(16.10 hodin)
(pokračuje Pospíšil)

Dále zde byla zmiňována žádost doktorky Vesecké o prověření úniku informací jinými složkami státní moci, když to takto řeknu obecně. Já nemohu srovnávat žádost s tím, že někdo k něčemu nabádá. Sama o sobě žádost přece nemůže mít charakter, že někdo někoho nabádá k nějaké nezákonné činnosti, a zvláště ne v takovémto případě. Já si myslím, že takový nápad byl zcela legitimní. To, že jej odpovědní zástupci, ústavní činitelé, nepovažovali za nejvhodnější, je druhá věc. Takže to, že určitý návrh není podpořen a je třeba těmi, kteří by měli rozhodnout, označen za ne úplně nejšťastnější, tak přece nemůžeme konstatovat, že ten návrh je nezákonný nebo že dotyčná vyzývala k porušování zákona. Takže ani tento důvod nemohu přijmout.

Stejně tak prověření postupu v kauze Čunek. To je složitá záležitost. Já se k tomu už v médiích vyjadřoval. Nechci zde hodnotit pohnutky, které k tomu doktorku Veseckou vedly, to mi nepřísluší, nicméně mohu konstatovat, že náš právní názor v tomto směru je jasný. Samo o sobě akt úkon zastavení trestního řízení Ministerstvo spravedlnosti přezkoumávat nemůže dle judikatury Nejvyššího soudu, ale je třeba zde konstatovat korektně, že jiné úkony v rámci celého procesu řízení, které měly procesní charakter, nikoli charakter meritorní, tak samozřejmě na ty na základě obsahu trestního řádu se Ministerstvo spravedlnosti může podívat. Takže konstatovat, že doktorka Vesecká tímto svým návrhem pochybila, mi připadá opravdu vůči ní nekorektní. Chci konstatovat, že ministerstvo dostalo podnět, materiál od doktorky Vesecké. Materiál byl předán příslušnému náměstkovi doktoru Královi, do jehož kompetence spadá tato oblast, nebo sekce Ministerstva spravedlnosti, a jak si s ním experti Ministerstva spravedlnosti poradí, to v tuto chvíli opravdu nevím. Budeme o tom veřejnost informovat.

Dámy a pánové, tolik tedy reakce na podněty pana doktora Tejce. Já si opravdu nemyslím, že jsou zde důvody pro to, aby doktorka Vesecká byla odvolávána. To, že na určitou věc máme rozdílné právní názory, myslím tím já a pan poslanec Tejc, samozřejmě je legitimní, ale neznamená to, že když někdo zastává jiný právní názor než třeba pan doktor Tejc, tak že tím pádem pochybil a měl by z toho vyvodil takové následky.

Já těžko mohu prověřovat, kontrolovat činnost nejvyšší státní zástupkyně. To opravdu Ministerstvu spravedlnosti jako takovému nepřísluší. Veřejný žalobce v českém ústavním pořádku má v zásadě autonomní charakter. Mohu učinit jediné - dostal-li jsem oficiální podnět, tak ten jsem povinen ze zákona reflektovat a reagovat na něj, pokud ten podnět obsahuje informace o tom, že by měla být případně podána stížnost pro porušení zákona. A takto tedy zcela zákonně též ministerstvo bude postupovat.

Takže vážený pane poslanče, já to shrnu, mám ještě půl minuty. V tuto chvíli nevidím důvod pro to, proč by doktorka Vesecká měla být odvolána, a ty důvody, které uvádíte, jsou předmětem a měly by být předmětem diskuse v právnickém stavu na úrovni odborníků, ale i praktiků, ale podle mého názoru by neměly být důvodem k tomu, aby vláda odvolala nejvyšší státní zástupkyni.

Děkuji vám.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Tejc s doplňující otázkou.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane ministře, já rozhodně netrvám na tom, aby za každou cenu byla odvolána nejvyšší státní zástupkyně. Pokud to bylo takto míněno, tak je to možná až příliš náročný požadavek pro tuto vládu. Ale chci pouze říci, že to, co je problémem, je, pokud státní zástupkyně, dokonce nejvyšší, navrhuje řešení, která podle nejen mého názoru, ale podle názoru většiny právníků jsou v rozporu se zákonem. Můžeme se dlouze hádat o tom, jestli bylo standardní a bylo zákonné přesunutí kauzy Jiřího Čunka do Jihlavy. Souhlasím, může to být jiný názor, já jsem přesvědčen, že ten názor, který říká, že to je nezákonné, je správnější. Ale pokud se jedná o žádost o prošetření Bezpečnostní informační službou, tady je to zcela jasné. Já bych vám doporučil seznámit se s § 5 zákona 153/1994 o zpravodajských službách, který jasně definuje působnost zpravodajských služeb, BIS, a tuto možnost vylučuje. Jsem přesvědčen, že vláda v souladu s tímto zákonem nerozhodla, ale velice mě zaráží,. že nejvyšší státní zástupkyně si není schopna přečíst zákon předtím, než podobnou žádost, ať už přes média či formálně, sdělí.

Ale to nejzásadnější, co chci (upozornění na čas), abyste ještě z tohoto místa sdělil, je schůzky v justici, jak se na to díváte.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Pan ministr chce reagovat? Ano. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Tak já na to budu velmi stručně reagovat, není tolik času. Já jsem rád, pane doktore, že v tomto směru nechcete odvolat nejvyšší státní zástupkyni, ostatně ona byla kreována vaší vládou, takže myslím si, že funguje jako nezávislý odborník a my ji v tomto směru takto respektujeme.

Konstatovat, že většina právníků říká, že její právní postup je nestandardní, to je přece velmi spekulativní. Proběhlo nějaké hlasování? Kde je ta většina právníků? Já pouze konstatuji, že jsme udělali posudek na postup doktorky Vesecké, který visí na webu, každý si jej může přečíst, není tajný, a já jsem za tu dobu několika měsíců, kdy tam visí, nedostal posudek, který by relevantními argumenty vylučoval naše stanovisko, které říká - doktorka Vesecká v delegaci nepochybila. To je teze, která platí, a máte-li jiný posudek o tom, že to jsou nestandardní argumenty, dejme je na stůl a pojďme se o tom věcně bavit, já se tomu nebráním.

Schůzky v justici, na to řeknu pouze tolik, že informace, které se ke mně dostaly jak od vrchního státního zástupce, tak od krajských státních zástupců, konstatují, že doktorka Vesecká v žádném případě nikde nic neovlivnila, neovlivňovala, nepokoušela se ovlivnit, v zásadě žádný akt z její strany, který by byl nezákonný nebo byl důvodem pro kárné řízení, zde není. Sám o sobě akt, že se účastnila schůzek - víte sám, jak probíhají schůzky na úrovni justice, justičních funkcionářů - sám o sobě akt, že se zúčastnila schůzek, v zásadě není důvodem, podle mého názoru, o tom, abychom pochybovali o jejím postavení. To je podle mne relavantní a zatím jiné informace já nemám. Mám informace tyto, že doktorka Vesecká se pouze účastnila bez toho, že by tam jakkoli zasahovala do čehokoli a chtěla tak ovlivnit nějaký typ trestního řízení.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Další interpelace je paní poslankyně Konečné na pana ministra Bursíka. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, dovolte mi krátký dotaz. Ze všech možností obnovitelných zdrojů se nejvíce podporují větrné elektrárny. Mezi nejrizikovější obnovitelné zdroje patří právě větrná energie, která je jednou z nejdražších energií z obnovitelných zdrojů a musí být dotována. Patří mezi přerušované zdroje energie, nedá se tedy s jistotou spoléhat na výskyt a intenzitu větru a v podmínkách České republiky má malý potenciál. Cituji z Věstníku Nejvyššího kontrolního úřadu. K výrobě energie z větru nestačí jen vítr. Je třeba, aby tuto dotovanou energii někdo zaplatil. Kdo jiný to bude než občané na daních a v ceně energie?

V poslední době se na mne obracejí, a bezpochyby nejen na mne, desítky občanů a občanských sdružení a starostů, kteří mají s výstavbou větrných elektráren vážný problém. Velmi často se větrné elektrárny stavějí někde i jenom 100 metrů od sídel a obydlí občanů, velmi často jsme také svědky toho, že dochází ke korumpování vlastníků pozemků, kteří se nacházejí ve složité sociální situaci, ze strany výrobců energie z větru. V první řadě jde však o peníze, o peníze a o peníze. Na tom se shodují všichni.

Vážený pane ministře, asi si oba uvědomíme, že obnovitelné zdroje energie jsou pro náš stát velmi důležité, ale přesto bych se vás ráda zeptala, jakým způsobem reaguje na podněty občanské veřejnosti, ekologických iniciativ a dalších organizací právě Ministerstvo životního prostředí. Zda plánujete, že by byl dán jakýsi předpis nebo lokality, kde by bylo možné větrné elektrárny stavět a kde nikoli, a jak je vyhodnocován vliv postavených větrných elektráren na životní prostředí a jak je využíván následně pro rozhodování o dalším povolování těchto staveb. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. S reakcí pan ministr. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Vážený pane předsedající, vážená paní poslankyně, děkuji vám pěkně za tento typ otázky. Já jsem se větrné energetice několik let věnoval a podílel jsem se na několika mezinárodních projektech, tak je to snad téma, kde bych mohl tušit, o čem je řeč.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP