(16.50 hodin)
(pokračuje Tůma)

Na druhé straně, i když předpokládáme ještě nárůst proinflačních tlaků v příštích měsících, předpokládáme, že postupně se to přehoupne do protiinflačního působení. Předpokládáme mírně protiinflační působení i v roce 2009.

Za těchto předpokladů počítáme s tím, že růst reálného hrubého domácího produktu se sníží na 4,1 procenta, pokud ponecháme stranou desetinky, tak můžeme říci někam do oblasti nad 4 procenta, což znamená poměrně významné zpomalení proti minulému roku, nicméně předpokládáme, že v roce 2009 dojde opět k určitému zrychlení, přičemž k růstu budou přispívat zejména fixní investice podporované přílivem přímých zahraničních investic.

Nová prognóza inflace, kterou jsme publikovali v únoru 2008, je výš, než byla ta z října. I to byl důvod, proč jsme pokračovali se zvyšováním sazeb, o kterém jsem již mluvil. Nicméně znovu opakuji, že považujeme za velmi významný aspekt jednorázového zvyšování v některých cenových okruzích a počítáme s tím, že se poměrně brzy - to znamená v ročním horizontu - dostaneme zpátky k našemu inflačnímu cíli.

Nakonec možná poznámka k aktuálnímu vývoji. I když toto je zpráva spíše za minulý rok, především za 4. čtvrtletí minulého roku, nicméně asi se nelze vyhnout aktuálním výzvám, kterým čelí centrální banky. My jsme v trochu jiné situaci než velké centrální banky. Možná jste zaznamenali, že americká centrální banka v koordinaci s dalšími přikročila k poskytování poměrně významné likvidity na finančních trzích. Je to jiná situace, než ve které jsme my. My nemáme výrazné problémy s likviditou, nicméně co je hlavní dilema české měnové politiky, že na jedné straně jsou zde významné inflační faktory, které jsou spojeny s rychlým růstem ekonomiky a s tím jednorázovým zvýšením cen, na druhé straně protiinflační faktory, které v daném okamžiku jsou spojeny zejména s rychlým posilováním české koruny.

Rozhodování, před kterým stojíme, není rozhodně jednoduché. To dilema spočívá především v rozvírání nůžek mezi proinflačními a protiinflačními faktory. Nicméně předjímat naše další rozhodnutí v tomto okamžiku pochopitelně nemohu.

Tolik na úvod. Jsem připraven, pokud budete mít nějaké otázky. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane guvernére. Nyní poprosím zástupce rozpočtového výboru, aby se ujal slova, protože podle mých informací rozpočtový výbor neprojednal tuto zprávu. Prosím, pan poslanec Doktor má slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, pane předsedo vlády, vážený pane guvernére, vážené kolegyně a kolegové, já mám teď trochu svízelný úkol spočívající v tom, že není obvyklé, aby vystupoval guvernér České národní banky a obhajoval sněmovní tisk, jehož obsahem je pravidelná zpráva o inflaci za to které období, a přitom neexistovalo usnesení rozpočtového výboru, resp. rozpočtový výbor v době, kdy vystupuje guvernér České národní banky před Poslaneckou sněmovnou, neměl tuto věc projednánu. V tomto ohledu se nacházíme ve velmi neobvyklé situaci. Doufám, že se s ní můžeme vypořádat tou formou, že po zaznění úvodního slova a návrhu procedurálním, který později přednesu, přerušíme rozpravu, rozpočtový výbor sněmovní tisk 432 projedná a předloží Poslanecké sněmovně návrh usnesení.

Vůbec nepochybuji o tom, že projednání tak důležitého a v řadě věcí velmi hodnotného a vypovídajícího materiálu bude na půdě rozpočtového výboru věnována stejná pozornost jako kdykoli v minulosti. Podotýkám, že si nepamatuji, že bychom se nad projednáváním podobného dokumentu střetli a nebyla vůle Poslanecké sněmovny, resp. rozpočtového výboru přijmout usnesení, které pak získalo podporu všech poslanců a poslankyň. V tomto ohledu jistě nemáme před sebou žádné konfliktní téma, ani žádný potenciál nějakého střetu.

Je mi to o to méně příjemné, protože byť evokuje název uvedený na displeji, že se snad jedná o zprávu o inflaci v lednu 2008, tak je to zpráva vydaná v lednu 2008. Její největší částí je velmi precizní analýza a komentář, kvalifikovaný komentář jevů, které v ekonomice nastaly ve 4. čtvrtletí 2008. Z tohoto pohledu jsou tam velmi cenná data a údaje a stojí za to se jim velmi podrobně věnovat. Nedovedu si ovšem představit situaci, že teď by se pustila Poslanecká sněmovna do rozpravy nad touto věcí a rozpočtový výbor zasedal po jejím jednání a tak jsme se křížili v debatě. Považuji za správnější i z věcného hlediska podstoupit klasickou proceduru.

Navrhuji tedy rozpravu přerušit, absolvovat jednání rozpočtového výboru, které, věřím, že bude svoláno předsedou v nejbližším možném termínu, a rozpravu nad touto zprávou České národní banky dokončit, jakmile to bude možné. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, vy tedy navrhujete, aby byl tento bod v současné době přerušen, protože nemáme zprávu projednánu rozpočtovým výborem. Nechám o tomto hlasovat, protože další rozpravu spustit nemohu, protože nebyl naplněn jednací řád.

 

Zahájím hlasování. Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Doktora na přerušení bodu 71, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 53 z přítomných 130 poslankyň a poslanců pro návrh 108, proti 1. Konstatuji, že jsme přerušili bod 71 po úvodním slovu pana guvernéra České národní banky, pana Zdeňka Tůmy.

 

Prosím, paní poslankyně Rybínová se hlásí.

 

Poslankyně Jana Rybínová: Děkuji, pane předsedo. Jenom jsem chtěla říci, že v hlasování číslo 52 jsem hlasovala ano, na záznamu mám ne. Nezpochybňuji hlasování, jenom pro záznam.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně.

Nyní bychom měli přejít k projednávání bodů 72, 73 a 74. Udělám pětiminutovou přestávku na poradu předsedů klubů. Poprosil bych, aby se předsedové klubů shromáždili u předsedajícího. Dohodneme se na dalším postupu. Takže pětiminutová přestávka.

 

(Jednání přerušeno v 16.58 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP