(11.20 hodin)
(pokračuje Nečas)
Za další se také ukazuje z těchto výsledků, že 95 tisíc osob, které jsou dlouhodobě nezaměstnány, jsou dlouhodobě nezaměstnány více než 2 roky, je to 70 % dlouhodobě nezaměstnaných, to znamená, opět potřebujeme modifikovat svůj dosavadní přístup vůči lidem, kteří jsou dlouhodobě v evidenci úřadů práce.
Základními motivy předložené novely jsou tři základní teze. První teze určitě by měla znít, že ten, kdo pracuje, kdo vykonává nějakou činnost, by se měl mít lépe, a to i za situace, kdy je nezaměstnaný, než ten, kdo pouze pasivně bere sociální dávky. Druhým základním motem tohoto vládního návrhu je, že být aktivní se musí vyplácet a musí to být výhodnější, než být pouze pasivním pobíratelem dávek. A třetím základním motem, motivací v tomto návrhu je, že se vyplatí řešit svou sociální situaci rychle.
Jedním z hlavních cílů předloženého zákona je tedy zvýšit motivaci uchazečů o zaměstnání, aby se skutečně aktivně snažili svoji situaci změnit, změnit svoji nepříznivou situaci a co nejrychleji se znovu začlenit na trh práce. A je to také snaha zabránit neodůvodněně dlouhému setrvávání v systémech sociální ochrany.
Ke zvýšení možnosti uplatnění uchazečů o zaměstnání na trhu práce již současná podoba zákona o zaměstnanosti pamatuje na to, že může být vypracován tzv. individuální akční plán. Já bych chtěl zdůraznit, že touto novelou dochází ke změně v tom, že úřad práce bude povinen vypracovat tento individuální akční plán každému uchazeči v evidenci, který bude nezaměstnaný déle než pět měsíců. Vychází to právě ze znalosti oné kvalifikační struktury nezaměstnaných. Jinak o jeho vypracování může požádat kterýkoli uchazeč o zaměstnání, ale jak jsem již řekl, po pěti měsících bude povinný. Uchazečům o zaměstnání se ukládá povinnost spolupracovat při jeho sestavení, při jeho aktualizaci a vyhodnocování, a v případě neplnění této povinnosti bez vážných důvodů budou mít úřady práce možnost uchazeče o zaměstnání z evidenci vyřadit.
Stejně tak se zavádí povinnost uchazeče o zaměstnání přijmout nabídku rekvalifikace po pěti měsících nezaměstnanosti. Opět chci připomenout ono vysoké číslo, které ukazuje, jak vysoká proporce mezi nezaměstnanými jsou lidé se základním a středoškolským vzděláním bez maturity.
Dále se navrhuje v tomto návrhu, aby s ohledem na současnou situaci na trhu práce nebyli za znevýhodněnou skupinu nadále považováni absolventi vysokých škol. Já se domnívám, že v současné době na trhu práce označovat vysokoškolsky vzdělaného člověka za znevýhodněnou skupinu je již dávno překonaný jev a že každý, kdo má vysokou školu, je naopak na trhu práce prudce zvýhodněn, a že tedy není k tomuto důvod.
Za další navrhujeme úpravu, kde by mladí lidé do 25 let nebyli již považováni za znevýhodněnou skupinu a zvýšená péče při zprostředkování zaměstnání by se věnovala jen mladým lidem do 20 let. Tady bych chtěl připomenout, že v současné době na jedno volné místo, které je registrováno jako volné místo vhodné pro mladistvé nebo pro absolventy škol, připadá 0,7 uchazeče, kteří jsou buďto mladiství, nebo absolventi škol. Jinými slovy, tento údaj říká, že je větší počet volných pracovních míst pro mladistvé a absolventy škol, než je počet nezaměstnaných v této skupině, což jenom dokazuje, že tento návrh zákona jde správným směrem.
Podmínkou pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti je podle dosavadní právní úpravy výkon zaměstnání nebo jiné výdělečné činnosti zakládající povinnost odvádět pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti v délce alespoň 12 měsíců. Nově se navrhuje v tomto návrhu jako vhodnější kritérium pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti stanovit podmínku doby důchodového pojištění v délce alespoň 12 měsíců získané zaměstnáním nebo jinou výdělečnou činností.
Současně se navrhuje i změna procentní sazby poskytování podpor v nezaměstnanosti a s ní související zkrácení podpůrčí doby. Plyne to mimo jiné z údaje, který jsem tady uvedl, to znamená z rozdílu mezi výběrovým šetřením pracovních sil jako objektivnějšího údaje a evidencí úřadů práce, kde je rozdíl počtu osob nezaměstnaných do šesti měsíců bez práce téměř 80 tisíc osob.
Po dobu prvních dvou měsíců podle tohoto návrhu by náležela podpora v nezaměstnanosti ve výši 65 %, v dalších dvou měsících 50 % a pátý měsíc 45 %. Tady bych chtěl připomenout, že v současné době je ta podoba taková, že první tři měsíce je to 50 % a další tři měsíce 45 %. Pokud si přepočítáte tyto údaje, tak zjistíte, že žádný nezaměstnaný nebude o nic ochuzen, protože celkový objem vyplacené podpory v nezaměstnanosti je stejný jako ve stávajícím systému, pouze je shrnut do kratšího období a je více degresivní - jinými slovy, jednoznačně motivující k tomu, aby člověk, který přijde o práci, se snažil svoji situaci vyřešit rychle, v horizontu dvou tří měsíců, a takto je i konstruována tato degresivní podpora v nezaměstnanosti.
Podpůrčí doba se zkracuje o jeden měsíc v kategorii nad 50 let, tam to bude osm měsíců, a nad 55 let, kde to bude jedenáct měsíců.
Hlavním cílem, jak jsem již řekl, je opravdu motivovat uchazeče o zaměstnání, aby se snažili v co nejkratší době začlenit opět na trh práce.
Podpora v nezaměstnanosti by napříště neměla být přiznána uchazeči o zaměstnání, který v posledních šesti měsících před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání bez vážných důvodů opakovaně sám ukončil vhodné zaměstnání, které mu zprostředkoval úřad práce. Tímto opatřením má být zabráněno účelovým nástupům do zprostředkovaného zaměstnání a jejich opakovanému ukončování bez vážných důvodů jen proto, aby uchazeč o zaměstnání vykazoval součinnost s úřadem práce. Toto je poznatek plynoucí z praxe, který ukazuje, že celá řada uchazečů, protože nemůže odmítnout nabízené volné pracovní místo, zvláště za stávající situace na trhu práce, ho přijme, ještě ve zkušební době bez zvláštních důvodů ze svého rozhodnutí to pracovní místo opustí, vzápětí se jde opět zaregistrovat, pak se mu opět stane - v uvozovkách - to neštěstí, že je mu nabídnuta další práce, opět ve zkušební době třeba po několika dnech nebo týdnech, případně měsíci odejde z tohoto zaměstnání, a takto nekonečně se může řetězit jeho evidence na úřadu práce, včetně pobírání podpory a nároku na sociální dávky. Z takovéhoto spekulativního jednání je zjevné, že takový člověk ve skutečnosti až moc o to zaměstnání nestojí a že ve skutečnosti stojí především o benefity plynoucí z toho, že je evidován na úřadu práce, a touto novelou zákona by tomuto spekulativnímu jednání bylo zabráněno.
Vzhledem k tomu, že nelegální práce je vysoce společensky nebezpečný jev a současná výše pokuty se nejeví dostatečně účinnou, navrhuje se zvýšení pokuty za umožnění nelegální práce ze 2 milionů korun na 5 milionů korun. Opět velmi častý nešvar, který umožňuje kombinovat pobírání sociálních dávek s občasnou příležitostnou prací načerno, která potom tomuto evidovanému nezaměstnanému z hlediska čistých příjmů, tato kombinace dávek a občasné práce načerno, přináší docela slušné čisté příjmy.
S cílem zabránit nezákonným aktivitám v souvislosti se zprostředkováním zaměstnání je navrženo podmínit vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání fyzickým a právnickým osobám souhlasem Ministerstva vnitra. Jedná se především tedy o oblast agenturního zaměstnávání a především agenturního zaměstnávání cizinců. Z tohoto pohledu disponují i bezpečnostní složky celou řadou poznatků, které ukazují, že v některých aspektech dochází ke zneužívání těchto pracovníků, že jsou porušovány zákony, právní pořádek této země, a z tohoto pohledu chceme, aby i tyto poznatky bezpečnostních složek měly vliv na to, zda toto povolení ke zprostředkování bude uděleno, nebo nebude uděleno.
***