(10.00 hodin)
(pokračuje Bursík)
Ten plavební ponor stavebního stupně Přelouč je navržen o 80 cm větší nežli plavební ponor, který by byl dosažen níže po toku v případě realizace plavebního stupně Děčín. Železniční doprava v paralelním železničním koridoru nyní převáží 50 milionů tun zboží ročně a má rezervu zhruba 35 milionů tun v úseku Pardubice - Děčín a 23 milionů tun ročně přes hranici do Německa. Pro osobní dopravu je vodní cesta nepoužitelná svou pomalostí. Na tom se asi shodneme. Možná kromě rekreačních plaveb.
Byly tady zmíněny závazky vlády z programového prohlášení. Bylo jich zmíněno pět. A skutečně je to tak, že vláda ve svém programovém prohlášení se zavázala k tomu, že přizpůsobí záměry zvyšování plavebních parametrů na labské vodní cestě vývoji plavebních parametrů v Německu a bude respektovat požadavky na ochranu přírody, k nimž je Česká republika vázána legislativou Evropské unie. Dvanáct živočišných druhů v tom dotčeném území je uvedeno v přílohách 2 a 4 evropské směrnice o ochraně přírodních stanovišť volně žijících druhů živočichů, planě rostoucích rostlin. Tou realizací stavby by byl negativně dotčen jeden silně ohrožený druh rostliny, 22 silně ohrožených druhů živočichů, 3 kriticky ohrožené druhy živočichů. Došlo by k částečnému zničení a poškození biotopů vzácných druhů rostlin, zvláště chráněných druhů živočichů. Ta stavba by zásadním způsobem změnila charakter stanoviště přímo i nepřímo.
Také jsme analyzovali to, jestli ty předmětné biotopy lze přenést do náhradních stanovišť. Došli jsme k tomu, že toto možné není. Ten závěr této analýzy, která se týká hodnocení přírodní hodnoty a zvláště chráněných druhů, je takový, že záměr realizace plavebního stupně nesmí být ve vážném střetu se zájmy ochrany přírody a investor má možnost navrhnout nějakou jinou variantu a projednat ji.
Důležité je… Ta motivace, nebo jak jsem se k tomu jako ministr životního prostředí dostal, protože tady při tom vystoupení pana poslance to vypadalo tak, jako kdybychom tam učinili nějaké kroky, kterými jsme zablokovali realizaci plavebního stupně… Ta pravda je taková, že to současné rozhodnutí o neudělení výjimky nahradilo rozhodnutí předchozího ministra, které zrušil Městský soud v Praze v únoru 2006, a potvrdili jsme rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, kterým nebyla dříve ta výjimka udělena. Žijeme, dámy a pánové, v právním státě, a jestliže soud rozhodne, tak samozřejmě že Ministerstvo životního prostředí musí následně konat.
V té odpovědi byla výhrada k tomu, že krajská samospráva ze zákona nebyla účastníkem správního řízení, což je skutečně pravda. Správní úřad nemá zakotvenou povinnost jí zaslat rozhodnutí, ale na základě žádosti o poskytnutí informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím jí správní úřad rozhodnutí samozřejmě poskytne.
Já jsem při tom projednávání formou dopisu této interpelace s panem poslancem vyjádřil plnou otevřenost při hledání řešení hejtmanům obou krajů, a to byl dopis z 30. července. Zaslal jsem také odpověď Ředitelství vodních cest, řediteli Ing. Šefarovi. Doporučil jsem mu nějaké další kroky a především jsem mu doporučil, aby předložil jednoznačné a podložené informace o harmonogramu a parametrech zlepšování nebo zajišťování plavebních podmínek na Labi v Německu, ze kterých musí vycházet plavební podmínky v České republice, což viz odkaz na programové prohlášení vlády. Také jsem ho upozornil na to, že není možné u Přelouče předložit opakovaně shodný projekt. Ta koordinace spolu se spolkovou vládou či s vládou Spolkové země Sasko je samozřejmě kruciální. Jenom tady upozorňuji na to, že jsem měl rozhovor s ministrem životního prostředí Spolkové země Saska, který mě informoval o tom, že není záměr realizovat projekt v parametrech, které byly navrženy na české straně, a tudíž že by tam nedošlo k té kompatibilitě.
Tolik tedy ještě upřesňující informace na odpověď velmi podrobnou, kterou jsme zaslali panu poslanci Snopkovi ve věci splavnění úseku Přelouč - Pardubice a neudělení výjimky ministra životního prostředí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Kdo další do rozpravy? Ano. Pan kolega Václav Snopek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Snopek: Děkuji. Vážený pane vicepremiére, já se domnívám, že není úplně fér argumentovat stavebním stupněm, resp. úpravou Labe ve stupni Děčín - státní hranice, protože to byly právě ekologické aktivity, které zabrzdily realizaci tohoto stupně. To je asi tak, jako bych si koupil metr dálnice v této republice a řekl, tak přátelé, bohužel, já s tím nesouhlasím a celou dálnici si dejte za klobouk.
Já chápu, že jsou to zákony (reakce na poznámku ministra Bursíka z vládní lavice), ovšem i jaksi jsou možnosti ze zákona, které skutečně realizaci řady staveb brzdí.
Já nechci polemizovat o seznamu 22 ohrožených živočišných druhů. Nechalo by se úspěšně dokonce o některých pochybovat. Sám víte, že tam byl prováděn výzkum. Ono to lépe ale vypadá argumentačně, když tam uvedeme silně ohrožené druhy. Možná že tam byl před pěti sty léty i medvěd, ale bohužel jeho stopy se nenašly, protože Labe se občas rozvodní a stopy smývá. Tím to nechci zlehčovat.
Pane premiére, já si myslím, že obstrukce v těchto věcech, která se postaví jaksi na politický základ, neprospívá této republice. A proto si dovoluji navrhnout Poslanecké sněmovně, aby vyslovila nesouhlas s odpovědí pana vicepremiéra na interpelaci.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ano, pan vicepremiér Martin Bursík, ministr životního prostředí. Máte slovo, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Děkuji pěkně. To mně ale, pane poslanče, dovolte, abych se velmi rázně ohradil proti tomu, že se jedná o nějakou obstrukci z politických důvodů. Tady máme resort životního prostředí, který posuzuje konkrétní žádosti o výjimky ze zákona 114. To všechno je zdokumentováno velmi podrobným přírodovědným průzkumem. A ta argumentace, která vedla k tomu, že jsme neudělili výjimku, tkvěla v tom, že veřejný zájem nepřevýšil zájmy ochrany přírody. To je to, co jsem vám tady - omlouvám se - zezadu řekl, že jde o zákon. A k tomu je kompetentní Ministerstvo životního prostředí. Má k tomu podpůrné organizace, jako je Agentura ochrany přírody a krajiny, a další experty, kteří v tomto pracují.
My jsme nad rámec argumentace, která je nezbytná pro udělení či neudělení výjimky, ještě doplnili tu argumentaci Ministerstva životního prostředí o ekonomickou část té argumentace a o naše přesvědčení, že toto rozhodnutí má ekonomické slabiny ve srovnání s realizací a využitím železniční dopravní cesty. Zároveň jsme upozornili na to, že tento typ salámové metody by vedl k tomu, že by se ten projekt zadrhl v další fázi v Děčíně, což nemůžeme předvídat se stoprocentní pravděpodobností, ale s vysokou pravděpodobností, protože tam ten konflikt se zájmy přírody je daleko větší, nežli je u toho plavebního stupně Přelouč. Já myslím, že ta argumentace byla daleko… byla myslím korektní v tom, že jsme se nedrželi pouze zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin a ochrany biotopu, ale uvedli jsme i tu argumentaci, která je z oblasti dopravy a alternativ, které jsou k dispozici, a ekonomickou argumentaci. Ale vyhrazuji si teď v závěru před tím hlasováním vaše sdělení, že se jedná o obstrukci a že to rozhodnutí je politické. To si skutečně vyhrazuji.
Děkuji za pozornost.
***