(Jednání pokračovalo ve 14.32 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je 14 hodin 32 minut, dovolte mi, abych zahájila náš odpolední blok jednání. Na úvod rozšířím ráno sdělené a přečtené omluvy poslanců a členů vlády o pana poslance Hojdu pro naše odpolední jednání.

 

Nyní se budeme zabývat pevně zařazeným bodem, kterým je bod číslo

 

42.
Vládní návrh zákona o přijetí úvěrů Českou republikou od Evropské investiční
banky na financování národních podílů u projektů spolufinancovaných
z Operačního programu doprava v programovém období 2007 až 2013
/sněmovní tisk 399/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Vláda České republiky navrhla, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, proti tomuto postupu bylo vzneseno veto klubem České strany sociálně demokratické.

Nyní tedy prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr dopravy pan Aleš Řebíček. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Aleš Řebíček Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, vážená vládo, předmětem tohoto jednacího bodu je projednání vládního návrhu zákona o přijetí úvěru Českou republikou od Evropské investiční banky na financování národních podílů u projektů spolufinancovaných z Operačního programu doprava. Návrh zákona byl schválen vládou 12. 12. 2007 usnesením vlády č. 1410. Česká republika je jako členský stát EU příjemcem finančních prostředků z fondů EU. Účelově vázané prostředky pro rozvoj dopravní infrastruktury budou v programovém období 2007 až 2013 resp. 2015 čerpány především na základě Operačního programu doprava, který byl schválen Evropskou komisí 10. 12. 2007.

Operační program doprava, jehož gestorem je Ministerstvo dopravy, je primárně zaměřen na oblast budování dopravní infrastruktury v majetku státu a počítá s příspěvkem fondů EU na jednotlivé projekty ve výši 85 %, v průměru se předpokládá příspěvek cca 70 %. Pro roky 2008 až 2010 se počítá v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury s čerpáním 99 miliard korun z fondů Evropské unie, z toho se u vybraných akcí s finančním příspěvkem EU ve výši 84 miliard počítá s využitím těchto úvěrů v celkové výši zhruba 34 miliard. Úhrada zbývající části národního podílu bude kryta z prostředků SFDI.

Schválení předloženého návrhu zákona je nezbytným předpokladem pro zajištění dostatečných finančních prostředků pro bezproblémovou implementaci Operačního programu doprava. Bez využití prostředků úvěrů EIB by nebylo možné zajistit z výdajového limitu SFDI potřebnou částku. Pro plynulý postup rozestavěných nebo v roce 2008 zahajovaných staveb je nezbytné užití úvěru od EIB již v roce 2008, a to v předpokládané výši 10,6 mld., s tím, že v roce 2009 bude plánované čerpání ve výši 13, 3 mld. a v roce 2010 zhruba 10,1 mld. Kč.

Navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána. Není v rozporu s právními akty Společenství. Doporučuji Poslanecké sněmovně návrh schválit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane ministře. Pouze podle toho, že jste opustil mikrofon, jsem poznala, že jste dokončil svoji řeč, neb v hluku, který zde panuje, nebylo možné z jiných indicií toto zaregistrovat.

Takže já vás velice prosím, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, abychom respektovali, že již bylo zahájeno naše odpolední jednání, neobírali se vzájemně o čas tím, že nejsme schopni vytvořit normální a důstojnou atmosféru k projednávání bodů, které nás v dnešním odpoledni čekají, a věřte mi, že jich není málo.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Lubomír Suk. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Lubomír Suk: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Kolegyně a kolegové, má úloha k projednávanému sněmovnímu tisku č. 399 bude poměrně jednoduchá. Dopoledne jsem si vás dovolil požádat o zařazení tohoto bodu napevno na dnešní odpoledne s tím, že považuji jeho projednání za důležité. Proč považuji jeho projednání za důležité, se vám pokusím přiblížit citací několika vět z důvodové zprávy, která doprovází tento vládní návrh zákona. Dovolím si tedy citovat následující věty:

Pro roky 2008 až 2010 se počítá v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury s čerpáním 99 miliard korun z fondů Evropské unie. Z toho se u akcí za 84 miliard počítá s úhradou části národních podílů s využitím úvěru ve výši 34 miliard korun. A dále se v důvodové zprávě vlády uvádí: Bez využití těchto prostředků by nebylo možné zajistit z výdajového limitu Státního fondu dopravní infrastruktury, který pro každý z uvedených kroků činí ve výši 45 miliard korun, potřebné prostředky na národní podíl, a tím by také nebylo možné čerpat finanční prostředky z fondů Evropské unie.

Tolik tedy má citace z důvodové zprávy, která doprovází tento vládní návrh zákona, a já si pouze dovolím vám doporučit tento návrh propustit do druhého čtení a poznamenám ještě, že v rozpravě navrhnu zkrácení lhůty pro jeho projednání na tři dny.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji a otevírám rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ani z místa se do této rozpravy nechce nikdo zapojit. Pan zpravodaj.

 

Poslanec Lubomír Suk: Dovolím si pouze tedy formálně, tak jak jsem avizoval ve své zprávě - navrhuji zkrácení lhůty pro projednání tohoto sněmovního tisku. Zkrátit lhůtu na tři dny.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Dobře, budeme se tedy zabývat… Pardon, vidím z rohu pana poslance Hojdu. Pane poslanče, ač jsem zaznamenala vaši omluvu z dnešního odpoledního jednání, přesto vám pro vaši přítomnost dávám slovo. Prosím.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. Nezúčastním se hlasování, ale chtěl bych jen podotknout, že jsme byli připraveni podpořit i § 90, protože se domníváme, že návrh financování, tak jak je připraven, je naprosto v pořádku a nevíme, co by se dalo na tomto návrhu změnit. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP