(9.10 hodin)

Poslanec Miloš Patera: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, připravil jsem pozměňující návrh k zákonu o pojištění odpovědnosti za škodu z provozu vozidla, který vám byl v úterý rozdán na stoly. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji. Nyní se slova ujme pan poslanec Pavel Hnčíř. Prosím.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Vážená paní předsedkyně, vážení páni poslanci a paní poslankyně. Při projednávání návrhu zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidel na jednání rozpočtového výboru v listopadu loňského roku jsem přednesl pozměňovací návrh o placení příspěvků za nepojištěné vozidlo. Tento pozměňovací návrh byl při jednání přijat vcelku bez výhrad a získal jednomyslnou podporu rozpočtového výboru. Ale jak už informoval zpravodaj, nebylo přijato závěrečné usnesení, což se mimochodem na jednání rozpočtového výboru se sudým počtem členů stává velmi často. Proto využívám příležitosti druhého čtení tohoto návrhu zákona a předkládám pozměňovací návrh nyní. Tištěnou formu tohoto mého pozměňovacího návrhu jste dostali na své lavice v úterý 29. 1. a já se tímto k němu přihlašuji. Je označen jako pozměňovací návrh Ing. Pavel Hrnčíř.

Dovolte mi zkrácené odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu. Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je omezit provozování vozidel, která nemají sjednáno povinné pojištění odpovědnosti. V České republice je provozováno určité množství vozidel, která nemají pojistné krytí, tedy neplní zákonem uloženou povinnost. Při nehodě, tedy vlastně pojistné události, je poškozenému poskytnuto plnění za škodu způsobenou takto nepojištěným vozidlem z takzvaného garančního fondu. Do tohoto garančního fondu přispívají všichni pojistitelé. To znamená že ti, kteří řádně platí a plní povinnosti, uzavřeli pojistnou smlouvu, platí do tohoto garančního fondu, a doplácejí tedy na ty, kteří povinnosti pojištění odpovědnosti nesplnili. Tedy vlastně platí za ně.

Proces vymáhání je dost neúčinný a neefektivní. Podle dostupných analýz celkové nepojištěné škody k tíži garančního fondu činily v roce 2006 částku 1,8 miliardy Kč a ztráty na pojistném činily 1,1 miliardy Kč, a to při odhadovaném počtu vozidel bez pojištění asi 200 tisíc. Z porovnání údajů České kanceláře pojistitelů s centrálním registrem vozidel plyne, že rozdíl mezi počtem vozidel podléhajících evidenci a počtem vozidel pojištěných dosahoval v roce 2006 počtu 800 tisíc. Dlouhodobě tady existuje neuspokojivý stav aktuálnosti dat v centrálním registru vozidel, neboť nelze zjistit skutečný počet provozovaných vozidel. Samozřejmě je nutno vzít na vědomí, že určitá část, výrazná část je tvořena vozidly aktivně neprovozovanými, nebo dokonce už neexistujícími.

Dosavadní zákonná úprava je tedy neúčinná. Stav se vůbec nezlepšuje, ba právě naopak, v čase se mírně zhoršuje.

O čem tedy návrh je? Návrh zavádí povinnost pro vlastníky a provozovatele silničních vozidel v případě, že provozují vozidla bez pojištění odpovědnosti, uhradit příspěvek za každý den provozování vozidla v rozporu s tímto zákonem. Tím se samozřejmě zvýší příjmy do garančního fondu a zároveň se můžou snížit příspěvky poctivých pojistitelů. Je to opatření, které efektivně donutí vlastníky vozidel dodržovat zákon a přenese břemeno nákladů škod na ty osoby, které zákon porušují, a ne naopak. To je podle mého soukromého názoru věc veřejného zájmu a věc spravedlnosti. Dalším žádoucím důsledkem bude aktualizace dat v registru vozidel, která trpí tím, že řada motoristů svou oznamovací povinnost neplní.

Navržený systém je zaveden a úspěšně funguje například ve Finsku a Švédsku s pozoruhodným výsledkem méně než jedno procento nepojištěných vozidel. Dalším efektem je redukce zátěže správních orgánů, zejména obecních úřadů s rozšířenou působností.

Je mou povinností říci, že pozměňující návrh nevyvolává nároky na státní rozpočet, ani na ostatní veřejné rozpočty, ani na podnikatelský sektor. Pozměňovací návrh není v rozporu s platnou legislativou EU a z toho důvodu vás, dámy a pánové, žádám o jeho podporu, tak jak ji obdržel na rozpočtovém výboru. Vás všechny, kteří chcete snížit počet nepojištěných vozidel, a to metodou vcelku vyzkoušenou, biče na nepoctivce a cukru pro poctivce. Myslím si - nebo jsem přesvědčen, že pozměňovací návrh splňuje i to, o čem tady mluvil pan ministr ve své úvodní řeči.

Děkuji za pozornost a za podporu.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní má slovo pan poslanec Tomáš Kladívko.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Dobrý den. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte i mně, abych předložil krátký pozměňující návrh k návrhu zákona, kterým se mění zákon 168/1999, zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Navrhuji, aby v části první článku 1 se za novelizační bod č. 56 vložil nový novelizační bod č. 57, který zní: (k? v?) paragrafu 16 odst.7 Pokuty vymáhá a vybírá orgán, který je uložil. Příjem z pokut je příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnosti orgánu, který pokutu uložil. Pokuty uložené v blokovém řízení Policií České republiky jsou příjmem státního rozpočtu. Tyto pokuty na místě zaplacené, odkaz na poznámku pod čarou 25a, vybírá a vymáhá orgán příslušný podle zvláštního zákona, odkaz na poznámku pod čarou 25b. Poznámka pod čarou 25a zní: § 85 odst. 3 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích. Odkaz pod čarou 25b zní: § 5 odst. 4 písm. m) zákona č. 185/2004 Sb., o Celní správě České republiky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP