(14.40 hodin)
(pokračuje Rath)
Dámy a pánové, proč tento bod navrhuji. Především je důležité, aby pan ministr informovat tuto Poslaneckou sněmovnu o tom, jak probíhá realizace jeho poplatků ve zdravotnictví, protože myslím, že nejsem sám, kdo registruje značné nejasnosti, chaos a zmatky. Předně poplatky jsou přímo ve státních nemocnicích vybírány před vyšetřením pomocí automatů. Přitom vládní zákon jasně hovoří o tom, že pacient to má platit až po vyšetření. Bylo by dobře, aby tady pan ministr Julínek jasně řekl, jak je to možné, že v jím řízených nemocnicích pacient nejprve má zaplatit, dostat nějaký lístek, a pak teprve jít na vyšetření, když zákon, který sám navrhl, hovoří o pravém opaku. Dále by zde pan ministr měl objasnit, jak je možné, že stomatologové požadují 90 korun místo 30 korun, když k nim přichází tzv. neregistrovaný pacient, byť by tento pacient byl předem objednán. A jak je možné, že naopak u praktických lékařů za totéž platí pacienti jen 30 korun. To znamená když k praktickému lékaři přichází neregistrovaný pacient v průběhu jeho ordinační hodiny, tak platí 30 korun, a když jde za lékařem stomatologem, tak ti po něm chtějí 90 korun, a pan ministr s tím souhlasí, byť v zákoně nic takového napsáno není.
Těch zmatků a chaosů kolem poplatků je hodně. Například jakým způsobem zúčtovávat poplatky u pacientů, kteří třeba nemají a nezaplatí. Pan ministr by také mohl informovat o dopisu svého náměstka zdravotním pojišťovnám, který se právě pozastavuje nad tím, že zdravotnická zařízení vykazují "nezaplatil poplatek" u pacientů, kteří ho nezaplatí nebo na platbu nemají, a Ministerstvo zdravotnictví jaksi s tímto postupem nesouhlasí. Tak by pan ministr Julínek měl této Sněmovně sdělit, jak to tedy hodlá řešit, když pacient nemá peníze nebo odmítá zaplatit, tak jak to ten lékař má správně vykázat, když je špatně, aby vykázal kód "nezaplatil".
Obdobně je to s vymáháním poplatku třeba v nemocnicích. Například co mají dělat pacienti v situaci, kdy před nimi někdo do těch automatů třeba ze zlé vůle nacpal zápalky, takže tam nemohou dát minci a automat nefunguje. Takovéto případy se také stávají a je to velký problém, protože mnohé nemocnice na toto nejsou vůbec vybaveny. Takže o těchto věcech bychom měli diskutovat, protože je to vážná věc. (V sále je neustále hluk.)
Také bychom měli diskutovat a pan ministr by měl této Sněmovně předložit zprávu, jak se od 1. ledna zvýšily doplatky na léky. Podle mých informací většina doplatků na léky na předpis na vážná onemocnění, třeba jako je astma, narostly násobně. Přitom ještě v listopadu loňského roku pan ministr sliboval, že doplatky na léky naopak od 1. ledna výrazně klesnou, že sice bude zaveden třicetikorunový paušální poplatek za položku na receptu, ale celkové doplatky, co musejí zaplatit pacienti za konkrétní léky, klesnou. Podle mých informací a podle informací, které mám z různých databází, se spíše zdá, že u většiny léků, které jsou nezbytné a nelze je zaměnit za něco lacinějšího, doplatky výrazně stouply, třeba u těch léků proti astmatu řádově z 50 korun na 300 korun. Bylo by dobře slyšet, jestli Ministerstvo zdravotnictví má v tuto chvíli porovnání, co se stalo a jak vypadaly doplatky loni a jak vypadají doplatky na léky letos v lednu, u kolika stovek položek ty doplatky na léky šly nahoru.
Pan ministr by také měl tuto Sněmovnu informovat o svých záměrech. Zhruba před týdnem se totiž sešel s řediteli fakultních nemocnic, s děkany lékařských fakult a s rektory a ty informoval o svém záměru změnit fakultní nemocnice na akciové společnosti, a to buď formou zákona - dobře, zde se ministr může hájit tím, že ten návrh přijde do Poslanecké sněmovny a že tedy informace je dopředu zbytečná - ale na tom jednání zazněla jedna velmi důležitá informace, že tedy ministerstvo má dnes právní analýzu, že může převést majetek fakultních nemocnic z příspěvkových organizací na akciové společnosti bez zákona, tedy bez souhlasu této Poslanecké sněmovny.
Dovoluji si Poslaneckou sněmovnu jen krátce informovat o tom, co by to způsobilo. Za prvé, fakultní nemocnice by daleko hůř dosáhly na dotace z fondů Evropské unie. Daleko větší by musela být jejich finanční spoluúčast, tedy spoluúčast státu. Ptám se: vláda s tím počítá? Fakultní nemocnice potřebují v průběhu příštích let mnoho miliard, aby dohnaly určitý dluh ve svém technickém vybavení. Část tohoto lze jistě zrealizovat z fondů Evropské unie. Pokud změníme fakultní nemocnice na obchodní společnosti, tak v danou chvíli si na ty peníze z evropských fondů nedokážeme tak efektivně sáhnout. Je si toho vláda vědoma? Ví o tomto záměru ministra Julínka premiér? Ví tato Sněmovna, že překlopení fakultních nemocnic na akciové společnosti znamená okamžité zmrazení platů všech zdravotníků pracujících v těch nemocnicích? Ví tato Sněmovna, že okamžité překlopení fakultních nemocnic na akciové společnosti znamená, že o majetku těchto nemocnic napříště nebude rozhodovat již stát, ale třeba jen představenstvo? To znamená, klidně může dojít - a každý, kdo je obeznámen s tou situací, ví, že fakultní nemocnice mají veliké majetky, obrovské pozemky např. v centrech měst nebo na velmi obdobných lukrativních adresách. Jsme si vědomi toho, že o prodeji třeba těchto pozemků nebo dalšího tzv. zbytného majetku bude rozhodovat pár jedinců? A třeba to rozhodování klidně bude vypadat způsobem: no, potřebujeme koupit nové CT za 20 mil., proč bychom neprodali pár hektarů, které nyní momentálně nepotřebujeme, třeba v centru města? Samozřejmě víme, jak bude těch pár hektarů prodáno. Bude prodáno za zlomky cen, ale bude to obhajováno tím, že těch pár hektarů ty nemocnice nyní nepotřebují, ale CT nutně potřebují. Tím ovšem bude zcizen zcela nenávratně obrovský majetek. Je si toho Sněmovna vědoma? Pokud ano, tak myslím, že by bylo dobře tuto diskusi s ministrem zdravotnictví Julínkem zde na věcné bázi vést. Argument proti argumentu.
Taky bych při této příležitosti velmi poprosil o podporu pana kolegu Melčáka a Pohanku, protože oba se přece zavázali, že nedopustí přeměnu fakultních nemocnic na obchodní společnosti, takže velmi doufám, že podpoří informaci pana ministra Julínka zde, protože pokud to chce udělat za našimi zády, tedy bez této Sněmovny, tak by vlastně podvedl nejenom nás, ale podvedl by tím i pana poslance Pohanku a Melčáka, což by bylo poněkud bizarní.
***