(Jednání pokračovalo v 10.10 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Vážené dámy a pánové, přestávka pro jednání klubu ODS skončila, a proto můžeme pokračovat v projednávání bodu, který se týká tisku 192. Jsme v rozpravě a o slovo se přihlásil pan poslanec Zdeněk Jičínský. Takže prosím, abyste se posadili a umožnili mu vystoupení.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chci v rámci rozpravy k tomuto návrhu navrhnout vrácení do druhého čtení, a to z těchto důvodů.

V souvislosti s diskusí o reformní smlouvě se objevily uvnitř nejsilnější vládní strany ODS názory, že by o této smlouvě se mělo rozhodnout v referendu. Já se nevyslovuji k této otázce, z hlediska vládnoucí strany mi to nepřísluší, ale chci říci, že myslím, že bychom měli ještě si nechat čas na úvahu, zda by v dohledné době mělo být u nás v této věci vypsáno referendum, nebo ne. Proto si myslím,že by vrácení do druhého čtení dalo čas a prostor, aby tyto úvahy mohly pokračovat. Druhá věc je, že ve veřejnosti se rozšířily požadavky zejména mezi starosty na to, aby o tom, zda se mají v České republice konat, resp. zda se Česká republika má, nebo nemá ucházet o konání olympijských her, požadavky, aby i o této věci bylo referendum.

Myslím, že je dost důvodů pro to, abychom vedle těch argumentů, které byly použity v prvním a druhém čtení, vzali v úvahu i tyto skutečnosti a nespěchali s definitivním závěrem, pokud jde o návrh ústavního zákona o obecném referendu. Proto ten můj návrh na vrácení do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče. O slovo se přihlásil místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Kolegyně a kolegové, dámy a pánové, chtěl bych vás také požádat, abyste vyhověli žádosti zpravodaje, abychom tento zákon ještě vrátili do druhého čtení a vrátili se také ještě k tomuto tématu, protože si myslím, že to je téma, které je velice aktuální - téma obecného referenda. V současné době se diskutuje o referendu v souvislosti s několika tématy veřejné debaty, která se vede. To obecné referendu je způsob, jak nenechat to na tom, že my politici rozhodujeme, kde se nám referendum hodí a kde ne, ale dáme zároveň také obecným zákonem příležitost podle našeho návrhu 200 tisícům voličů, aby se přihlásili k tomu, k jaké otázce se chtějí vyslovit referendem. Já si myslím, že to je úplně to základní hledisko, které liší ten jedinečný, ad hoc zákon o referendu k určitému tématu od té možnosti, kterou dává pouze obecný zákon o referendu - možnost, že lidé si mohou sami říci, sami se vyjádřit k tomu k čemu se chtějí vyjádřit, pokud samozřejmě respektují ty podmínky, to znamená ta omezení, ta témata, která není možné podrobit obecnému hlasování.

Já bych chtěl říci, že mi připadá nepřijatelné to, co píše vláda ve svém zdůvodnění, kde odmítá tady ten obecný zákon o referendu, protože vláda ve svém zdůvodnění říká, že se hlásí pouze k referendu k přesně definovaným otázkám, které tedy někdo stanoví. Podívejte se, jestliže někdo přijde s nějakou přesně definovanou otázkou a chce k tomu referendum, tak tady musí docílit ve Sněmovně třípětinové většiny poslanců. To bez souhlasu vlády v podstatě nejde. To znamená vláda si vytváří možnost zablokovat jakýkoliv zákon o referendu ad hoc předložený. To znamená pokud veřejnost chce o něčem hlasovat, nebo prostě kdokoli jiný než vláda, tak ta má poslední slovo v tom, jestli se k tomu bude, nebo nebude možno vyjádřit.

Podle toho návrhu, který je poslancům předložen, tady se říká, že referendum je nástroj, který by měl být používán v případě např. rozhodování o mezinárodních smlouvách, které mají za následek přechod části svrchovaných pravomocí státu na mezinárodní organizace. To znamená je to otázka suverenity státu, ve které je ohrožena suverenita státu, tak by mělo být referendum použito. To je snad legitimní, to má určitou logiku.

My jsme dneska svědky toho, že se jedná o radarové základně, dovídáme se, že ta jednání jsou velice nejasná, slyšíme o tom, že dokonce se mají pozvat další vojáci cizího státu - mluví se o Rusku. To znamená to je otázka svrchovanosti státu, protože základní funkce státu je, že máme armádu, hájíme území a kontrolujeme ho. Tady dochází k zásadní věci, že vlastně část té obrany máme předat někomu jinému, dokonce se ukazuje, že okolnosti jsou velmi podivné. Lidé mají zájem se k tomu vyjádřit a vláda samozřejmě může kdykoli to ve Sněmovně zablokovat, pokud přijdeme s takovým ad hoc názorem.

Teď jsme právě projednávali ad hoc návrh na referendum ve věci protiradarové základny, to tady dneska ráno bylo, no a prostě se to zamítlo, jakkoli máme petice lidí, kteří říkají, že se k tomu chtějí vyjádřit. A podle mne je to přesně otázka oné svrchovanosti státu. Dokonce v poslední době mám pocit, že v jednání vlády je ohrožena i suverenita státu, pokud se děje to, co se děje. Takže podle mne tento přístup vlády, že si ponechává možnost zablokovat jakýkoliv návrh, je podle mne projevem arogance.

A pokud zde vláda ve svém zdůvodnění říká, že referendum je přesouvání politické odpovědnosti alibisticky na voliče, tak se vás ptám - co tedy ta řada států, které referendum používají? A jsou to často velice tradičně demokratické země, které používají tento institut podle stanovených parametrů. Vy tvrdíte, že to je přesouvání kompetence na voliče. A co ten zákon o obecném referendu, který máme pro komunál, pro obce? A tam to jde? To znamená existuje sféra otázek, o kterých se mohou lidé vyjádřit, ale u těch, které se týkají např. svrchovanosti státu, tam to lidem nedovolíme?

Já si myslím, že toto zdůvodnění vlády je projevem určité zabedněnosti a nerespektování obecných principů demokracie. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl pan místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek. Další přihlášky nemám, takže rozpravu... Ano, hlásí se pan poslanec Exner.

 

Poslanec Václav Exner: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, já v podstatě souhlasím s tím, co říkal pan místopředseda Zaorálek. Chtěl bych ho jenom opravit v jedné věci.

Vláda se nechová jenom arogantně, nebo to není ten základní důvod. Základní důvod je, že vláda se prostě referenda bojí. Mohlo by se stát, že by v referendu občané vyjádřili jiný názor na některou zásadní otázku, než má vláda, a toho se obává.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Exnerovi. O slovo se přihlásil ministr Cyril Svoboda.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP