(10.10 hodin)
(pokračuje Parkanová)
Koncept provinčních rekonstrukčních týmů, které propojují civilní a vojenské aktivity, je důležitou součástí úsilí mezinárodního společenství k zajištění bezpečnosti v Afghánistánu a je nezbytným předpokladem úspěchu snah o stabilizaci této země. Rozhodnutím převzít zodpovědnost nad samotným PRT se Česká republika k tomuto konceptu hlásí a zásadním způsobem tak posiluje svou roli mezi spojenci.
Od konce října do 24. listopadu 2007 působil v Afghánistánu rekognoskační tým, který tvořili jak vojenští, tak civilní odborníci. Tento tým mapoval bezpečnostní situaci v provincii, řešil logistické zabezpečení, navazoval kontakty s místními představiteli a představiteli nevládních organizací a definoval potenciální rekonstrukční projekty.
V souvislosti se záměrem vybudovat a vést PRT, budeme navrhovat, navrhujeme stáhnout k 1. lednu 2008 kontingent Armády České republiky, který působí v německém PRT ve Fajzábádu na severu země.
Vzhledem k významu konceptu provinčních rekonstrukčních týmů Česká republika dále předpokládá poskytnout podporu pro PRT v provincii Uruzgán, kde v současné době působí Nizozemskem vedené úkolové uskupení. Tato podpora by byla podmíněna, časově omezená na 2. pololetí roku 2008 a byla by poskytnuta pouze v případě, že český PRT v Lógaru bude plně funkční. Konkrétní podoba zapojení je v současné době předmětem diskusí s představiteli Nizozemí.
Považuji za nutné na tomto místě připomenout, že v říjnu tohoto roku členové Parlamentního shromáždění NATO, což je instituce, ve které jsou zastoupeni i naši kolegové, poslanci ze všech politických stran, nebo respektive vyjma jedné politické strany, tak tito poslanci na svém plenárním zasedání v Reykjavíku přijali v říjnu dvě rezoluce, ve kterých zdůraznili silné odhodlání Severoatlantické aliance ve vztahu k řešení situace ve vztahu k západnímu Balkánu, v oblasti západního Balkánu a Afghánistánu a vyzvali státy NATO k větší angažovanosti pro zajištění bezpečnosti a stability v těchto oblastech. Na přijetí těchto rezolucí se zcela jistě podíleli i někteří kolegové, kteří jsou přítomni zde v sále, a já tento moment akcentuji jako moment, který je pro politické rozhodování podle mého názoru zcela zásadní.
Kromě západního Balkánu a Afghánistánu se navrhuje působení i v dalších misích.
V Iráku zvažuje Česká republika změnu v charakteru svého zapojení se zaměřením na výcvik příslušníků iráckých bezpečnostních sborů - irácké policie a armády. V rámci mandátu se navrhuje stávající působení kontingentu Armády České republiky v roli strážní jednotky na britské základně v Basře ukončit k 30. červnu příštího roku a poté ponechat v Iráku kontingent o síle do 20 osob, a to k výcviku, o kterém jsem mluvila. Předpokládá se, že tento výcvik se zaměří na zlepšení schopností irácké armády používat techniku ruské výroby.
V souvislosti s rozhodnutím Evropské unie o zahájení mise EUFOR TCHAD/RCA v Čadu a Středoafrické republice, kde vzhledem k ozbrojeným konfliktům v této oblasti dochází k silnému zhoršení humanitární situace, byla Česká republika ze strany velitelství operace požádána o doplnění předurčeného personálu ve prospěch operačního velitelství a velitelství sil operace. V této souvislosti již od 1. listopadu působí jeden důstojník na operačním velitelství, a působení dalších dvou se předpokládá na velitelství sil v hlavním městě Čadu N'Djameně.
V materiálu se konečně navrhuje vyčlenit síly a prostředky Armády České republiky do Sil rychlé reakce NATO, které mohou být v případě potřeby účinně nasazeny k zajištění mezinárodního míru a bezpečnosti ve světě. Význam účasti v těchto jednotkách je jak operační, tak transformační.
Materiál obsahuje také návrh na vojenský příspěvek České republiky do Systému pohotovostního ujednání Organizace spojených národů. Pro rok 2008 se navrhuje vyslání vojenských pozorovatelů a štábních důstojníků pro logistiku a plánování mimo území České republiky do 50 osob.
Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já vás žádám o projednání a schválení předkládaného materiálu a děkuji vám i přes tu poněkud hlučnější atmosféru za to, že alespoň část z vás mě vyslechla. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, paní ministryně. My jsme ten vládní návrh projednali ve výborech - výbor pro obranu a iniciativně také zahraniční výbor. Usnesení máme pod čísly 347/1 a 347/2. Vyzval bych pana poslance Jana Vidíma, aby za výbor pro obranu nám řekl výsledek jejich jednání. Prosím.
Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Vážený pane předsedající, paní a pánové, dovolte, abych vás seznámil s výsledkem projednávání předloženého materiálu ve výboru pro obranu.
Čili po odůvodnění ministryní obrany paní dr. Parkanové, náměstka ministra dr. Bartáka a mé zpravodajské zprávě výbor pro obranu doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas
1. s prodloužením působení sil a prostředků Armády České republiky v operaci sil KFOR pod vedením Severoatlantické aliance na Balkáně v celkovém počtu do 550 osob na dobu od 1. ledna do posledního prosince roku 2008,
2. s prodloužením působení sil a prostředků Armády České republiky v operaci Althea v Bosně a Hercegovině, a to v celkovém počtu do 5 osob na dobu od 1. ledna do 30. června 2008,
3. s prodloužením působení sil a prostředků Armády České republiky v silách ISAF pod vedením Severoatlantické aliance v Afghánistánu v celkovém počtu do 415 osob na dobu od 1. ledna do posledního prosince 2008,
4. s prodloužením působení sil a prostředků Armády České republiky v rámci mnohonárodních opatření v Irácké republice v celkovém počtu do 100 osob na dobu od 1. ledna do 30. června 2008 a v počtu do 20 osob na dobu od 1. července do posledního prosince 2008,
5. s prodloužením působení sil a prostředků Armády České republiky v rámci velitelských struktur operace Evropské unie v Čadské republice a ve Středoafrické republice, vyslaných vládou dnem 1. listopadu 2007 na dobu 60 dní, a to v celkovém počtu do 3 osob na dobu do 31. prosince 2008, a konečně
6. s působením sil a prostředků Armády České republiky v operacích Sil rychlé reakce Severoatlantické aliance /NATO Response Force - NRF/ mimo území České republiky v celkovém počtu do 100 osob na dobu od 1. ledna do 15. července 2008 a do 343 osob na dobu od 1. července 2008 do 15. ledna 2009, s tím, že o případném vyslání do konkrétní operace rozhodne vláda, která o takovém rozhodnutí neprodleně informuje obě komory Parlamentu České republiky.
Dovoluji si Poslaneckou sněmovnu pouze upozornit na dvě úskalí.
Prvním je fakt, že Poslanecká sněmovna bude rozhodovat o vyslání jedné každé skupiny našich vojáků do zahraniční operace samostatně, čili výsledkem projednání tohoto bodu bude šest samostatných usnesení, ve kterých buď Poslanecká sněmovna vysloví souhlas, nebo vysloví nesouhlas s vysláním.
A druhá drobnost. V onom šestém bodu, tedy v souhlasu s působením sil a prostředků v operacích Sil rychlé reakce Severoatlantické aliance, je doba, pro kterou by Poslanecká sněmovna měla onen souhlas vyslovit, dobou překračující horizont 2008. Navrhuje se zde, aby vyslání těchto vojáků bylo do 15. ledna 2009. Po velmi detailní diskusi s Kanceláří Poslanecké sněmovny a právním odborem této Kanceláře doporučuji Poslanecké sněmovně, abychom, i když tento materiál se nazývá Působení sil a prostředků Armády České republiky v roce 2008, setrvali u toho 15. ledna 2009.
Tolik moje zpravodajská zpráva.
***