(10.00 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
A teď bychom zřejmě měli hlasovat o celku návrhu zákona. Když dovolíte, přednesl bych návrh usnesení. Ten zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Waltera Bartoše, Marka Bendy, Zbyňka Novotného, Petra Plevy, Petra Bratského, Jana Moravy, Tomáše Hasila, Ivana Ohlídala, Lenky Mazuchové, Věry Jakubkové, Olgy Zubové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 344, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."
Ještě se pro jistotu zeptám na názor paní zpravodajky.
Poslankyně Michaela Šojdrová: Já návrh jako celek nedoporučuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan navrhovatel?
Poslanec Walter Bartoš: Samozřejmě souhlas.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 168, přítomno je 167 poslanců, pro hlasovalo 101, proti hlasovalo 20, takže návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji předkladateli i paní poslankyni. Končím projednávání bodu 62.
Máme před sebou bod
55.
Vládní návrh zákona o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
/sněmovní tisk 385/ - třetí čtení
Prosím pana ministra Miroslava Kalouska a zpravodaje rozpočtového výboru, poslance Jiřího Dolejše. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 385/3.
Otevírám rozpravu. (Ministr Kalousek už stojí u mikrofonu.) Připadá mi, že pan ministr se do ní hlásí jako první, takže vás požádám o klid! (Předsedající zvoní.)
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych poděkoval rozpočtovému výboru i výboru bezpečnostnímu, koneckonců celé Sněmovně, za rozpravu. Prosím, abyste mi dovolili, abych stručné vyjádření k pozměňovacím návrhům vztáhl jak k tisku 385, tak k tisku 386, což je změnový zákon, kterým se mění celá řada zákonů v souvislosti s předlohou zákona proti praní špinavých peněz, dovolíte-li mi tento pracovní název.
Motivem těchto předloh je opravdu jenom zákon proti praní špinavých peněz a opravdu pouze na té nezbytné úrovni, ke které nás váží závazky v rámci Evropské unie. Proto si dovolím v případě pozměňovacích návrhů, které jdou nad rámec závazků Evropské unie, vyslovit nesouhlas; jako příklad uvedu návrh pana poslance Bublana. Rovněž tak v případech, které mění některé související zákony, například zákon o loteriích, si dovolím vyslovit nesouhlas, protože motivem těchto předloh je zákon proti praní špinavých peněz, nikoliv věcné změny některých zákonů, které jsou vynuceně legalizovány touto předlohou. Pokud se samozřejmě Sněmovna rozhodne přes můj nesouhlas přijmout některé tyto pozměňovací návrhy, budu to plně respektovat, protože se tak změní pouze koncepce motivu těchto předloh, nezmění se kvalita zákona.
Děkuji za pozornost a děkuji za diskusi.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Možná že ještě nějaká diskuse bude. Hlásí se pan poslanec Bublan. Prosím, máte slovo.
Poslanec František Bublan: Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já si nejsem jist, zda zejména ten můj pozměňovací návrh jde nad rámec příslušných směrnic. Vycházíme ze směrnice 2005/60/ES, která definuje politicky exponované osoby a rozlišuje hloubkovou kontrolu u domácích politicky exponovaných osob a zvýšenou kontrolu u zahraničních politicky exponovaných osob. Následná směrnice, o rok mladší, 2006/70/ES, už mluví obecně o politicky exponovaných osobách a nerozlišuje domácí a zahraniční. Hovoří o zesílené finanční kontrole. Domnívám se, že pokud chce směrnice rozlišovat domácí a zahraniční politicky exponované osoby, tak to činí explicitně. Návrh zákona však implicitně z tohoto pojmu PEP vyvozuje, že jde pouze o zahraniční osoby. Já toto zúžení považuji za neopodstatněné a neodpovídající záměru zákona proti praní špinavých peněz.
Je samozřejmě na nás, zda využijeme tuto nejednoznačnost textu AML směrnice a přikloníme se k tomu, že zvýšená kontrola se nebude dotýkat i nás samotných, nebo přijmete ten pozměňovací návrh, který tuto možná podivnost a zvláštnost odstraní.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Teď jsem ještě obdržel omluvu ministra Langera, který se omlouvá z jednání dnešní schůze od 9.30 do 11.30 z naléhavých pracovních důvodů.
Probíhá rozprava. Hlásí se do ní někdo? Nikoho nevidím. V tom případě můžeme rozpravu ukončit.
Měli bychom hlasovat o pozměňovacích návrzích. V tom by nám mohl pomoci poslanec Jiří Dolejš.
Prosím, abyste se pomalu dostavili do jednací síně. Mám tady žádost vás odhlásit, tak vás odhlašuji a prosím, abyste se, jak přicházíte, znovu přihlásili.
Pane poslanče, co si počnete s tím hlasováním?
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo. Můžeme projít pozměňovacími návrhy poměrně jednoduchým způsobem. Za prvé máme na stole pozměňovací návrhy rozpočtového výboru, tedy část A. Tady je část A1 zaměřená na stejný problém, jako je část pozměňovacího návrhu poslance Bublana D1. Proto budeme muset rozhodnout, jestli je naší vůlí přijmout dikci A1, nebo dikci D1. To musíme učinit hlasováním, a to tak, že pokud vyjmeme z usnesení, z části návrhu A část A1 a přijmeme ji, pak už je část D1, která je extenzivnější, již nehlasovatelná. Zbylé části návrhu A pak už můžeme prohlasovat najednou.
Dále by následovalo hlasování k návrhu výboru pro bezpečnost, tedy část B, část C, která je návrhem pana poslance Smýkala, a zbylá část návrhu pana poslance Bublana, tedy D2, v tomto pořadí.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se pana poslance Bublana, jestli přece jenom má k tomu připomínku. Požádám ho, aby ji řekl nahlas.
Poslanec František Bublan: Já bych si dovolil navrhnout, aby se nejdříve hlasovalo o mém pozměňovacím návrhu D1, a pokud by neprošel, tak potom teprve o návrhu rozpočtového výboru A1.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Prosím, pan poslanec Dolejš.
***