(9.50 hodin)
(pokračuje Opálka)

Chtěl bych zdůraznit, že průběžný systém, který dnes je navržen k další novele, zná Evropa od poloviny devatenáctého století. Je tedy normální, že tento systém je průběžně také nejen používán, ale i upravován, neboť vývoj společnosti je dynamický a úpravy vyžaduje. To je totiž výhoda toho, že tento systém není nastaven jako třeba v soukromém pojištění smlouvou v bodě X, který platí v podstatě celou dobu pojištění.

V České republice máme historii tohoto systému v podstatě od roku 1924. Až po vzniku Československé republiky v roce 1921 se poslanci dohodli na zavedení státního pilíře důchodového systému plošně, nevstoupil však v platnost v zemědělství. Platnost nabyl až v roce 1924. V říjnu 1948 byl zaveden systém, který s určitými úpravami platí dodnes.

Za tu dobu úprava, novela, byla nesčetněkrát a po roce 1989 máme v materiálu uvedeny také hlavní mezníky. Je z toho jasné a patrné, že zůstat na statu quo je pro společnost nemožné, a také v podstatě nikdo tento systém nechce zabetonovat tak, aby generoval problémy. Otázka však zní, jaký chceme v budoucnu ten systém mít, jakou má mít váhu v sociálním systému, jakou má mít státní pilíř váhu v celém důchodovém systému a jaké jsou tedy naše cílové představy. A to bohužel vládní návrh jakoby neříká. Zdůrazňuji - jakoby neříká.

Chtěl bych upozornit, že ve vládním návrhu zákona až na stránce 84 v přílohách jsou uváděny jednotlivé grafy, které ukazují cílový stav aspoň do roku 2050, a to: vývoj důchodu k hrubému domácímu produktu by měl klesnout podle předpokládané křivky současného stavu z 12 někde možná na 10,8 %. Co je třeba k tomu říci? Je třeba říci, že již dneska stojí Česká republika svými výdaji na důchody v rámci Evropské unie na tom nižším stupni - někde kolem 11 % k HDP - a řada států překračuje svým průměrem toho, čeho my nechceme dosáhnout v roce 2050.

Jestliže hovoříme o tom, že máme snížit podíl důchodů na hrubém domácím produktu, a přitom víme, že počet důchodců se bude zvyšovat, z toho plyne samozřejmě jednoznačně, že se bude snižovat náhradový poměr, že se bude snižovat reálná výše důchodů ze státního pilíře.

Třetí tabulka nám ukazuje výdaje na starobní důchody, což kopíruje obdobně příjmy.

Nutno říci, že celý parametrický systém, který je navržen, má jediný cíl: ušetřit výdaje, to znamená snížit prostředky na výplatu důchodů. Jestliže na straně 86 graf číslo 6 nám ukazuje, že v současné době je náhradový poměr 40 %, nebo poměr průměrného důchodu k průměrné mzdě na 40 %, což vláda říká, že chce udržet i svou valorizací, kterou chystá, tak v roce 2029 se propadá tento náhradový poměr už pod 36 %. Jestliže se díváme - a bylo nám řečeno, že změny v invalidních důchodech se v podstatě nikoho bolestně nedotknou, že kopírují situaci - tak graf číslo 7 nám ukazuje od roku 2023 do roku 2050 propad o 4 %.

Já bych samozřejmě mohl rozebírat grafy podrobněji, ale chci říci, že to je to nejpodstatnější z toho návrhu, který vláda přináší - že bude méně peněz na výplatu důchodů a pravděpodobně to souvisí s tím, že důchodová reforma je rozbodována na tři etapy. V té třetí etapě se hovoří o opt outu. Opt out by měl těm, kteří na to budou mít, tento náhradový poměr navýšit. Ti, kteří na to nebudou mít, bohužel dojdou k tomu, že solidarita jako taková byla ponížena.

Nyní k některým slovům, která zde zazněla. Ano, v minulém volebním období pracoval při Úřadu vlády tým expertů jednotlivých politických stran k přípravě podkladů pro rozhodnutí o dalších krocích v důchodové reformě. Tento tým expertů si zřídil výkonný tým a ten výkonný tým byl vlastně složen ze zástupců mladých inženýrů z Ministerstva práce a sociálních věcí, z Ministerstva financí a z České národní banky. Jeden člen týmu byl Čechokanaďan, který se zabývá v podstatě reformami. Starší pán, který projíždí Evropu i svět a sleduje, jakým způsobem se kde reformy realizují.

Tento výkonný tým neměl žádný politický mandát k tomu, aby předkládal nějaké své návrhy. A jestliže pan místopředseda vlády se zde opírá o závěrečnou zprávu výkonného týmu, tak musím říci, že tato závěrečná zpráva nebyla předmětem jednání týmu expertů, že to byla vlastní iniciativa těchto mladých lidí. Což jim samozřejmě nezazlívám, ale znovu zdůrazňuji, že úlohou týmu expertů bylo připravit podklady k dalšímu jednání.

Když se podíváte na tuto závěrečnou zprávu, která je neustále zavěšena na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí, a projdete si ji, zjistíte, že v podstatě šlo o to, shromáždit a exaktně doložit jednotlivé představy politických stran, jaké mají o tom, co s důchodovým systémem dělat a jak ho řešit.

Většina těchto zpráv, když se promítla do grafů a tabulek, generovala deficit. Kromě jediné - a to je představa Komunistické strany Čech a Moravy. Výkonný tým rozhodl o tom, že se bude prognózovat na sto let. My jsme zrušili pětiletky, ale odvážně jsme vyšli ve své představě vstříc tomu, jak to bude vypadat za sto let. Zdůrazňuji, že je to stejné, jako kdyby Habsburk v roce 1905 seděl na svém trůně a plánoval si, jak jeho říše pokvete do roku 2005. Je to věštění z křišťálové koule a tento stoletý výhled v podstatě měl zajistit především to, aby se ukázalo, jaká tragédie nás čeká. Tragédie je v tom, když společnost včas nedokáže reagovat a měnit své potřeby

Jestliže pan místopředseda vlády zde hovořil o symbolických přebytcích na důchodových účtech, je třeba zdůraznit, že tyto symbolické přebytky zde mají obrovskou solidaritu plátců se státem. On ten stát totiž nedokázal dodnes vybrat přes 60 miliard, které jsou v podstatě už nedobytné, které v podstatě snižují příjmy tohoto systému. Stát nedokáže stejně jako ve zdravotním pojištění náhradní doby, které jsou uplatňovány, zafinancovat ani symbolickou částkou a vlastně celý systém se solidarizuje s tím, když do systému jiní neplatí.

Byly zrušeny - tuším, že v roce 1992 - důchodové kategorie, ale zůstala zde jedna zásadní důchodová kategorie ozbrojených složek, kdy systém, který je řízen přes Ministerstvo obrany, nám generuje obrovský deficit, na rozdíl od Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva vnitra a částečně Ministerstva financí, i když tam je ta situace zajímavá, protože tam se příjmy na důchodové pojištění přijímají, ale výdaje platí Ministerstvo práce a sociálních věcí prostřednictvím České správy sociálního zabezpečení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP