(10.50 hodin)
(pokračuje Doktor)
Mě trápí pohled na ministry bývalé vlády sociální demokracie - a protože chci být alespoň potud korektní a doufám, že oni mi opáčí stejnou, tak je nebudu vyvolávat - že nejsou schopni vystoupit a říci tady: Vážení kolegové, nově zvolení do Parlamentu České republiky, u toho rozhodnutí jsme seděli, tohle rozhodnutí jsme dělali někdy v roce 2004. Protože je pravdou, že kdybych měl postupovat já jako vy, tak bych tady stál, bil bych do své vlastní vlády a předváděl se jako náruživý vlastenec a obránce zájmů města Jindřichova Hradce, Jihočeského kraje, anebo bych si mohl vybrat to, že bych řekl, že už v roce 2004 ten prapor měl být dávno zrušen, protože o tom rozhodla vláda sociální demokracie. Přitom jediná správná, korektní odpověď je jenom to - bylo třeba dohlédnout na to, aby výkony hasičského záchranného sboru v Jihočeském kraji, v městě Jindřichův Hradec, byly ekvivalentní, srovnatelné s tím, co tam dovedou ti vojáci. Je třeba dohlédnout na to, aby část techniky, kterou je třeba mít mobilní, k dispozici v Jihočeském kraji, zůstala v Jihočeském kraji, aby mobilita té síly byla zachována. Je třeba říci, že ty zásahy, které v minulosti sbory, o jejichž zrušení se jedná, učinily, jsou hodné ocenění. Je třeba těm lidem poděkovat, ale je třeba důsledně rozlišovat mezi výrazy a mezi pojmy a jejich významy.
Pan poslanec Dolejš řekl doslova a do písmene toto: Záchranné prapory předvedly vysokou efektivitu. Podepíšu větu: Záchranné prapory předvedly schopnost podat vysoké výkony. Tuto větu nechám vytesat, pane poslanče, jestli se spolu na to složíme, zlatem vyložit. Ale to je něco jiného, než "předvedly vysokou efektivitu". A vláda České republiky, Poslanecká sněmovna ve svých kontrolních pravomocích je povinna posuzovat, pokud a potud je možné financovat tu spící sílu a pokud je to ještě efektivní. A protože v minulosti jsme rozhodli, že základním stavebním kamenem integrovaného systému budou hasičské záchranné sbory, a protože ta síla, kterou držíme, není vůbec laciná a je ji třeba učit další výkony, schopnost vykonávat další, kvalifikovanější zásahy, není možné vedle toho platit další takto drahou, spící sílu. To je jediná námitka, jediná připomínka, kterou vznáším k vašemu vystoupení.
Chtěl bych vás poprosit: Prosím, spojte se s kolegou bývalým poslancem Janem Žižkou. On jako poslanec sociální demokracie, shodou okolností ještě navíc se mnou, tady byl v období mezi rokem 1998-2002 nejčastěji vystupujícím poslancem na téma integrovaného záchranného systému a jeho budoucnosti. Sociální demokracie stála u rozhodnutí, kdo má být základním nositelem fungujícího integrovaného záchranného systému. A pojďte se vrátit ke konstruktivní debatě a k pokračování něčeho, co už začalo být budováno, a nikoliv k pokusu zvrátit to nebo přibrzdit. (Potlesk v pravé části sálu.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Vidím. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně, pane předsedající. Paní a pánové, tohle je nepochybně velmi zajímavé téma, a pokud bychom jej chtěli vážně diskutovat pouze po té věcné stránce a oprostili se od politických hrátek na tu či onu stranu, bylo by to pochopitelně jenom dobře. Kdybychom totiž skutečně šli pouze po věcném meritu věci, kdybychom skutečně sledovali zájem o to -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane předsedo, mohu vás na okamžik přerušit? Ale z důvodu docela originálních. Nahoře na galerii se dostavila delegace Palestinské legislativní rady složená z předsedy politického, tedy zahraničního výboru a z poslance tohoto výboru. Pan Abdullah Abdullah a Muhammad Hijazi. Děkujeme, že jste nás navštívili. (Potlesk.) Děkuji.
Pane předsedo, můžeme pokračovat.
Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Kdybychom skutečně sledovali pouze schopnost České republiky zajistit jistotu a bezpečí pro naše občany v případě ať už jakékoli přírodní katastrofy či nehody způsobené průmyslovými podniky, pak bychom museli zkrátka dospět k jednomu společnému závěru, že ten, kdo odpovídá - nemám teď na mysli odpovědnost politickou z úrovně vlády, ale odpovědnost věcnou - je hasičský záchranný sbor. To je ten subjekt v České republice, který stojí v čele integrovaného záchranného systému. A je to hasičský záchranný sbor, který také v tomto okamžiku prostřednictvím krajů žádá v případě jakési "mobilizace"…
(Reakce na okolnost, že místopředseda vlády Nečas držící v ruce plechovku od Red Bull nahlas říká "Mirku":) Já bych poprosil...
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Prosil bych o klid.
Poslanec Jan Vidím: …pana místopředsedu vlády, aby nelétal, protože má křídla s Red Bullem. Děkuji pěkně.
Je to tedy - opakuji - hasičský záchranný sbor, který uvnitř integrovaného záchranného systému vyvolává řešení krizové situace.
Záchranné prapory - těchto šest záchranných praporů, které jsou spolu s ženijním praporem součástí 15. ženijní a záchranné brigády s velitelstvím v Bechyni, jsou útvary, které jsou zvedány do té operační pohotovosti právě integrovaným záchranným systémem. A kdybychom se zkusili alespoň na chviličku poslouchat, tak bychom museli slyšet argument, který zde přednesl předseda vlády, že to množství onoho zvednutí do pohotovosti a do konkrétního zásahu těchto záchranných praporů je pod jedním procentem. Počítá se v promilích zásahů. A já si myslím, že to je opravdu velký luxus.
Nic bych nenamítal proti tomu, kdyby byla agenda těchto záchranných praporů nenahraditelná. Pak nechť tedy jsou to jenom promile, ale ať zůstanou. Ministr vnitra provedl velmi detailní výčet schopností oněch záchranných praporů a jak v případě již schválené transformace budou tyto schopnosti nahrazeny a kým. Tady opakovaně zazněla věta - povodně 2002, co dokázaly záchranné prapory. A nebylo toho nepochybně málo. Upozorňuji však, že to z Armády České republiky nebyly jenom tyto záchranné prapory, které navíc při povodni v roce 1997 ani neexistovaly. Ale pochopitelně došlo-li k havárii v chemičce, která byla zaplavena Labem, pak to už nebyly záchranné prapory, ale byli to naši chemici z Liberce, kteří přijeli. V případě nutnosti přemostění to nebyly záchranné prapory, ale byli to ženisté, kteří přijeli. Čili prosím - není to tak, že by pouze a jenom záchranné prapory v případě živelní nebo jakékoli průmyslové katastrofy zasahovaly. Zasahuje Armáda České republiky. A je jenom otázkou, kdo je oprávněn ten či onen útvar Armády České republiky zvednout k té pohotovosti.
Zatím je praxe taková, že záchranné prapory, jsouce součástí integrovaného záchranného systému - je v pravomoci krizového štábu kraje, aby rozhodl a ten prapor byl vyčleněn a zasahoval. Po transformaci tuto základní agendu budou zajišťovat dvě základní roty a v případě jakékoli rozsáhlejší živelní či průmyslové katastrofy vláda rozhodne o nasazení libovolného útvaru Armády České republiky, nejen ženijního praporu, ale - opakuji - mohou to být chemici, mohou to být vojenští lékaři, může to být kterýkoli útvar Armády České republiky.
A kdybychom opravdu šli po meritu věci a nepokoušeli se hrát tu či onu politickou hříčku, pak bychom se skutečně zajímali o zajištění schopnosti. A to nám tady odrecitoval ministr vnitra a na nás je, abychom hlídali, jestli to tak skutečně je, jestli skutečně je armáda schopna zajistit v případě zrušení nebo zániku jednoho konkrétního záchranného praporu onu agendu nějak jinak. Já jsem si jist, že výbor pro obranu toto dělat bude a bude se ptát, jestli opravdu armáda je schopna zajistit tu či onu agendu v případě zrušení záchranného praporu.
Čili kdybychom opravdu zkoušeli nehrát politiku, ale zajímat se věcně o zajištění České republiky v případě živelních či průmyslových katastrof, pak by nás mělo zajímat, zda tuto schopnost nebo dovednost v případě zániku záchranného praporu je schopen převzít někdo jiný, anebo zda je schopna Armáda České republiky ji zajistit vlastními prostředky. Já si jsem jist, že Armáda České republiky je schopna zajistit to, co ztrácí zánikem záchranných praporů, jinými, vlastními prostředky.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi výboru pro obranu, ale už neudílím nikomu slovo, protože se blíží jedenáctá hodina. Z jednoho prostého důvodu - protože mi to zákon o jednacím řádu neumožňuje.
***