(10.20 hodin)
(pokračuje Bursík)

My z operačního programu Životního prostředí, až vypíšeme druhou výzvu, první byla vypsána již 29. června, tak vypíšeme žádosti pro poslední dvě osy, které nebyly vlastně otevřeny, a jedna z os se týká právě podpory výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů, a tam samozřejmě velmi přesně definujeme parametry, za kterých bude možno o takovou dotaci požádat. A tento váš podnět, který jste nám předložila, nás samozřejmě vedl k zamyšlení nad nedostatky a nad problémy, které tam jsou, a já se pokusím shrnout, jaké konkrétní návrhy k tomu předkládáme.

My jsme vedli jednání spolu s Ministerstvem zemědělství a s dotčenými obcemi, které jste uvedla v interpelaci - Velké Albrechtice, Vítkov a Čermná ve Slezsku. To proběhlo v červenci a navrhli jsme konkrétní postup, který se týká nadměrného zápachu z bioplynových stanic, který spočíval v analýze toho konkrétního případu a jaké jsou možnosti urychlené nápravy konkrétních případů, plus jak systémově řešit celou situaci. Hlavní důvod tvorby nadměrného zápachu v tomto případě byl dán vyšším obsahem organické složky v digestátu, kde ještě navíc amoniak je tou hlavní příčinou zápachu, jestliže potom je aplikován rozstřikem na okolní pozemky. Toto známe ještě z doby, kdy bioplynové stanice jsme jako technologii neznali a prostě prasečáky to rozstřikovaly po polích a nedalo se v těch územích dobře žít.

Pro nás z analýzy vyplynuly následující skutečnosti. Podle stávající dikce zákona o hnojivech se povinnost registrovat digestát vztahuje pouze na toho, kdo uvádí digestát do oběhu, to znamená nepoužívá ho na pozemcích v rámci svého podniku. A toto vidíme jako slabinu, protože pokud to neuvádí do oběhu, tak není v současné době legislativně zakotvena povinnost registrace a parametry digestátu nejsou před použitím stanovovány ani kontrolovány a není možno ani kontrolovat technologický postup.

Čili my za tento podnět děkujeme a zároveň jsme navrhli řešení společně s Ministerstvem zemědělství - toto je v kompetenci Ministerstva zemědělství, které navrhne novelu zákona o hnojivech, na základě které se povinnost registrace bude vztahovat i na digestáty, které nejsou uváděny do oběhu. Čili váš podnět vedl k jednání společně s Ministerstvem zemědělství a to v mezích své kompetence toto navrhne. Novela zákona o hnojivech by měla podle dohody s Ministerstvem zemědělství být účinná od 1. července 2008 a na základě nového zmocnění bude kontrolní orgán Ministerstva zemědělství moci zasáhnout v případě nevhodného použití digestátu. Čili to je první konkrétní záměr.

Za druhé. Krajský úřad podle našeho názoru, a to podle našeho názoru bylo selhání, by měl při samotném povolování umístění stavby bioplynové stanice zvážit umístění zdroje znečišťování s ohledem na vzdálenost od obytné zástavby a měl by samozřejmě zohlednit i mikroklimatické podmínky v lokalitě. To je za druhé.

Za třetí by měl stanovit podmínky provozu tak, aby byl bezproblémový z hlediska ochrany ovzduší. To, co my navrhujeme, je, že schválený zkušební provoz by měl zajistit odstranění všech případných nedostatků, aby zdroj mohl přejít do provozu trvalého. Jestliže budou přetrvávat negativní vlivy tohoto zdroje v provozu zkušebním, tak by neměl být povolen jeho trvalý provoz. Od toho tu je institut zkušebního a trvalého provozu. To je prostě jeden z důvodů, proč se uvádí zdroj nejprve do zkušebního, poté do trvalého provozu.

My jsme také uvedli to, že zvážíme v rámci zamýšlené novelizace prováděcího právního předpisu k zákonu o ochraně ovzduší speciální úpravu pro bioplynové stanice tak, aby v bodě přílohy 1.3 Zplyňování a zkapalňování uhlí, výroba a rafinace plynů a minerálních olejů, výroba energetických plynů, syntézních plynů a bioplynu došlo k vyčlenění výroby bioplynu a tato technologie byla vyjmenována samostatně s přiřazenými odpovídajícími technickými podmínkami provozu. To je reakce na vaši druhou věc, kterou jste tady zmínila a kde vám dáváme zapravdu - je to tak. A teď zase říkáte: vágní, možná, někdy. My jsme explicitně uvedli, že novelu tohoto předpisu předpokládáme tak, aby mohl platit od 1. ledna 2008, protože to je prováděcí předpis. To je další bod.

My připravujeme v současné době metodický pokyn, jehož hlavním účelem bude poskytnout krajským úřadům jakožto příslušným orgánům státní správy v ochraně ovzduší podklad pro stanovení jasných a efektivních podmínek při vydávání závazných stanovisek a povolení k umísťování staveb a umístění do provozu bioplynových stanic. Toto si myslím, že je možná nejdůležitější, protože to jsou nové technologie, nejsou s tím zkušenosti, ti úředníci nevědí dobře, jak k tomu přistupovat, a toto bychom jim chtěli poskytnout.

Co ještě říct na závěr? Bioplyn jako obnovitelný zdroj je jedním z nejperspektivnějších zdrojů biomasy, což je dáno i energetickými nároky při jeho výrobě a jeho univerzálností. Třeba studie Evropské agentury pro ochranu životního prostředí uvádí, že u bioplynových stanic by se z více nežli jedné třetiny primárních zdrojů mohly používat odpady. Je to skutečně univerzální technologie, která nemusí být provozována pouze na zbytky živočišné, rostlinné výroby nebo dokonce na energeticky pěstované plodiny, ale může do ní být v podstatě soustředěn kompletně veškerý bioodpad z území, což samozřejmě snižuje poté tlak na skládkování či spalování, a naším strategickým cílem v nějakém výhledu je, a teď zpracováváme studii, v podstatě znemožnit ukládání bioodpadu na skládky, protože to nepovažujeme ani za ekonomické, ani ekologické.

To, co zvažujeme a na čem jsme začali pracovat, jsou teze a návrh zákona, který by analogicky, jako navrhuje Ministerstvo hospodářství v Německu spolu s Ministerstvem životního prostředí, podpořil pevnými výkupními cenami výkup bioplynu, který by byl dodáván do plynové sítě. V tu chvíli totiž umožníme daleko větší flexibilitu při umísťování, lokalizování bioplynových stanic, protože v tuto chvíli je to tak, aby mohla být bioplynová stanice provozována ekonomicky, tak v podstatě musí být provozována v kombinovaném cyklu, musí zároveň dodávat teplo, a v tu chvíli samozřejmě lokalizace stanice je z logiky věci pro investora nejoptimálnější, když je někde poblíž obydlí, kam je dodáváno centrální zásobování teplem, a dostáváme se do tohoto konfliktu.

V momentě, kdy by Poslanecká sněmovna souhlasila a s tím, že bychom analogicky jako u pevných výkupních cen elektřiny podpořili i dodávky bioplynu do sítě, který je možno čistit v podstatě na kvalitu zemního plynu, tak v tu chvíli nám to také pomůže odstranit tento problém a bioplynové stanice budou moci být umísťovány dále od obydlí a ten problém tady nebude.

Je k tomu ještě potřeba zdůraznit to, že bioplyn má další potenciál, protože automobily, které jsou dodávány originál výrobci pro využití stlačeného zemního plynu v kombinaci s benzinem, mohou samozřejmě také jezdit na bioplyn. Čili potenciál bioplynových stanic jde dále a dá se předpokládat, že v budoucnosti budeme mít síť bioplynových stanic, které budou užívány v dopravě, což zase bude samozřejmě pokrok při náhradě benzinu a nafty obnovitelnými zdroji energie.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP