(11.30 hodin)
(pokračuje Mencl)

Nicméně konstatuji, že jsem si po jaksi informativním jednání v této Sněmovně vědom, že tento institut, který je naprosto legitimní, je neprůchozí, a proto jsme se rozhodli použít to, co vám předkládám, a sestává to ze dvou částí.

Za prvé, z výčtu staveb a) až e), které by tedy skutečně byly umísťovány bez územního plánu. Tento výčet vychází z meziministerských jednání a já jsem si ho dovolil zde osvojit. Nicméně zbývá, jak jistě vidíte, celá řada staveb, např. právě výrobního charakteru či jiných či občanského vybavení a dalších, které se prostě do tohoto výčtu nevejdou, a domnívám se, že by bylo velmi rozumné, kdybychom v přechodném období hledali nějaký způsob, jak obcím výstavbu umožnit a přitom dbát zase samozřejmě ostatních veřejných zájmů. Z tohoto hlediska navrhuji, nebo navrhuji za expertní skupinu, aby bylo povinností pro tyto stavby zpracovat územní studii. Územní studie je institut, který je popsán v zákoně, má jasná pravidla, a aby tedy bylo projednáváno nejprve její zadání, kde orgány, a teď řeknu, ochrany přírody mají možnost s ním nesouhlasit. Za druhé, mají možnost nesouhlasit s výsledky studie. Za třetí, mohou nesouhlasit ještě v územním řízení. Takže je tam trojnásobná brzda proti zneužití. To se samozřejmě týká nejen ochrany přírody, ale všech dalších dotčených orgánů. A ještě je tam čtvrtá brzda, to znamená, že musí být udělen souhlas zastupitelstva a mohou k tomu mít podmínky.

Abych se přiznal, tak tento způsob jde již nad rámec mého přesvědčení, nicméně v rámci většinové průchodnosti v Poslanecké sněmovně jsem tento návrh předložil a konstatuji, že to je návrh široké expertní skupiny. Dovoluji si vás požádat, abyste ve třetím čtení tyto návrhy podpořili. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Václavu Menclovi. Slovo má pan poslanec Tomáš Kvapil. Jinou přihlášku do obecné rozpravy zatím nemám. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, jen krátce chci poděkovat za to, že se nám podařilo řekl bych naplnit určité předsevzetí, které jsme měli v prvém čtení, a to - jsme si vědomi, že stavební zákon potřebuje rozsáhlejší změny, rozsáhlejší úpravy po už více jak roce poté, co nabyl platnosti a účinnosti. Tato novela, vládní návrh, pouze reflektuje opravdu to nejnezbytnější a nejnutnější, co je v tuto chvíli potřeba řešit. Mám za to, že náš výbor a následně skupina poslanců se návrhu věnovala opravdu zodpovědně, že návrh, který z tohoto jednání vzešel a je předložen panem kolegou Menclem, tak že si zaslouží naši pozornost. Chtěl bych poděkovat i paní Kateřině Jacques a paní kolegyni Jakubkové za předklad jejich návrhů. Budeme je samozřejmě velmi zvažovat v rámci třetího čtení, pro kterou variantu se rozhodneme.

Já děkuji a věřím, že jsou to všechny pozměňovací návrhy, které jsou nebo budou předloženy v rámci podrobné rozpravy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. V obecné rozpravě ještě pan poslanec Tom Zajíček. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Tom Zajíček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi jenom kratičkou poznámku, protože velmi podstatné věci k této krátké novelizaci stavebního zákona tady řečeny byly. Ta poměrně kosmetická novelka řeší problém, který tady nastal a především nastal v malých obcích, v obcích, které povětšině nepracují dnes s územně plánovací dokumentací ve formě územního plánu, protože buď z časových, nebo jiných důvodů se k tomu prostě nedostaly. Tady bylo velmi podrobně řečeno, z čeho se novelizace skládá, co od ní očekáváme, a je to jakési zatažení za záchrannou brzdu, které má právě nejmenším obcím umožnit, aby absence územního plánu nebyla pro ně zároveň stavební uzávěrou.

Já bych si v rámci obecné rozpravy dovolil připomenout ještě jednu věc, která nás čeká v budoucnu. Ministerstvo pro místní rozvoj opakovaně nás ujišťovalo, že připravuje, a že je to již ve vysokém stadiu rozpracovanosti, velkou novelu stavebního zákona, protože tento problém, o kterém tady teď mluvíme, není problémem pohříchu jediným. Je tam těch věcí více a my projednáváme teď tuto novelu. Já nechci extendovat rozpravu na celý stavební zákon, ale jednu poznámku mi prosím dovolte.

Toto, co právě děláme, je jenom, jak znovu říkám, záchranná brzda. Dokud se stavební zákon nevyrovná s věcí, která určitým způsobem diskvalifikuje malé obce, tak pořádek v územně plánovací dokumentaci nikdy nebude a nedočkáme se ho. On totiž začarovaný pes leží v tom, že víceméně od malé obce chceme stejnou kvalitu územně plánovací dokumentace jako řekněme od megapolis typu Prahy. Dokud nebude územně plánovací dokumentace velikosti obce, její složitosti určitým způsobem připodobněna, dokud nebude pro malé obce s malým počtem obyvatel, s jednoduchou strukturou, s ne velkými nároky na urbanistická řešení zjednodušena na rozdíl od velkých měst, kde trvám a myslím si, že územně plánovací dokumentace a územní plán má svůj nepochybný význam a hlásím se k němu, tak do té doby budeme zjišťovat, že pořízení územně plánovací dokumentace zvláště u malých obcí trvá strašně dlouho, stojí strašně veliké peníze a vyhazujeme peníze zbytečně do vzduchu!

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu poslanci Tomu Zajíčkovi. Ptám se, kdo další do obecné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, písemnou nemám, obecnou rozpravu končím. V obecné rozpravě - pan zpravodaj mě kontroluje - nepadl žádný návrh, o kterém by bylo třeba hlasovat, takže můžeme pokračovat rozpravou podrobnou.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám přihlášky podle pořadí: paní poslankyně Kateřiny Jacques, pana kolegy Mencla, pana kolegy Hrnčíře a paní kolegyně Jakubkové. Nyní paní poslankyně Kateřina Jacques. (Porada u stolku zpravodajů.) Pravděpodobně mě nevnímá. Malou chviličku. Pan kolega Mencl také dává přednost paní kolegyni Jakubkové a pan kolega Hrnčíř také. Dobře, máte slovo, paní kolegyně.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Dámy a pánové, přednáším pozměňovací návrh k tisku č. 259. Jedná se o vládní návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění zákona č. 68/2007 Sb.

Za bod 4 vládního návrhu zákona se vkládá nový bod 5, který zní: "Za § 188 se vkládá nový § 180a, který zní:

1. Na území obce, která nemá platný územní plán, územní plán obce, popř. územně plánovací dokumentaci sídelního útvaru nebo zóny nebo regulační plán, lze do doby vydání územního plánu, nejpozději však do 31. prosince 2015, umísťovat v nezastavěném území kromě staveb, zařízení a jiných opatření uvedených v § 18 odst. 5 také:

***




Přihlásit/registrovat se do ISP