(16.40 hodin)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Ladislavě Zelenkové. Nyní prosím, aby se slova ujal místopředseda vlády Alexandr Vondra.

 

Místopředseda vlády ČR Alexandr Vondra: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám, tak jak žádá výbor pro evropské záležitosti Poslanecké sněmovny, podal aktuální informaci o stavu příprav prvního českého předsednictví v Radě Evropské unie. Rád bych na úvod předeslal, že se jedná - a v tom naprosto souhlasím s paní poslankyní Zelenkovou - o událost, která rozsahem představuje logisticky a politicky jeden z nejnáročnějších úkolů v našich polistopadových dějinách.

Jen namátkou: V průběhu šesti měsíců budeme vést jen na území České republiky 11 neformálních zasedání Rad Evropské unie, přibližně 250 zasedání a konferencí na nižší pracovní úrovni a také určitý počet schůzek, sice v omezeném rozsahu, ale na úrovni nejvyšší. Za celých šest měsíců Česko navštíví při této příležitosti na 30 tisíc delegátů z celé Unie. Za našeho předsednictví se pravděpodobně bude s Lisabonskou smlouvou, pokud bude ratifikována, měnit institucionální nastavení Unie a budeme to my, kdo tuto smlouvu bude uvádět v praxi do života. Naše předsednictví je zároveň načasováno na období pravidelné politické obměny Evropského parlamentu a Komise; v červnu 2009 budou volby, což průběh tohoto předsednictví samozřejmě zpolitizuje více, než je tomu normálně u běžných předsednictví.

Říkám to, abych zdůraznil, že si tyto výzvy uvědomujeme a k přípravám přistupuje vláda se vší vážností a odpovědností jak na Úřadu vlády, tak na Ministerstvu zahraničí, na stálém zastoupení Brusel, na úrovni resortů i na úrovni regionální.

Ta příprava má své tři roviny - rovinu obsahovou, rovinu logistickou a rovinu komunikační. Dovolte mi proto, abych vás postupně seznámil se stadiem příprav každé z těchto oblastí.

Pokud jde o oblast obsahové přípravy, ta spočívá zejména v přípravě na projednávání všeho, co je obsaženo v plánu legislativních a nelegislativních prací Evropské unie, a dále pak v tom, že si definujeme vlastní priority předsednictví. V lednu letošního roku v rámci dialogu ve výborech Sněmovny i Senátu jsme představili vládní materiál, který navazoval na původní východiska k prioritám z loňského roku. Cílem tohoto materiálu bylo za prvé definovat proreformní rámec českého předsednictví, za druhé vymezit hrací plochu pro jednání o společném osmnáctiměsíčním programu s našimi partnery ve Švédsku a ve Francii a za třetí, a to zejména, poskytnout východisko pro diskusi jednak s parlamentem, a nejenom se Sněmovnou a se Senátem, ale i s našimi zástupci v parlamentu Evropském, dále s kraji, s hospodářskými a sociálními partnery, s podnikatelskou sférou, neziskovými organizacemi, s akademiky a odborníky. Šlo o to, spustit s dostatečným předstihem jakousi chemickou reakci, na jejímž konci budou na sklonku roku 2008 stát skutečné priority českého předsednictví v užším slova smyslu.

Rád bych zdůraznil, že jsme tímto široce nastaveným konzultačním mechanismem, jakož i zveřejněním dokumentu k prioritám v angličtině i v češtině na webových stránkách vlády zvolili ve srovnání s ostatními evropskými státy ojedinělou a otevřenou formu komunikace. Zároveň ovšem podotýkám, že vám předložený papír má ryze pracovní povahu a že konečný výsledek naší práce koncem roku bude logicky odrážet práci mezitím vykonanou, a já doufám, že v konečném důsledku i shodu na parlamentní půdě. V červnu tohoto roku bude připravena nová verze dokumentu, aktualizovaná na základě sesbíraných připomínek. Materiál bude samozřejmě zkrácen, počet prioritních oblastí bude redukován na 3 až 4, bude zdůrazněna provázanost jednotlivých prioritních oblastí v horizontální rovině. Jeho výsledná podoba by se pak měla snažit samozřejmě o co největší shodu zájmů napříč různými segmenty našeho veřejného života.

Zároveň bych rád upozornil, že jde o materiál politický, který doplňuje v řadě ohledů podrobnější osmnáctiměsíční program týmového předsednictví Česka, Francie a Švédska, a že tento osmnáctiměsíční program, předpokládáme, bude dojednán koncem května a schválen na společném zasedání ministrů zahraničních věcí a ministrů pro evropské záležitosti z naší země, Švédska a Francie, a toto zasedání se bude konat v Praze.

Zároveň jsme poslancům poskytli i materiál s názvem Sektorové priority českého předsednictví, který je jakýmsi podrobným souhrnem nyní známých agend jednotlivých resortů v legislativním i nelegislativním procesu v Radě Evropské unie pro období českého předsednictví. I zde se ale jedná o materiál ryze pracovní. Konečný seznam agend, těch sektorových agend, bude znám, nebo bude k dispozici také až na podzim.

Pokud jde o logistickou stránku věci, v září 2006 byl v rámci české státní správy vyčíslen a vládou schválen rozpočet určený k přípravě a realizaci předsednictví v celkové výši 1,9 mld. Kč. Tyto prostředky jsou výlučně spjaté s přípravou a výkonem českého předsednictví, to je tedy nad rámec standardních úkolů, které vyplývají pro tři roky, 2007, 2008 a 2009, z našeho členství v Evropské unii. Závazná výše rozpočtu pro rok 2008 ve výši 700 milionů a výhled na rok 2009 ve výši 1 miliardy byly schváleny vládou, konkrétně usnesením č. 741 z června loňského roku. Z celkové částky 1,9 mld. Kč je na centrální úrovni příprav rozpočtováno na letošní rok 282 milionů a na rok příští, ten klíčový, 458 milionů. Ty další zbývající náklady ve výši 1,4 mld. budou hrazeny z jednotlivých rozpočtových kapitol v rámci činnosti ministerstev a dalších orgánů státní správy.

V současné době probíhá příprava závazného rozpočtu souvisejícího s výkonem předsednictví pro rok 2009. Tento rozpočet bude schvalován vládou v květnu 2008 a bude zahrnovat nároky jednotlivých ministerstev na financování a zajištění předsednické funkce.

V letech 2007 až 2009 jsou prostředky určené k financování celé škály úkolů v rámci příprav a výkonu tohoto předsednictví. V prvé řadě se jedná o důkladnou přípravu pracovníků státní správy, kteří se na předsednictví podílejí jak zde, tak v Bruselu. Dále posilujeme státní správu na místech, která budou z pohledu výkonu funkce předsednictví klíčová. Jedná se zejména o stálé zastoupení v Bruselu a dále ústřední orgány státní správy zde doma a zastupitelské úřady v zahraničí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP