(15.40 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Je to oblast malé energetiky, životního prostředí, kanalizací a mimo jiné pěstování biomasy a biopaliv, protože se domnívám, že Evropa v tomto ohledu udělala velkou chybu, protože evidentně je to jeden z důvodů tlaku na cenu potravin. Takže pokud by se někde měly pěstovat plodiny pro biomasu a někde pěstovat plodiny pro vytváření biopaliv, tak speciálně tam, kde jsou pro to podmínky, a tam jsou pro to ideální. To je do úvodu.

Ta diskuse byla zajímavá v tom, že opravdu tam došlo ke konfrontaci názorů, a přestože byli levicoví představitelé z Evropy, tak ten hlas Evropy zněl velmi jednotně, ať už mluvil prezident Bulharska Parvanov anebo, já nevím, prezident Christofias, kyperský, který reprezentuje tamní podobu komunistické strany, nebo postkomunistické strany, anebo mluvil italský - dneska ministr zahraničí Frattini, premiér Janča apod., tak ten hlas byl velmi podobný. A na druhé straně když pominu určitou takovou indiánskou píseň Morálesovu o tom, jak všichni zlí imperialisti jim berou obživu, anebo sedmadvacetiminutový projev Hugo Cháveze, který obvinil Spojené státy americké ze všeho zla na celém světě, tak země jako Bolívie, Venezuela, Grenada a další samozřejmě argumentovaly, že právě globalizace a koncentrace vlastnictví, speciálně v jejich zemích, brzdí boj s chudobou. Prosazovaly právo vlád nakládat s přírodními zdroji podle společenských potřeb, věci, které jsme tady už všichni zažili, a je vidět evidentní rozpor mezi zeměmi typu Venezuela, případně Ekvádor, a zeměmi typu Kolumbie, Peru, speciálně v té andské oblasti. Myslím, že Bolívie, Grenada, Dominikánská republika a do jisté míry i Francie vyzvaly k vytvoření nového fondu, do něhož by Venezuela - což Hugo Chávez nepřímo navrhl - odváděla procento ze svých výnosů z ropy, nicméně myslím, že se mi podařilo ten projekt rozmělnit tím, že největším problémem podle Parvanova je právě alokace té rozvojové pomoci tak, aby se dostala k těm potřebným. A já jsem navrhl, aby v tom případě tento venezuelský bonus doplnil evropskou rozvojovou pomoc tak, aby bylo o té alokaci rozhodováno správně.

Ten pracovní stůl byl velmi těžký v tom, že tam právě nejvíc ze všech stolů docházelo k takové konfrontaci. Německo odmítlo tomu stolu předsedat, Angela Merkel nepředsedala, a myslím, že jsme se toho zhostili více než důstojně, i když je pravda, že kdybych byl opravdu tvrdý, tak jak jsem na naší vládě, tak by Chávez nemluvil 27 minut, protože měl dispozici pouze pět. Nicméně bylo to velmi edukativní a myslím si, že jsme si to všichni rádi poslechli. Je dobře vědět, kde existují hrozby.

Já jsem nezneužil té situace pro to, abych prezentoval jako ostatní pouze vlastní zemi, a podařilo se mi shrnout tu diskusi tak, jak ji shrnuji tady. A to, co se ukazuje jako největší bolest kromě boje s terorismem a s narkotrafikem a s gerilami, je samozřejmě právě podpora vzdělání a dosažitelnost vzdělání, a v kontextu naší dnešní diskuse o malém podílu vysokoškolsky vzdělaných na české populaci to je spíš úsměvná záležitost, protože tam se nedostává těm lidem ani to vzdělání základní.

Já s tím nebudu dále zdržovat a děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Ježek? Už mu to stačí. Takže další bude pan poslanec David Kafka ve věci nemocenského pojištění. Ten opravdu není. Takže pan poslanec Jozef Kochan, regulační poplatky ve zdravotnictví. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jozef Kochan: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážený pane premiére, regulační poplatky zavedené od 1. ledna mají za hlavní cíl snížit nadužívání a plýtvání zdravotní péče. I Ústavní soud konstatoval, že dostupnost péče není ohrožena. Ale před týdnem jsem se vrátil ze služební cesty na Slovensku se zdravotním výborem, kde na zdravotním výboru Národní rady Slovenské republiky proběhla diskuse nad regulačními poplatky, které zavedla Dzurindova vláda v roce 2002. Situace ve zdravotnictví na Slovensku před rokem 2002 byla neudržitelná. Doba splatnosti za zdravotní služby, léky, materiál byla neuvěřitelných 900 dní. Ficova vláda slíbila před volbami, že zruší všechny regulační poplatky, a po volbách se však tak nestalo a byl zrušen pouze poplatek za pobyt v nemocnici 50 slovenských korun a ponížen poplatek za recept na 5 slovenských korun. Zůstal poplatek za pohotovost 60 slovenských korun, poplatek za lázeňské lůžko 50 slovenských korun, poplatek za sanitu se nezměnil. V lékové politice došlo ke snížení DPH na 10 % se zavedením fixního příplatku, čímž v roce 2007 ušetřily pojišťovny kolem 4,5 miliardy slovenských korun. V současné době funguje většina financovaných zdravotnictví na Slovensku poměrně uspokojivě.

Vážený pane premiére, moje otázka zní: Mohl byste mi říct, jaké jsou závěry analýzy, jaký je dopad na kvalitu a dostupnost zdravotní péče po pěti měsících od zavedení regulačních poplatků na občany naší republiky?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Prosím pana premiéra, aby odpověděl na tu interpelaci. Prosím, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Děkuji. Já teď nechci komentovat rozhodnutí Ústavního soudu, protože to, že nakonec se rozhodli nezrušit poplatky, pro mě bylo logické, nicméně přesto jsem rád, že nám to umožňuje v této praxi dále pokračovat. A chtěl jsem se bavit spíše o tom, co to přineslo, a taky o změnách, které musíme udělat, abychom ten systém doladili.

Ukázalo se ze všech těch analýz, které existují zatím, a to je krátká doba, že ty poplatky nepředstavují pro nikoho bariéru v čerpání skutečně potřebné zdravotní péče a významně snižují plýtvání českého zdravotnictví. Ta data Českého statistického úřadu, pojišťoven a nakonec i to rozhodnutí Ústavního soudu to potvrzuje.

My máme připraveny po té politické diskusi odborné úpravy, které vycházejí z expertiz, které proběhly. Myslím si, že je třeba doplnit osvobození od poplatků u dárců orgánů pro transplantaci ve stejném režimu, jako jsou už dnes osvobozeni dárci krve. Čili u těch vyšetření a úkonů, které s darováním orgánů souvisí.

Za druhé chceme osvobodit od poplatků lidi, které umístil do sociálního ústavu soud. To znamená je třeba je dostat do stejného režimu, jako už dnes jsou lidé osvobození od poplatků z důvodů léčby nařízené soudem. Přistoupili jsme na rozumný politický kompromis u malých dětí - přestože podle většiny dětských lékařů i tady zafungovalo zavedení jako u dospělých, zmizely z čekáren děti s banálními problémy, zůstalo víc času na ty, kteří tu péči potřebují, a podle expertních odhadů tvoří poplatky pro mladou rodinu s dětmi do deseti let pouze 0,09 % jejich ročních příjmů.

To, že fungují poplatky tak, jak slibovalo Ministerstvo zdravotnictví, musím říct o něco lépe, než já jsem osobně očekával, je třeba samozřejmě vyhodnotit i z odstupu minimálně ročního působení. Reforma je v tomto smyslu dobře připravena a velmi dobře funguje finanční limit 5 tisíc korun. Už nyní chrání stovky pacientů. Ta geometrická řada, která je celkem logická, naznačuje, že už na konci roku bude mít užitek z tohoto zavedení zhruba 200 tisíc pojištěnců, kteří čerpají tu nejnáročnější péči a kteří by samozřejmě, nebo kteří už v minulém období platili podstatně více než 5 tisíc.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP