(16.10 hodin)
(pokračuje Julínek)
A na závěr ještě jeden příběh. Rodina, onkologicky nemocný pacient v Masarykově onkologickém ústavu se dozví, že jim došly limity. Skládají se na léky, které jsou a mají být hrazeny z veřejného zdravotního pojištění. Je to 100 tisíc korun. Netroufnou si stěžovat, protože se bojí, že péči jejich příbuzný nedostane. Složí se na ty peníze a koupí cytostatikum. To je prosím příběh z roku 2006! To je příběh z roku 2006, kdy končí limity sociálně demokratického ministra.
Já nechci dopustit, aby se naši občané nedostali k moderní péči. To, co tady bylo líčeno, strašení občanů, samozřejmě s nepravdivými čísly a nepravdivými fakty, tak to je něco, co se s tímhle nedá absolutně srovnat. Já nechci, aby naše péče byla limitována kvůli tomu, že nejsou peníze, kvůli tomu, že se špatně hospodaří a plýtvá v našem zdravotnictví. A proto takový zážitek, a kterých nebylo málo, onkologicky nemocných a jejich příbuzných, nechci zažít a nechci, aby je zažívali naši pacienti. (Potlesk z řad koalice.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi Julínkovi. Nyní prosím faktická poznámka pan poslanec Rath.
Poslanec David Rath: Děkuji. Dámy a pánové, tady zaznělo něco o tom, že pravicová vláda musí uklízet. Je to opravdu zvláštní úklid. Připomíná mi to úklid člověka, který na stole najde zlaté vejce, rozhlídne se doleva, doprava, a když se nikdo nedívá, tak šup s ním do svého kapsáře. (Potlesk opozice.) Takto vy uklízíte!
My jsme vám, vážený pane ministře, ponechali Všeobecnou zdravotní pojišťovnu v pozitivní ekonomické bilanci. Jsem zvědav, jestli ji v takovéto bilanci předáte dál. My jsme vám ponechali zaměstnanecké zdravotní pojišťovny, které mají na svých fondech a kontech přes 11 miliard korun plus. Tak dobře na tom žádné evropské zdravotnictví snad není. Já jsem zvědav, zda vy, tak úžasní hospodáři, dokážete svým následovníkům předat něco aspoň trochu podobného, nebo jestli předáte zdravotnictví totálně rozkradené.
A k těm cytostatikům. Pane ministře, vy jste lékař. Proč takové hlouposti vůbec říkáte? Když tak přijďte za mnou a já vám vysvětlím, jak to s těmi cytostatiky ve skutečně je. Děkuji. (Potlesk z řad opozice.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla faktická poznámka. Nyní se řádně hlásí do rozpravy místopředseda vlády Martin Bursík. Prosím tedy, má slovo.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, pan předseda opoziční sociální demokracie se v úvodním slově dotkl oblasti, za kterou odpovídám ve vládě, vlastně jenom jedinou úvahou, která se týkala nedostatečného úsilí české vlády při podpoře obnovitelných zdrojů energie. Já za tu poznámku velmi děkuji. Budu si ji pamatovat. Kdykoliv přijdu do Poslanecké sněmovny s nějakým návrhem, který by podporoval obnovitelné zdroje energie, věřím, že i energetické úspory, tak budu vyjednávat se sociální demokracií podporu tak, aby podpora byla co nejširší.
K tomuto mohu dodat to, že zákon na podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, který skutečně byl schválen za vaší vlády, a já ho znám poměrně podrobně, protože jsem na něm dva a půl roku pracoval jako expert, tak tento zákon nastavil prostředí, které zajišťuje komerční financování projektů. To, co dělá česká vláda, a to, co dělá resort životního prostředí, je zjednodušení administrativního prostředí. Pracujeme na tom, aby se zjednodušil a snížit počet povolení ve správních řízeních.
Ale to, co je důležitější, a to, co jsem nezaregistroval u předchozích vlád ani náznakem, nebo naopak dokonce negativně, protože tehdejší ministr průmyslu Urban vlastně navrhl Senátu a Poslanecké sněmovně vyřadit z návrhu zákona dva paragrafy, které se týkaly podpory výroby tepelné energie, tak to je právě oblast, do které nyní upíráme naše aktivity. Vyjednáváme s Evropskou komisí to, aby investice z operačního programu bylo možno investovat nejen do veřejných budov, do školských zařízení, do budov, které jsou ve vlastnictví obcí, ale také do domácností, kde by mělo být investováno zhruba 2x20 miliard korun na podporu výroby tepelné energie z obnovitelných zdrojů a na podporu energetických úspor.
Tolik moje velmi stručná reakce na tuto jednu poznámku.
Jestli dovolíte jenom velmi stručně trochu zbilancovat práci resortu, který řídím. To, co je asi nejpodstatnější, a to, co je tím nejsložitějším tématem, které Ministerstvo životního prostředí projednalo, předjednalo s partnery a co odhlasovala Sněmovna v rámci reformy veřejných financí, je ekologická daňová reforma. K tomu bych rád řekl, že tři sociálně demokratické vlády po sobě měly ve svých programových prohlášeních, že prosadí ekologickou daňovou reformu výnosově neutrální, ale za deset let - opakuji, deset let vládnutí se nepodařilo prosadit vůbec nic. Vzpomínám si na rok 2005, kdy ministři Sobotka a Urban se postavili proti koncepci ekologické daňové reformy, kterou předložilo Ministerstvo životního prostředí, a ministr průmyslu Milan Urban dokonce označil návrh za nesmysl. Toto byly výsledky práce sociálně demokratické vlády.
My tady máme naopak daňovou reformu, která implementuje evropskou směrnici, která zajišťuje výnosovou neutralitu. Výnosy ze spotřebních daní z elektřiny, z plynu a z uhlí jsou vraceny do ekonomiky v podobě snížení plateb sociálního pojištění tak, jak poznají zaměstnanci a zaměstnavatelé od 1. ledna 2009. Reforma diferencuje a skutečně povede ke zvýhodňování a ke spotřebitelské volbě směrem k technologiím, které jsou méně uhlíkaté a méně zatěžují životní prostředí.
V současné době máte v Poslanecké sněmovně hned tři návrhy zákonů z naší dílny. Jedno je návrh zákona o předcházení ekologické újmě, druhá je euronovela zákona o odpadech a třetí je zákon o integrovaném registru znečištění. Pokládám za docela podstatné, že česká vláda schválila limit 120 gramů CO2 na jeden kilometr pro výrobce automobilů s tím, že tyto limity budou diferencovány podle rozdílné modelové struktury výrobců vozidel, což samozřejmě, musím říci otevřeně, že bereme ohled na dominantního výrobce v České republice Škodu Auto, která se orientuje na tenhle program a investuje své úsilí i vývoj a výzkum směrem k vozidlům, která mají nízké emise, a dokonce vozidlům, které jsou na alternativní paliva. Stejně tak premiér schválil a odsouhlasil v březnu na Radě ministrů v Bruselu novou energetickou politiku, která stanoví konkrétní závazky v oblasti snížení emisí skleníkových plynů, energetických úspor a podílu obnovitelných zdrojů energie.
Docela úspěšně se vyvíjí konečně po neúspěšných pokusech předchozích vlád využívání biopaliv v dopravě. Od 1. září máme 2 % metylesteru řepkového oleje v naftě. A jestli se sociální demokracie rozhodne být konstruktivní a nebude odkládat projednání novely zákona, který upravuje kontrolní mechanismy při přimíchávání bioetanolu do benzinu, tak budeme mít i kontrolní systém pro přimíchávání bioetanolu od 1. ledna příštího roku.
Pracujeme na úpravě omezení víkendových jízd kamionů velmi intenzivně. Stejně tak pracujeme na novele zákona o silniční dani spolu s Ministerstvem financí, kde se bude zase diferencovat silniční daň podle emisí. A stejně tak pracujeme na novele zákona o státní technické kontrole, s tím, aby byla vyřazena vozidla, která neodpovídají normám, a aby se na stanicích technické kontroly, v uvozovkách, nepodvádělo.
To, co bylo podstatného schváleno ve vládě, byl národní program snižování emisí znečisťujících látek, který obsahuje celou řadu konkrétních opatření s konkrétními termíny.
Já bych mohl takhle pokračovat v odpadech. Mohl bych takhle pokračovat v oblasti přípravy na předsednictví.
Panu místopředsedovi Zaorálkovi bych prostřednictvím předsedajícího si dovolil alespoň reagovat na jednu tezi, která mě skutečně tady nadzvedla ze židle, což nebývá obvyklé, totiž řeč o tom, že tady je jakýsi bypass trojky a že Francie se Švédskem překlenují Českou republiku, která podle všeho je mrtvá.
Já vám mohu říci, pane místopředsedo, že zasedání trojky ministrů životního prostředí Švédska, Francie a České republiky bylo v pořadí úplně první zasedáním, na kterém jsme se dohodli na konkrétní spolupráci, kde jsme udělali společně cestovní mapu ochrany klimatu, kde budeme koordinovat po dobu tří předsednictví společně politiku ochrany klimatu, protože vím, že budeme prohánět Evropským parlamentem celý balík nových návrhů, které je potřeba projednat a zadministrovat dříve, nežli dojde k novým evropským volbám.
***