(15.40 hodin)
(pokračuje Rath)

Čili není pravda, že by o 30 Kč byla snížena marže v lékárnách. To by totiž znamenalo, že by se ta marže musela blížit k nule, což není pravda. Tyto poplatky jsou skutečně ziskem zdravotnického zařízení.

A zde platí to, co říkal poslanec Křeček: To je světová - už ne evropská, to je světová rarita. Prosím vás, světová rarita, že podnikatel musí vybrat zisk, a pokud ho nevybere, tak mu hrozí pokuta! Mě by zajímalo, a pan ministr by nám mohl prozradit tajemství, ve které zemi na světě taková věc platí. Protože s tím se ještě myslím nikdo nikdy nesetkal. Je to určitě nevšední a já panu ministrovi doporučuji, aby vyhledal patentový úřad a patentoval si to, protože taková hloupost si patent skutečně zaslouží.

Dámy a pánové, těch 8 miliard totiž vzniklo tak, že současně vláda snížila platby do zdravotního pojištění právě zhruba o 8 miliard. Čili nesmyslně vláda snížila příjmy zdravotního pojištění a tyto příjmy se snaží kompenzovat přímo z kapes těch nejpotřebnějších.

Podívejme se na to, s jakými odůvodněními přicházela vláda, aby vysvětlila zavedení těch poplatků. Vláda říkala, že hlavním důvodem je regulace. Že tedy čeští pacienti zneužívají zdravotní péči, chodí příliš často k lékařům. Já nechci o tom polemizovat. Možná je to pravda, možná ne, ty statistiky jsou zvláštní, nicméně určité pochybnosti mohou vzbuzovat. Ale pak se podívejme na to, kde ty poplatky jsou zavedeny. Když přichází budoucí matka do porodnice, tak tam jde zbytečně? Jde rodit do porodnice zbytečně? Tu chceme regulovat? A k čemu ji chceme regulovat? Aby rodila doma? Když v porodnici porodí, hned platí za dva. Jak chceme toho novorozence regulovat ? Z pohledu pana ministra Julínka se pravděpodobně ten novorozenec povaluje v porodnici jen tak, pro nic za nic, zbůhdarma. Totéž když pacient je v bezvědomí na ARO, tak platí. Jak ho chceme zregulovat? Jaký regulační smysl to probůh má! Jak se stane z pacienta v bezvědomí vážený klient! Jak chcete zregulovat pacienta, kterého srazí auto, má polytrauma a potřebuje péči jak traumatologie, tak ARO. Opět - nechal se srazit autem jen tak, pro nic za nic, z kratochvíle, že si říkal, že neví, co s načatým dnem a že tedy třeba se nechá přejet?!

Takto já tomu rozumím, protože má-li nějaký poplatek něco regulovat, tak přece musím mít šanci svobodné volby toho člověka službu nekonzumovat. Takže v podstatě ty poplatky vlastně nejsou regulační. Anebo jsou regulační skutečně jen ve zlomku případů, které se zdravotnictví týkají.

Pan ministr Julínek tady hodně obhajoval ten pětitisícový limit a říkal: Vždyť když se to zruší, zmizí i pětitisícový limit.

Já teď udělám pauzu, protože tady nevidím, pane předsedající, tedy pane předsedo, ani premiéra, ani nikoho z vicepremiérů. Já chápu, že tato problematika je vůbec nezajímá a je jim úplně jedno, že lidé platí poplatky. Ale myslím si, že by se mohli alespoň trošku přemáhat a být v sále. Čili prosím, abyste jejich přítomnost zajistil. (Řečník vyčkává.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Poprosím, aby byla zajištěna účast buď pana premiéra, nebo místopředsedů vlády. (Po příchodu místopředsedy vlády Petra Nečase do sálu:) Můžete pokračovat, pane poslanče.

 

Poslanec David Rath: Děkuji, pan vicepremiér přichází.

Takže pan ministr Julínek hovořil o pětitisícovém limitu, který by mohl být také s tím zrušen. Dámy a pánové, ale on nesdělil to hlavní. Do toho limitu se většina poplatků vůbec nepočítá. Za druhé - počítají se tam jenom doplatky na léky, ale jen na nejlevnější lék. A pan ministr vám tady nesdělil jedno sladké tajemství. Totiž že často ten nejlacinější lék s nejnižším doplatkem vůbec v žádné lékárně nenajdete. On totiž nemusí být aktuálně ani na trhu v České republice. Anebo pokud je na trhu, tak může být třeba odebírán jen některými lékárnami. Takže drtivá většina pacientů vám se smutkem v hlase konstatuje, že se dožadovali nejlevnějšího léku nebo léku s nejnižším doplatkem, že ho chtěli po lékaři, že ho chtěli v lékárně a bylo jim sděleno, že takový lék prostě k dispozici není. Čili toto opatření, které ten zákon má, je v podstatě nesmyslné opatření a na ten pětitisícový limit si prakticky nikdo nesáhne.

Taktéž vám pan ministr nesdělil, že pojišťovny mají velkou potíž se sledováním těchto pětitisícových limitů, takže s největší pravděpodobností, i když nakonec se někomu podaří přečerpat ten pětitisícový limit, byť by mezitím zaplatil ne pět, ale nějakých 15 tisíc, tak mu většinu položek vyškrtají. Čili byť by ho přečerpal, tak samozřejmě pojišťovny si toho nejsou schopny většinou ani všimnout, takže mu nevrátí nic.

Dovedete si, prosím vás, představit, protože péči čerpají většinou a nejvíc staří občané, kteří mají velké potíže, dovedete si představit, že ten člověk se vyzná ve všech těchto výjimkách a věcech, které se počítají nebo nepočítají, bude si vést doma chudák evidenci z účtů, aby když převýší těch pět tisíc, psal pojišťovnám ponížené supliky? Na což mu pojišťovna odpoví zcela nesmyslným úřednickým jazykem, kde mu řekne, že se mýlí, že žádný pětitisícový limit nepřečerpal. Co tomu člověku zbude, když tento limit přečerpá třeba o 500 Kč, 1000 Kč, 2000 Kč? Má se se svojí pojišťovnou soudit? Dovedete si, dámy a pánové, představit, jak někdo v 80, 85 letech se soudí se svojí zdravotní pojišťovnou, protože má pocit, že mu nevrátili 500 Kč nebo 1000 Kč nad pětitisícový limit? Myslím si, že všichni mi dáte za pravdu, že taková představa je naprosto nereálná.

Dámy a pánové, shrnuto a podtrženo: Poplatky, které v České republice jsou zavedeny, jsou chaotické, zbytečné, nic neřešící a zbytečně lidem komplikují život. Pojďme je zrušit a pojďme hledat cestu standardní, běžnou v Evropské unii, a to nejsou ty takzvané Julínkovy poplatky. Děkuji za pozornost. (Potlesk v levé části sálu.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Dále v rozpravě vystoupí pan poslanec Sobotka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, vzhledem k tomu, že už zbývá poměrně málo času do konce dnešního jednání, já bych si dovolil být poměrně stručný.

Pan ministr, když hovořil o tom, že zavedení poplatků, takzvaných regulačních poplatků ve zdravotnictví, je jenom jakási první fáze připravované rozsáhlé reformy zdravotnictví, zde naznačil některé plány, které on sám v této oblasti má. Já bych chtěl poukázat na možná rizika, která zde podle mého názoru existují. Pokud jsme začali regulačními poplatky a budeme v oblasti změn v poskytování zdravotní péče pokračovat směrem, který naznačil pan ministr, tak je otázka, co to může ve skutečnosti znamenat nejen pro kvalitu zdravotní péče, ale i pro možná rizika v oblasti veřejných rozpočtů v České republice.

Pan ministr zdravotnictví Julínek již dříve prezentoval záměr přeměnit stávající fakultní nemocnice a stávající zdravotní pojišťovny na akciové společnosti. Pokud dojde k přeměně fakultních nemocnic a zdravotních pojišťoven na akciové společnosti, tak přirozeně zde je nutné si uvědomit existenci rizika, které spočívá v uvalení konkursu na takovéto akciové společnosti. Pan ministr Julínek nikde nezmínil, jakým způsobem chce tomuto riziku čelit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP