(11.50 hodin)

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Dále je přihlášena paní poslankyně Lenka Mazuchová. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Mazuchová: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, i já se přikláním ke své předřečnici. Myslím si, že je to o zdravém rozumu. Přijímačky jednou děti udělaly, nepřidělávejme jim práci, nepřidělávejme práci školám. Mluvím z dlouholeté zkušenosti. Teď jsem jezdila po středních školách, ani ředitelům to není moc po mysli. I já podpořím a přimlouvám se za to, schválit novelu, která zde byla navržena.

Když jsem se zeptala na to, proč přijímací zkoušky po čtyřech letech víceletého gymnázia, bylo mi odpovězeno oponenty této novely, že dlouho děti zůstávají bez jakéhokoli přezkoušení. To mi připadá absurdní. Zamyslela jsem se nad tím a vzala bych to ad absurdum: když medicína se studuje šest let, tak to budeme navrhovat, že medici jsou šest let bez nějaké velké zkoušky, takže třeba po čtyřech letech jim také dáme něco?

Děkuji a připojím se k podpoře tohoto zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: S faktickou poznámkou zpravodaj Milan Bičík, poté paní poslankyně Michaela Šojdrová v řádné přihlášce. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Milan Bičík: Pouze krátkou technickou poznámku. Tady se nehovoří - pokud diskutujeme o tomto problému, diskutujme o něm tak, jak by se o něm mělo diskutovat - o přijímacích zkouškách. Hovoříme o přijímacím řízení a nehovoříme o odmítnutí přijímacího řízení jako takového, ale hovoříme o tom, co tento návrh znamená jako komplexní. Čili hovoříme také o tom, že tím navrhovaným vypuštěním dvou bodů současně platného paragrafu zákona neumožňujeme žákům, kteří absolvují základní školu, devátý ročník, aby byli přijati do prvního ročníku vyšších stupňů víceletých gymnázií.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Nyní paní poslankyně Michaela Šojdrová, poté předseda klubu KSČM Pavel Kováčik. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Není pro mne vůbec jednoduché zde vystoupit proti proudu, protože většina předřečníků zcela jednoduše podpořila návrh na zrušení přijímacího řízení - upozorňuji přijímacího řízení, nikoliv jen přijímací zkoušky mezi nižším a vyšším stupněm víceletého gymnázia. Je tedy zřejmě jasná vůle většiny poslanců, kteří se cítí býti odborníky a rozhodnou tak ve prospěch zrušení přijímacího řízení.

Já upozorňuji, že již dnes žáci mezi nižším a vyšším stupněm víceletého gymnázia ve většině případů nemusí konat přijímací zkoušku. Prosím, nerozhodujete o tom, zda budou, či nebudou konat přijímací zkoušku, ale pouze přijímací řízení. A to je zásadní rozdíl, protože podmínky přijímacího řízení stanovuje ředitel a ten může stanovit taková kritéria, aby většina výborných studentů, kteří si udrželi maximální výkon při studiu, nemuseli přijímací zkoušku dělat.

Ano, je zde určitá administrativní zátěž a je tady časový souběh s přijímacím řízením pro žáky na střední školy. Proto jsem navrhla pozměňovací návrh, který je předložen pod písmenem B. Čili ti poslanci, kteří chtějí zachovat určitou motivaci a také prostupnost pro žáky do víceletých gymnázií vyššího stupně, mají alternativu, mohou hlasovat pro pozměňovací návrh pod písmenem B, který znamená, že žáci procházejí přijímacím řízením, aniž by museli podávat přihlášky. Ředitel pouze vydá rozhodnutí a stanoví kritéria.

Můžete si být jisti, že ti žáci, kteří dosahují maximálních výkonů podle svých schopností, nebudou muset konat přijímací zkoušku. Pouze budou muset překonat laťku, ano, budou muset překonat laťku, ostatně podobně jako už musí dnes, protože i dnes ředitelé víceletých gymnázií po nižším stupni si stanoví určitá kritéria, podle kterých potom individuálně projednávají výsledky s rodiči a žáky tak, aby těm, kteří nesplňují tato kritéria, nabídli řešení v přestupu na jiný obor středního vzdělávání. Protože již dnes je zřejmé, že ne všichni, kteří se v jedenácti letech rozhodli pro víceleté gymnázium, učinili dobře a mají zřejmě jiné předpoklady pro jiné studium.

Tedy upozorňuji jen na to, že pro ty, kteří chtějí zjednodušit administrativu, skutečně zjednodušit celý proces jak pro žáky, tak pro školy, mají alternativu a mohou hlasovat pro pozměňovací návrh pod písmenem B.

Zásadně považuji za špatné to, jestliže tak podstatná změna v systému vzdělávání je činěna bez vstupu Ministerstva školství. Pokud vláda chtěla něco v tomto měnit, myslím si, že by to měl být návrh vlády, který by zapadl do určité koncepce řízení vzdělávacího systému.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni Šojdrové. Nyní předseda klubu KSČM Pavel Kováčik. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Za to slovo děkuji, pane předsedající. Nebojte se, nebudu mluvit ke školství, nejsem v tom odborník, byť jsem nějakou školu absolvoval, ale již je tomu poměrně dávno.

Mám teď tak trochu jiný problém. Na této schůzi Poslanecké sněmovny zejména se ukazuje, že poslanci a poslankyně, ale také ministři jaksi zřejmě ztratili dar vysvětlit své názory, své postoje, své návrhy v prvním a ve druhém čtení příslušných zákonů. Jinak by se nemohlo stávat to, co se stává teď při třetích čtení na této schůzi Poslanecké sněmovny, že běží třetí čtení, které je o legislativně technických případných záležitostech a o hlasování o pozměňovacích návrzích a o hlasování o zákonu jako celku - já nezpochybňuji, že je tam rozprava, že každý má právo v rozpravě vystoupit, ale najednou nám tady běží celá rozprava z prvního a druhého čtení znovu. Pak se k tomu připojí různé procedurální či někdy i osobní tahanice a celý proces třetího čtení se docela dost prodlužuje. Tím pádem, myslím si, klesá výkonnost a efektivita tohoto tělesa.

Ne, nejsme fabrikou na přijímání zákonů, ale pojďme si říci, že úzus, který až dosud platil i ve velmi ostrých politických či věcných sporech, ve třetím čtení bylo už vše řečeno, nebo téměř vše, a věnujme se hlasování a nedělejme opakování celého procesu debaty nad příslušným zákonem znovu. Možná pro média, možná pro občany - repetitio mater studiorum. No v tomto případě to neplatí. Prosím, pojďme přemýšlet o tom, jak celý proces poněkud zracionálnit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan kolega Soušek za navrhovatele, stále ještě v rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloslav Soušek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, už nechci rozpravu dále prodlužovat, nicméně zaznělo zde několik názorů, u kterých mám za cíl a také za povinnost k tomu vyjádřit svůj názor anebo proč.

Chtěl bych podotknout, že tato novela je v souladu se záměry Ministerstva školství, s jejich legislativou to bylo konzultováno. Oni jednoznačně řekli ano.

Pokud se jedná o to, že rozprava vzniká ve třetím čtení, domnívám se, že je to naopak docela dobrý důkaz toho, že jistá demokratická atmosféra tady ještě zůstala. Jsou zde různé názory. V průběhu toho, jak se novela vyvíjela, samozřejmě každý mohl dospět k nějakému přesvědčení. To znamená nedá se nic dělat, názory v této Sněmovně jsou na to poněkud rozdělené, nicméně jak jsem řekl na začátku, předpokládám, že zvítězí zdravý rozum, že naši novelu podpoříte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Kdo dál do rozpravy? Nikoho nevidím, rozpravu končím.

Přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích, ale mám informaci, že klub České strany sociálně demokratické žádá o 20 minut přestávku na poradu klubu. Teď byl u mne zástupce předsedy. Pokud je to tak, že ještě před procedurou, tak to udělám raději tak, abychom hlasovali potom v jednom bloku.

Vyhlašuji přestávku do 12.20 hodin na poradu klubu České strany sociálně demokratické.

 

(Jednání přerušeno ve 12.00 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP