(14.50 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Jsou země Evropské unie, které neregulují žádnou živnost. Jsou také země, které jich regulují jen několik, třeba Estonsko jen sedm proti 261 v České republice. Ale i poměrně zregulované Švýcarsko, které není členem Evropské unie a dá se s ním srovnávat, reguluje pouze 48 živností. To si myslím, že byly jedny z důvodů, které vedly vládu k tomu, aby se živnostenskou...

(Směrem k poslanci Rathovi:) Já jsem trochu nahluchlý, pane poslanče, budete to muset vydržet, nebo si vezměte takové ty ucpávky do uší.

To znamená dochází k výrazné redukci počtu živností, a to u všech, jak u volných, řemeslných, vázaných, tak i koncesovaných. K největší redukci, jak už jsem řekl, dochází u živností volných, kde z těch 125 vznikne pouze jedna. Myslím, že to je celkem jasné. A dochází k redukci i u těch řemeslných, i u těch koncesovaných, i u těch vázaných.

Kdybych to měl dát na příkladu: Jestliže dnes chce vyučený člověk jako zedník vykonávat toto povolání v pracovním poměru, tak mu stačí výuční list. Jestliže chce vykonávat totéž povolání, tutéž činnost jako osoba samostatně výdělečně činná, tak potřebuje kromě tohoto výučního listu několik let, v tomto případě tři roky praxe, přičemž vykonává úplně stejnou, totožnou činnost.

Od změny, kterou přinášíme zjednodušení, sjednocení tohoto přístupu, čekáme mimo jiné to, že pozvedneme prestiž a význam školských oborů - a to je odpověď na otázku mého kolegy - učebních oborů nebo oborů s maturitou, a také středních škol, protože budou muset učit žáky způsobem, aby byli schopni vykonávat své povolání poté, co získají výuční list, ať už v pracovním poměru nebo jako osoby samostatně výdělečně činné.

Já už jsem řekl, ty hlavní dopady, a ty zopakuji, které tato novela bude mít na podnikatelské prostředí: Sníží se počet úkonů a návštěv na živnostenských úřadech. Zliberalizují se podmínky pro vstup do podnikání, prokazování praxe u některých živností. Tím se snižuje náročnost získání takového oprávnění. Zavedením jedné volné živnosti podnikatel může získat na základě jednoho hlášení právo provozovat činnosti volné s předmětem podnikání "výroba, obchod, služby". Bude-li podnikatel chtít provozovat ubytovací služby, tělovýchovné zařízení, parkoviště, garáže, postačí mu ohlásit pouze jednu volnou živnost s tím, že určí obory vykonávané činnosti.

Samotné vyplnění údajů potřebných pro ohlášení živnosti zabere podnikateli cca 30 minut. Odhadujeme, že na živnostenském úřadu stráví cca dalších 30 minut. A možná dvě hodiny potřebné na přepravu do místa živnostenského úřadu a zpět. Celkový odhad je tři hodiny.

Při průměrných mzdových nákladech odvozených z průměrné hodinové mzdy za rok 2006, která činila v podnikatelské sféře 117 korun, jsou náklady na vstup do podnikání v tomto případě včetně správního poplatku 1351 korun. Pokud by tento podnikatel postupoval podle stávající právní úpravy, jeho náklady by byly minimálně 2117 korun, čili skoro dvakrát vyšší než po úpravě. Myslíme si, že úspora pro podnikatele, kterou dosáhnou tímto jiným způsobem a zjednodušeným způsobem živnostenského podnikání, se bude pohybovat v řádu několika desítek milionů korun.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane premiére. Je, prosím, doplňující dotaz od pana kolegy? Není tomu tak.

Můžeme tedy zahájit interpelaci čtvrtou. Prosím o slovo pana poslance Ivana Ohlídala, který interpeluje předsedu vlády ve věci Čunkovy kauzy a jejích důsledků. Poté bude následovat interpelace pana poslance Antonína Sedi.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane premiére, již potřetí se na vás obracím s interpelací, která se týká kauzy pana vicepremiéra Čunka, přesněji řečeno korupční kauzy. Je to velmi nechutná skvrna na české politice.

Já jsem zaznamenal, že v této kauze došlo k nečekanému zvratu, k nečekanému vývoji. Z médií totiž vyplynulo, že byla vypracována zpráva, a to žalobcem Dostálem, který funguje na Nejvyšším zastupitelství, ze které vyplývá, že Čunkova kauza byla odložena nezákonně. To je velmi překvapivé zjištění a pravděpodobně na tom bude jisté zrno pravdy, protože ministr Pospíšil nechal paní nejvyšší zástupkyni Veseckou prošetřit, jakým způsobem mohlo dojít k úniku informací týkajících se tohoto závěru, tohoto dokumentu vypracovaného panem Dostálem.

Já vím, že můžete moji interpelaci odbýt, že není nic ověřeno. Ale každý poněkud alespoň trochu soudný a odpovědný premiér musí mít připravenou situaci, musí mít připravené řešení i těch nejnepříznivějších okolností. A ta nejnepříznivější okolnost by byla ta, že by se skutečně potvrdila ta nezákonnost odložení. V tom případě samozřejmě by vicepremiér Čunek musel odejít z vlády, o tom samozřejmě nepochybuji. Ale i ostatní lidé by měli nést jistou odpovědnost. Tak například paní Vesecká jistě by měla odstoupit nebo by měla být odvolána ministrem spravedlnosti panem Pospíšilem. Pokud by to ale pan Pospíšil neprovedl, ptám se vás, a jistě si již dovedete představit také tuto situaci, zda byste pana ministra Pospíšila odvolal, nebo ne.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla interpelace pana poslance Ivana Ohlídala. Požádám o odpověď předsedu vlády Mirka Topolánka.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Tak mě těší, že máme dneska jubileum a že to je již potřetí, co mě v této věci, pane poslanče, interpelujete. Já si myslím, že já vám potřetí odpovím zhruba totéž.

Mluvit o Čunkově kauze jako o korupční v situaci, kdy se zatím nic takového neprokázalo, je přinejmenším odvážné. Já bych chtěl mít tu vaši jistotu při odvolávání všech těch funkcionářů. A chtěl bych vědět, jestli vy dáte hlavu na špalek v případě, že se opravdu prokáže, nebo neprokáže vina Jiřího Čunka. To si myslím, že by bylo korektní říct, aby ten proces byl oboustranný. To je jedna věc.

Já zásadně nečerpám informace z médií, protože je nepokládám za relevantní. To, že do médií od začátku tohoto případu pronikají informace jak z vyšetřování, jak ze státního zastupitelství, tak fakticky i to, o čem vy mluvíte, a to je jedna ze zpráv, konkrétně jmenujete tu Dostálovu, je jeden z hlavních důvodů, proč si myslím, že jestli není vyšetřovatel schopen z ústavy zabezpečit neveřejné vyšetřování kohokoliv v této zemi, tak nemá právo to vyšetřovat vůbec. To jsou přece hlavní důvody i státního zástupce Salichova. Není možné porušovat ústavní práva kohokoliv v této zemi.

Pokud se mě ptáte, co udělám v případě, že státní zástupkyně využije svého práva a nechá pokračovat v tom zjišťování - neudělám nic. Já jsem jasně řekl, za jakých okolností bude Jiří Čunek odvolán, pokud neodstoupí sám. Pokud bude obžalován a celá věc půjde k soudu. Nechci to znovu, třeba počtvrté příští čtvrtek, opakovat.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu premiérovi. Zeptám se pana kolegy, zda chce v této věci vznést ještě doplňující dotaz. Prosím.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane premiére, já hlavu na špalek dávat nebudu z toho jednoduchého a prostého důvodu, že já mám právo se vás zeptat na cokoliv, co souvisí s činností Sněmovny, s činností vlády, s politikou v České republice. Takže to, že nechcete odpovědět přímo na moji otázku, na to už jsem si zvykl a prostě to konstatuji jako vaši nedostatečnost. Děkuji. (Potlesk z lavic ČSSD.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Nyní tedy reaguje na tuto poznámku spíše než otázku premiér Mirek Topolánek.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já vám, pane poslanče, vaše právo neberu. Já vítám, že v Poslanecké sněmovně je zaveden tento institut, nebo instrument, nebo zvyklost, anebo daná zákonem, jednacím řádem. Nicméně mé právo je odpovědět vám tak, jak já uznám za vhodné. Já myslím, že si to každý porovná.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Tím jsme se vyrovnali se čtvrtou interpelací.

Můžu tedy zahájit interpelaci pátou. Prosím pana poslance Antonína Seďu, který interpeluje premiéra ve věci reformní smlouvy Evropské unie. Další interpelací je interpelace místopředsedy Sněmovny Lubomíra Zaorálka. Slovo má pan kolega Antonín Seďa. Prosím.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane premiére, vaše vláda se v programovém prohlášení zavázala mimo jiné k integraci České republiky do bezpečnostních a nadnárodních politických struktur Evropské unie. Dovolím si citovat: Proto se vláda aktivně zúčastní diskuse o budoucí podobě Evropské unie s cílem nalézt integrační model umožňující přiblížit Evropskou unii občanům.

Reformní smlouvu přijali minulý týden vrcholní představitelé Evropské unie včetně naší země.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP