(12.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Takže, pane ministře, tento návrh dáváte jako poslanec. Rozumím tomu správně. O slovo se přihlásil pan poslanec David Rath. (Ohlas v sále.)
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, pane předsedající, já bych prosil, abyste poučil o slušném chování poslance ODS, aby zde nebučeli. Nejsou, jak jsou zvyklí, v chlívě. Zde jsou v Poslanecké sněmovně. Jestli si toho nevšimli. Pokud chtějí dál bučet, prosím, aby se odebrali tam, do míst, na která jsou zvyklí, kde bučení je běžné.
Dámy a pánové, zaznělo tady několik argumentů. Prostě vidíme, jaká je realita. Realita je taková, že v českých obchodech prudce narůstají ceny, právě ceny zboží, u nichž byla úprava DPH udělána. Lidově se tomu říká zdražování. Tato vláda se stala synonymem pro zdražování a pro zdražování všech nezbytných potřeb, jako jsou potraviny, ale i takových věcí, jako jsou knihy, noviny, veřejná doprava, a takovéto komodity, které u běžného člověka tvoří významnou část jeho měsíčních výdajů.
Jistě, chápu, že pro pana Topolánka, pana ministra Kalouska jsou to nevýznamné stokoruny vzhledem k jejich příjmu, chápu, že to považují za bezvýznamné, ale pro člověka, který je odkázán na příjem nějakých sedm osm devět tisíc měsíčně, to znamená výrazné snížení životní úrovně. Prostě to je realita, ať bude bučet ODS víc, nebo méně. Kdo před touto realitou zavírá oči nebo strká hlavu do písku, tak prostě se může tvářit, že to problém není, ale pro sedmdesát osmdesát procent našich spoluobčanů to skutečně vážný problém je.
Operovat tím, že pan profesor Švejnar s něčím souhlasí, a tudíž že je zvláštní, že je vlastně naším kandidátem na prezidenta, tak bych chtěl připomenout kompetence prezidenta republiky. Prezident republiky může mít nepochybně různé názory na různé věci. Já bych chtěl konstatovat, že sociální demokracie samozřejmě s řadou názorů a postojů profesora Švejnara nesouhlasí. Ale jsou to jeho názory a postoje na věci, které nesouvisí s povinnostmi prezidenta republiky. Povinnosti prezidenta republiky jsou jednoznačné a ty, které jsou, tak tam naopak sociální demokracie vykazuje výraznou míru shody. Třeba v zahraniční politice k přístupu k Evropské unii, k tomu, aby profesor Švejnar byl nadstranickým prezidentem, tedy ne prezidentem, který hraje s jednou politickou stranou této Poslanecké sněmovny a našeho politického spektra. Možná taky s jejími pátými kolonami této politické strany v jiných politických stranách. Ale to už je, myslím, na jinou debatu a zvláště s panem ministrem Kalouskem bychom ji jistě mohli vést.
Dámy a pánové, tedy podtrženo a sečteno. Teď byste měli vidět po prvních zkušenostech s vaší reformou, s vaším zdražováním, že je načase prostě, abyste řekli "spletli jsme se", a naopak náš návrh podpořili a hlasovali pro něho. Není to nic špatného, přiznat chybu. Daleko horší by bylo na ní setrvávat a dál poškozovat nějakých 80 % našich spoluobčanů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak to byl pan poslanec David Rath. Jako další se o slovo přihlásil pan poslanec Martínek, potom pan poslanec Jiří Dolejš.
Poslanec Radko Martínek: Dámy a pánové, vážená vládo, myslím si, že se všichni, co tady nějaký čas pobýváme, shodneme, že pan ministr Kalousek je mistrem zkratky. Zpravidla takové zkratky, která se mu hodí do jeho teorií, a to tady předvedl také. Protože kdyby měl seriózně rozebírat názory člověka, o kterém tady hovořil, tedy profesora Švejnara, tak by zajisté tady začal horovat o tom, že rovná daň je naprostý nesmysl, jak velmi často hovoří pan profesor Švejnar. Naposledy jsem měl tu čest ho slyšet v Pardubicích na toto téma hovořit, a pan profesor Švejnar taky nikdy nehovořil o tom, jestli daň má být pět nebo sedm nebo deset nebo jedenáct procent.
Já znám naopak jiného prezidentského kandidáta, kterému tyhle problémy vůbec nepřicházejí na um, kterému je úplně jedno, jestli bude rovná daň, nebo nebude a koho postihne, nebo nepostihne. Je to samozřejmě pan profesor a stávající prezident Václav Klaus a to je také důvod, proč ho nebudu volit. Protože tu sociální dimenzi, tu nemá v kostech a nikdy ji nehájil.
Myslím si, že to, co předvedla vládní koalice, pokud se týká zvýšení té nižší sazby daně DPH, ponese své ovoce, zcela určitě mimo jiné ve stavebnictví. Je nepochybné dnes, že ten boom, na který jsme si zvykli a jaksi jsme si mysleli, že spadl z nebe a je vyvolán jenom tak jaksi mimochodem, tak tenhle boom bude končit zcela jistě, protože tato vláda nejenom blahodárně zvýšila daň ze všech staveb a ze všech rekonstrukcí, ale kromě toho ještě stejně blahodárně odstranila všechny ostatní dotační tituly, které byly v tom komplexu příčinou toho, proč se až do loňského roku v České republice výrazně zvýšila výstavba prakticky všech bytů, všech typů bytů a začaly se také tolik potřebné rekonstrukce.
Já jsem samozřejmě zcela jistě přesvědčen a doufám, že se najde i většina v této Poslanecké sněmovně, která je přesvědčena, že se stal omyl. Mýliti se je lidské. Myslím si, že to není nic proti ničemu, a když někdo něco dělá, tak se zmýlit může. Nyní je právě čas ovšem na to, abychom se ze svých chyb poučili, a ten, kdo se ze svých chyb poučit nedokáže, tak ten je odsouzen k nezdaru a zatracení. A to doufám, že nebudou ani poslanci vládní koalice.
Myslím si, že tento návrh zákona má své místo. Předkladatelé jsou si samozřejmě vědomi, že ve druhém čtení je třeba opravit zejména termíny, protože díky vlády koalici nedošlo k projednávání tohoto zákona v termínu, jaký jsme očekávali. Nicméně to je malá záležitost, která jde jednoduše spravit, a proto doufám, vážené kolegyně a kolegové, že podpoříte, aby tento návrh zákona postoupil do druhého čtení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Martínkovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Dolejš Jiří.
Poslanec Jiří Dolejš: Vážená vládo, milé kolegyně, kolegové, poslouchám tuto debatu a vzhledem k tomu, že návrh, který je předložen, je poměrně jednoduchý, tak si říkám, proč ty mimojdoucí úvahy. Tento návrh nesouvisí až tolik s prezidentskou volbou a byl bych dost nerad, kdybychom se za chvíli začali bavit o tom, jestli se nám zahřívá planeta nebo jestli máme takový či onaký názor na zastupitelskou demokracii.
Tento návrh je jednoduchý. Zkrátka chce vrátit do loňské podoby sníženou sazbu DPH, a protože to má příslušný rozpočtový dopad, tak současně navrhuje vrátit sazbu daně z příjmu právnických osob, abychom na ty chybějící peníze někde jinde vydělali. Je to dílčí korekce loni v létě přijaté reformy a tato korekce má předejít jednak sociálním dopadům a jednak má udržet určitou zbilancovanost veřejných financí. V této logice tomu rozumím, i když to není žádný komplexní, koncepční ani jinak hlouběji připravený návrh.
***