozici budete válcovat, že opozici budete zastrašovat a my vám na všechny tyto akty řekneme děkuji. Prostě vy jste zavedli do politiky velmi drsný styl, zavedli jste do politiky konfrontační styl, zavedli jste do politiky korupci, na které jste založili svoji vládu, tak se prostě nedivte, že opozice vám to vrací stejným dílem. Takže prosím, abychom zkusili nemoralizovat, ale podívat se nejdříve každý na sebe a do svých vlastních řad a okolo sebe, a trošku nad tím přemýšleli. Protože podle platí to známé biblické o smítku a o břevnu. Prostě ano, nikdo z nás není dokonalý, nikdo z nás není bezchybný, ale je potřeba si vzít, co je příčina a co je následek.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP