(12.40 hodin)

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Michalu Doktorovi. Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, otevírám všeobecnou rozpravu a konstatuji, že do ní nemám v tuto chvíli žádnou písemnou přihlášku. Ptám se tedy, kdo se hlásí do rozpravy z místa. Pravděpodobně rozprava byla v rozpočtovém výboru vyčerpávající. Protože se nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Přistoupíme k rozpravě podobné, do té také nemám žádnou písemnou přihlášku, ale pan poslanec Michal Doktor jistě přednese v podrobné rozpravě návrh na usnesení. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Michal Doktor: Pane místopředsedo, já se ve svém vystoupení v podrobné rozpravě odvolám na usnesení, které bylo rozdáno písemnou formou. Je tedy zřetelně každému z přítomných poslanců a poslankyň známo a myslím, že není nutné, abych je četl celé. Nicméně základ toho usnesení spočívá v tom, že stálá komise pro bankovnictví doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout tuto zprávu finančního arbitra o činnosti za rok 2007 na vědomí.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, to je závěr komise a o tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 111. Použil jsem gong, aby se kolegové, kteří jsou v předsálí, vrátili do sálu. Odhlásil jsem vás a požádám vás o novou registraci, přihlaste se svými identifikačními kartami.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 111 a ptám se, kdo je pro vzetí této zprávy finančního arbitra na vědomí. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 111 z přítomných 95 pro 93, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.

 

Děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 78.

 

Jako další bod našeho programu schůze je bod číslo 88. Tím je

 

88.
Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k vyšetření
okolností výběrového řízení a uzavření smlouvy na dodávku výkonového mýta
pro nákladní vozidla nad 12 tun mezi Českou republikou a firmou Kapsch

 

Závěrečná zpráva bude uvedena předsedou této komise Oldřichem Vojířem. Prosím pana Oldřicha Vojíře, aby se ujal slova a přednesl návrh na usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane premiére, členové vlády, dámy a pánové, tak jak tato Sněmovna jistě ví, tak 8. 2. loňského roku zřídila svým usnesením vyšetřovací komisi, která se měla pokusit vyšetřit okolnosti výběrového řízení a uzavření smlouvy na dodávku výkonového mýta pro nákladní vozidla nad 12 tun mezi Českou republikou a konsorciem Kapsch. Zadala nám termín, abychom toto provedli do 30. 6. 2007, a zadala nám základní okruhy dotazů.

Ten první dotaz byl zjistit zejména okolnosti zadávání na výběr výkonového mýta pro Českou republiku pro nákladní vozidla nad 12 tun včetně převodu zadání ze Státního fondu dopravní infrastruktury na Ministerstvo dopravy České republiky. Za druhé zjistit návratnost vložených prostředků do zvoleného způsobu řešení výběru výkonového mýta. Za třetí zjistit životnost současného systému a saldo nákladů a výnosů zvoleného řešení. A za čtvrté zjistit možnosti změny smlouvy mezi Českou republikou a firmou Kapsch v návaznosti na zavedení satelitního systému v rámci Evropské unie.

Teprve až 20. 3. loňského roku byli zvoleni jednotliví členové. Komise byla desetičlenná a měla vždy po dvou členech z jednotlivých frakcí. Dále až 9. 5. loňského roku byl zvolen předseda, což jsem byl já, touto ctěnou Sněmovnou, a tudíž teprve komise se mohla ujmout své činnosti. Logicky vzato, do 30. 6. 2007 se nedalo vyšetřit téměř nic. Proto jsme požádali o prodloužení termínu nejprve do konce roku 2007 a následně ještě jednou do 30. 4. 2007. Komise svou činnost ukončila 13. března t.r. a shodla se na závěrečné zprávě, pokud se pamatuji, tak bez výhrad.

Nyní mi dovolte, vážené dámy a vážení pánové, vás nejprve odkázat na písemný dokument, který nese název Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k vyšetřování okolností výběrového řízení a uzavření smlouvy na dodávku výkonového mýta pro nákladní vozidla nad 12 tun mezi Českou republikou a firmou Kapsch, kde jsou všechny otázky, které nám ctěná Sněmovna položila, zodpovězeny. Mě poté zmocnili členové vyšetřovací komise, abych ctěnou Sněmovnu seznámil pouze s částí této zprávy, a to se závěrem. Nebude-li tedy námitek, přečtu vám závěr nebo závěry naší vyšetřovací komise.

Vyšetřovací komise zjistila, že příprava a realizace zadávacího řízení byla vedena s cílem hledání optimálního řešení z pohledu rychlosti realizace, ekonomické výhodnosti a spolehlivosti řešení. Podstatným faktorem byla časová tíseň vyvolaná řadou okolností, které zadavatel nemohl zásadně ovlivnit, jež provázely celý proces přípravy a realizace zadávání systému výkonového mýta. Proces přípravy a realizace zadávání systému výkonového mýta byl podřízen snaze o zavedení výkonového mýta v co nejkratším termínu, což bylo nepochybným politickým i ekonomickým zájmem České republiky.

Průběh zadávacího řízení vedl k vyloučení tří ze čtyř uchazečů. To v konečném důsledku znamenalo, že v soutěži zůstala pouze jediná nabídka. I když tato nabídka měla původně třetí nejvyšší nabídkovou cenu, byla zadavatelem oprávněně akceptována.

Vzhledem k podání opravných prostředků vznikla potřeba zkrácení původně stanoveného termínu, což bylo řešeno změnou původních smluv formou jejich dodatků. Komise nezjistila, že by si zadavatel nechal někým tento dodatek posoudit a posoudit otázky obchodního charakteru v Návrhu provedení změn číslo 1 - takto se ten návrh jmenoval - předloženého návrhu dne 19. 4. roku 2006 a konstatuje, že sám zadavatel koncem roku 2006 vyhodnotil některá nová smluvní ujednání jako nevýhodná pro stát.

Vyšetřovací komise konstatuje technologickou neutralitu zadávací dokumentace s tím, že požadavek použití tzv. nediskriminační OBU jednotky v té době do jisté míry znevýhodňoval systém na bázi satelitní identifikace pohybu zpoplatněného vozidla. Podobně nastavení hodnoticích kritérií po posouzení nabídek bylo z pohledu ekonomického hlediska na vybudování systému výkonového zpoplatnění ve prospěch systému identifikace pohybu zpoplatněných vozidel pomocí mikrovlnné technologie.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP