(18.10 hodin)
(pokračuje Říman)

Dalším opatřením, které výrazným způsobem sníží administrativní náročnost, je zrušení zásady jedna živnost - jeden živnostenský list nebo koncesní listina. Podnikatel bude nadále svá živnostenská oprávnění prokazovat pouze jediným dokumentem, a to výpisem ze živnostenského rejstříku, na kterém budou uvedena všechna živnostenská oprávnění, která živnostník v danou chvíli má. V podstatě se bude jednat o výpis z počítače. V této souvislosti je významné, že za tento výpis z živnostenského rejstříku, ať na něm bude jakékoli množství živností, ať regulovaných nebo volných, zaplatí pouze jedenkrát, to znamená jeden poplatek ve výši 1000 Kč, nikoli jako tomu je dosud, za každý živnostenský list částku 1000 Kč. To znamená výrazné usnadnění začínajícím živnostníkům - zhruba 120 milionů Kč za celou Českou republiku ročně.

Živnostník nadále nebude mít povinnost oznamovat znovu živnostenskému úřadu údaje, které již oznámil jinde, například rejstříkovému soudu. Stejně tak bude zjednodušeno prokazování bezúhonnosti, kdy výpis z rejstříku obstará za podnikatele živnostenský úřad.

K významné změně dojde na úrovni živnostenských úřadů, kdy navrhujeme zrušit novelou takzvanou místní příslušnost při úkonech živnostníka vůči živnostenskému úřadu. To znamená, že podnikatel může učinit podání u kteréhokoli obecního živnostenského úřadu v republice, který jeho podání vyřídí a zpracuje. To je možno díky existenci informačního systému rejstříku živnostenského podnikání. To znamená, je to jakási on-line v databázi podnikatelů v rámci režimu živnostenského zákona.

Další zjednodušení je plánováno, co se týká usnadnění vstupu do podnikání z hlediska kvalifikací. Navrhuje se, aby osoba, která má odborné vzdělání, tedy vyučení v oboru, středoškolské či vysokoškolské vzdělání, nemusela již pro provozování řemeslné živnosti dokládat praxi. To, předpokládáme, bude mít značný význam zejména pro absolventy, kteří nyní jen stěží získávají práci ve svém oboru.

Celkově novela významně redukuje počet živností, jak už jsem řekl, u volných, ale nejenom u volných, z celkového počtu dnešních 261 živností, čímž jsme prakticky rekordmany v rámci celé Evropy, na budoucích 96. I tak počet živností v České republice bude poměrně nadprůměrný ve srovnání s okolními zeměmi. Existují země, které živnosti neregulují vůbec, například Estonsko nebo Maďarsko. Ale i takové Švýcarsko, které je poměrně administrativně náročnější zemí, má pouze 48 živností, tedy polovinu.

Dalším snížením administrativní náročnosti, které vstoupí v platnost s platností tohoto zákona, je změna registračních formulářů, kdy jsme se soustředili na to, aby živnost začínající podnikatel musel vyplňovat skutečně jen ty údaje, které jsou ze zákona povinné, a nikoli jako je tomu dneska, kdy jednotlivé resorty přistupují k této problematice spíše ve stylu "to tam připíšeme taky, tuto kolonku, mohlo by se to hodit". Což znamená, že dnešní formulář, který má dohromady 21 stran, respektive dnes už 18, a téměř 500 kolonek, které každý musí projít a zamyslet se nad tím, jestli je nutno je vyplnit a jak, zredukujeme na dvě stránky a něco přes stovku zákonem povinných kolonek.

Celkově bych chtěl říci, že návrh této novely, pokud bude přijat v podobě, jak je navržena, nebo zhruba v podobě, jak je navržena v rámci pozměňovacích návrhů, přinese velmi výrazné zjednodušení vstupu do podnikání, snižuje administrativní a finanční zátěž podnikatelů, povede ke zefektivnění a větší pružnosti státní správy v této oblasti. Troufám si říci na závěr, že osud tohoto zákona v Poslanecké sněmovně a dále v Senátu bude do jisté míry jakými lakmusovým papírkem toho, o čem většina z nás, ať jsme z kterékoli strany, ráda hovoří, totiž že chceme byrokracii a administrativu zjednodušovat a neházet zbytečně živnostníkům klacky pod nohy.

Děkuji. (Potlesk koaličních poslanců.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane ministře. Prosím, aby nyní před nás předstoupil zpravodaj pro první čtení. Tím je pan poslanec Zdeněk Prosek.

 

Poslanec Zdeněk Prosek: Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo vlády, vážení členové vlády, milé dámy, vážení pánové. Pan ministr velmi dobře a jasně popsal věcný obsah návrhu novely živnostenského zákona. Dovolte mi tedy jenom velmi stručně pár slov ke kontextu, který s tím návrhem souvisí.

Pohříchu často přijímáme normy, které činí prostředí pro podnikání složitější a méně přehledné, omezující a administrativně náročné, zejména když se jedná o implementaci evropských směrnic a nařízení. Tento zákon je úplně z jiného soudku. Předkládaná novela navíc se netýká nějaké marginální oblasti v ekonomice, ale živnostníků a malých firem, které jsou největším zaměstnavatelem v zemi a které z hlediska celkového počtu podniků tvoří 95 % subjektů ekonomických, které u nás na trhu fungují.

Konstatuji tedy, že ten záměr, který tu pan ministr představil, který spočívá ve zjednodušení legislativy ke vztahu k živnostníkům, v usnadnění vstupu do toho drobného podnikání, snížení poplatků a snížení administrativní náročnosti, že tento návrh je nepochybně přínosem pro celou společnost, o čemž například svědčí také stanovisko Hospodářské komory České republiky, která považuje tuto novelu za přínosnou pro další rozvoj podnikání a výslovně podporuje její schválení.

Jsem přesvědčen, že tento návrh mohou ohrozit pouze partikulární zájmy profesních skupin, o čemž se ostatně budeme mít možnost přesvědčit v průběhu druhého čtení.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane poslanče, a otevírám obecnou rozpravu. Jako první se do této rozpravy přihlásil pan poslanec Milan Urban.

 

Poslanec Milan Urban: Pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, pan ministr i pan zpravodaj tady vyjádřili určitou obavu o to, v jaké podobě nakonec může být předložená novela živnostenského zákona po projednání v Poslanecké sněmovně schválena. Má zkušenost říká, že je to jisté otevření Pandořiny skříňky a že lze indikovat již teď při projednávání v prvním čtení desítky pozměňovacích návrhů, a já jsem si jist, a to neříkám s radostí, ale bohužel, že těch pozměňovacích návrhů bude na stovky. Je to má zkušenost z projednávání této novely v minulých volebních obdobích.

Mě kdysi kritizovali na nějakém setkání s podnikateli, že živnostenský zákon se od roku 1993 změnil asi 68krát. Možná že víckrát. Já jsem si tehdy nechal vytáhnout, kolikrát to bylo z iniciativy vlád od roku 1993 a kolikrát to bylo z iniciativy Poslanecké sněmovny. Tedy ten rozdíl, ten poměr, je asi 20 %, možná ještě méně, z iniciativy vlád, zbytek vždy vzešel z kreativity v této místnosti nebo ve vedlejších místnostech některých výborů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP