(10.30 hodin)
(pokračuje Rath)

To znamená, kdybych vám dal řečnickou otázku, kdo - kdo byl ministrem spravedlnosti v době, kdy vládla koaliční vláda se sociální demokracií. Dnešní poradce vašeho premiéra pan doktor Němec. Já dokonce dnes, protože jsem v té vládě také seděl a pozoroval jsem ten proces právě třeba okolo Nejvyššího státního zastupitelství, tak čím dál tím víc si myslím, že možná tehdy už pan ministr Němec dělal poradce panu Topolánkovi. Čili pánbůh ví, sice seděl v jedné vládě, ale obávám se, že už pracoval pro vládu příští, což se konečně teď ukázalo, protože pokračuje dál s prací pro pana Topolánka. Tak kdo nese vlastně tu zodpovědnost? Vy ji házíte na sociální demokracii a tváříte se, že vy nic. Přitom tyto věci nastartoval jednoznačně váš člověk pan doktor Němec, který pro vás pracuje dál. A mimochodem, v té kauze byl, tedy v té kauze Čunek, byl taky velmi aktivní spolu s paní nejvyšší státní zástupkyní. Opět zvenku, jak to vypadá, značně nestandardně.

Nicméně, víte, také je dobře se podívat víc do historie. Byl i další jeden ministr, který byl trestně stíhán. Možná že by vám udělalo dobře, kdybyste si tu kauzu celou vytáhl a podíval se na to, jestli vláda tehdy Miloše Zemana postupovala stejně. Nepochybně ta kauza, kdo si vzpomene, byla tehdy taky medializovaná velmi frekventně. Nestává se to každou chvíli, aby ministr byl trestně stíhán.

Prosím, pane ministře, ale abyste si vytáhl přesnou souslednost kroků, jak se choval premiér tehdy, tehdy Miloš Zeman, samozřejmě jak se chovala média - ta se chovala v té fázi první velmi obdobně nebo téměř identicky, a jak se chovalo státní zastupitelství. Prostě vy když si stěžujete dneska, co z toho udělala média, tak vlastně jenom říkáte: ta média jsou moc zlá, protože zveřejnila to, co my děláme. No to se na ně nezlobte, to je jejich práce. Holt když vy zneužíváte, a podle mého soudu je to jednoznačné zneužívání státního zastupitelství k manipulaci s konkrétní trestní kauzou, tak se probůh nedivte, že ta média o tom píšou. Dokonce se divím, že o tom nepsala a neinformovala ještě víc. To je přece logické a bylo by to úplně logické, kdyby se stejně tehdy choval Miloš Zeman vůči svému ministrovi a s jeho kauzou se šíbovalo, zasahovali do toho političtí činitelé, jejich poradci, zasahovali do toho různí další lidé třeba z nejvyšších soudů a tak dále, takže to myslíte, že ta média by o tom takto nepsala? Tehdy se nic takového nedělo! Ten proces běžel standardně, jak běží u sta procent všech lidí, kteří se do toho soukolí, do té mašinérie trestního stíhání dostanou. Bohužel často zcela neoprávněně a vy to taky dobře víte.

Vy to taky dobře víte, jak nedávno konečně proběhla v médiích i ta zpráva o jisté paní Jourové, která myslím, aspoň podle těch médií, je jasným příkladem toho, jak dnešní mašinérie dovede likvidovat nevinné lidi. Takových případů je hodně a vy jako advokát jich možná znáte daleko víc než já. A zná je každý advokát, každý právník.

Pouze panu Čunkovi se dostalo té výsady, že to soukolí s ním zacházelo jinak. Té výsady se nedostalo před lety jinému ministrovi. Takže to je ten rozdíl a já myslím, že je dobře se na to podívat, protože vy jste i tady tím, celou tou kauzou Čunek, zavedl jistý precedent. A já si myslím, že použijme celou tu špatnou věc k něčemu dobrému.

A já zase v tomto bych vás chtěl pochválit a skutečně říci, že je na místě a já velmi kvituji vaše úvahy o tom, že je na čase s nezávislostí Nejvyššího státního zastupitelství a nejvyššího státního zástupce něco udělat. Prostě to by neměl být člověk, který posluhuje vládě, jakékoliv vládě. To by neměl být člověk, který je existenčně závislý na jakékoliv vládě. Vy sice můžete tisíckrát tvrdit, že vy mu denně netelefonujete a neříkáte Vomáčka z Přerova do Brna a zase Novák z Prahy do Olomouce. Dobře, třeba to neděláte, třeba to děláte. Ale oba se, myslím shodneme na tom, že pokud někdo je v té pozici nejvyššího státního zástupce a ví, že konkrétní vláda ho může do druhého dne odvolat, a oba víme, že to není lehká situace v životě člověka z takto vysoké pozice, z takto významné pozice najednou druhý den sbalit věci do krabice. Kam ten člověk půjde? Je to obrovský psychický tlak na něho. To nemůžete popřít. Tudíž prosím, přemýšlejte o tom. A já si myslím, že poslední měsíce, roky nás by měly vést k vážné úvaze o tom, že státní zástupce by měl být volen a odvoláván úplně jiným způsobem a že by vláda v tom rozhodně neměla hrát tu roli, jakou v tom hraje dnes.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zeptám se ještě pana poslance Ratha, jestli navrhuje nějakou podobu usnesení. Nenavrhuje. Nenavrhuje, takže můžeme v tuto chvíli pokládat celou rozpravu za ukončenou k téhle interpelaci. A to je vlastně všechno na pana poslance Pospíšila.

Pak tady mám písemné interpelace na ministra vnitra Ivana Langera. Požádám pana poslance Ratha, aby se vyjádřil k tomu, že tady pan ministr Langer není, jak se s tím -

 

Poslanec David Rath: Já bych si dovolil doporučit stejný postup. Stahuji ji a podám ji, až tady pan ministr bude.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře, takže do téhle interpelace se dneska nebudeme pouštět.

A pak je tu další interpelace - poslankyně Zuzky Bebarové-Rujbrové ve věci zdravotního pojištění cizinců, tisk 452. Paní poslankyně Bebarová je tady, takže já se jí zeptám, jak se s tou interpelací vypořádáme, když tady pan ministr Ivan Langer není přítomen dneska. Ale to nám musí sdělit u mikrofonu, jestli tedy přesto ji budeme projednávat.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Pane místopředsedo, já bych uvítala přítomnost pana ministra, protože nejsem spokojena s odpověďmi na svoji interpelaci a předpokládám, že i pan ministr bude mít zájem odpověď doplnit.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře, takže také svou interpelaci dneska stahujete dneska? (Ano.) Dobrá. Tak to je vlastně poslední, co nám zbývalo z písemných interpelací.

My jsme tím pro dnešní den ukončili projednávání odpovědí členů vlády České republiky na písemné interpelace, takže mohu ukončit tento bod 84 na naší schůzi a můžeme dokončit program, který jsme schopni dnes dopoledne zvládnout.

Jenom připomenu, že v tom, co nám zbývá v tom programu, to je bod 71, to je ta inflace, to je přerušený bod. Pak je tady série bodů k protiraketové obraně 72 až 78, to jsou body, které dneska nebudeme projednávat, protože pan premiér Topolánek je omluven. Takže o tom jsem byl informován, že existuje určitá dohoda, že tyto body odsouváme také na příští týden. Podobně se tedy nepustíme do bodu 78, rušení Úrazové nemocnice v Brně.

Mám dojem, že to, co bychom mohli projednávat, je návrh pana předsedy Miloslava Vlčka, ten bod 82, to je návrh usnesení k pravidlům jednání ve Sněmovně. Takže pokud nenamítáte, tak bych dal prostor tomuto bodu. A bod 83 - prohlášení Tibet - to jsme také odsunuli na příští týden. Tak já tady vidím ten bod 82. Ještě tady ten bod 81 (Hlasy ze sálu.)

Taky ne, takže zůstává jenom ten bod 82, jediný.

 

82.
Návrhy usnesení Poslanecké sněmovny
k úpravě podrobnějších pravidel jednání Poslanecké sněmovny

 

Takže poprosím pana předsedu Miloslava Vlčka, jestli by nám předložil ten svůj bod, pravidla jednání ve Sněmovně. Nic jiného jsem nenašel. Prosím, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP