(12.30 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Takže bylo možné prezentovat, že na školství a na vědu a výzkum rozpočtujeme tolik a tolik, ale ve skutečnosti školství a věda a výzkum nikdy ty peníze neviděly a vidět nemohly.

Nechci zdržovat debatu na schůzi Poslanecké sněmovny, jenom předesílám, že to prostě není pravda. Že vezmu-li reálné peníze z národních zdrojů, pak nikdy v minulosti žádná vláda nedala tolik na vědu a výzkum, jako dává tato vláda v roce 2008. Přesné kalkulace a rozklíčování včetně transferů příjmů z Evropské unie rád poskytnu výboru pro vzdělání a jakémukoli jinému parlamentnímu orgánu ve druhém čtení. Berte to spíš jako technickou připomínku a prosbu v diskusi, abychom operovali reálnými, nikoliv fiktivními údaji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Miroslavu Kalouskovi a nyní bude hovořit paní poslankyně Vlasta Bohdalová. Připraví se pan poslanec Ivan Ohlídal a to bude asi do polední pauzy vše.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo sněmovny, kolegyně a kolegové, máme před sebou návrh státního rozpočtu na příští rok. Jeho návrh projednala a schválila vláda, rozpis jeho základních položek dokončilo také Ministerstvo školství. V několika následujících okamžicích bych vám ráda nejen za sebe, ale i za poslance za sociální demokracii vysvětlila, proč jsou právě návrhy v resortu školství pro ČSSD nepřijatelné a proč nemůže rozpočet podpořit.

Vládní návrh počítá pro regionální školství s nárůstem objemu prostředků na platy o pouhé 1,5 %, a to i na další roky, na rok 2009 a 2010. Co to v praxi znamená? Při odborníky odhadované inflaci, která by se měla pohybovat kolem 4,5 %, dojde ke snížení reálného platu ve školství o 3 %. Předpokládané navýšení platů totiž neumožní vykompenzovat růst cen zejména u potravin, ale také paliv a energií, bydlení nebo zdraví, k němuž už v současné době dochází nebo v blízkých měsících bude docházet. Pro představu: u průměrného platu dosaženého ve školství v prvním pololetí 2007, to je 19 105 korun, představuje snížení reálné mzdy o 3 procenta 573 korun měsíčně. To vše za situace, kdy platy ve školství stále zaostávají za srovnatelně kvalifikovanými pracovníky z nevýrobní sféry, tedy v oblasti veřejných služeb. A jak zaměstnanci v regionálním školství poznají navýšení o 1,5 procenta na svých páskách? Obávám se, že rozdílně, někteří dokonce prakticky vůbec.

Zkušenosti ukazují, že část platového nárůstu kolem jednoho procenta je spotřebovaná na nárokové platové postupy do vyššího platového stupně, to znamená že u většiny zaměstnanců, u nichž k platovému postupu v příštím roce nedojde, se samozřejmě sníží hodnota reálného platu ještě více než o 3 %. Na aktivní a motivační plánovaná opatření ve školství už nezbude téměř nic. Takže skutečný příspěvek této vlády na platy zaměstnanců ve školství bude činit pouhé půlprocento. Ministerstvo školství ústy svých představitelů ale tvrdí, že na tom budeme lépe, že dosáhnou nárůstu o další 1,5 %, tedy o 3 % celkem. Mluví totiž o eventuálních dalších vnitřních zdrojích pro zvýšení platového nárůstu. A jaké jsou to podle nich zdroje? Ty se vytvářejí během roku snižováním počtu zaměstnanců, ale na toto snižování nemá Ministerstvo školství už vůbec žádný vliv. A vláda dělá všechno pro to, aby mělo čím dál menší.

Navýšení platů o další 1,5 % je podle mého názoru naprosto nereálné. Vezmeme-li vývoj zaměstnanců za poslední období, tj. srovnáme-li počet zaměstnanců v prvním pololetí roku 2006 s prvním pololetím roku 2007, došlo k poklesu o necelých tisíc zaměstnanců v regionálním školství během jednoho roku. A teď porovnejme. K navýšení platů o jedno procento je zapotřebí včetně odvodů 734 milionů korun. Ke slibovanému navýšení o 1,5 % je potřeba 1,1 miliardy. A kolik mzdových prostředků vytvoří tisíc zaměstnanců? Pouze 335 milionů. Tedy navýšení o 0,45 %.

Podle našich velmi optimistických odhadů se tímto způsobem může vytvořit navýšení o pouhé další půlprocento. Aby se navýšily platy o pouhé jedno procento, je zapotřebí odchodu 2200 lidí a pro zamýšlené navýšení o 1,5 % by muselo školství opustit 3300 lidí. Navíc jakékoli tlaky na snižování počtu zaměstnanců vytvářejí sociální problémy. Zhoršují se pracovní podmínky zejména ve zvýšení počtu žáků ve třídách, na růst přesčasových hodin, přesčasové práce a další. Tyto faktory samozřejmě omezují prostor pro zkvalitňování pedagogického procesu.

Tato cesta je pro nás naprosto nepřijatelná. Není účelné obětovat další rozvoj školství symbolické snaze zlepšit platové poměry jeho zaměstnanců.

To, co jsem právě uvedla, jsou pouhá a holá fakta. Znamenají, že při optimistickém výhledu může většina zaměstnanců dosáhnout skutečného platového nárůstu v příštím roce, tedy v roce 2008, od půl procenta do jednoho procenta. To školství v porovnání s ostatními resorty rozpočtové sféry opět řadí na poslední místo.

Sociální demokracie proto navrhuje navýšení rozpočtu nad předložený vládní návrh, které je určeno pro regionální školství zřizované územně správními celky. Jde o výdaje státního rozpočtu pro účely vymezené paragrafem 160 školského zákona.

Celkové navýšení v částce 2 919 874 tisíc korun je specifikováno následujícím způsobem. Zvýšení prostředků na platy včetně odvodů o 2 430 165 tisíc korun. V procentuálním vyjádření to znamená 5 % nad rozpočet roku 2007. Návrh zajistí udržení úrovně reálného platu vzhledem k očekávané inflaci. Jde o minimální požadavek, aby v oblasti výchovy a vzdělávání, která je považována za prioritu i této vlády, nedocházelo k demotivaci zaměstnanců. Lze zdůraznit, že nelze o nárůst reálných platů, ale pouze o zabránění jejich poklesu.

Zvýšení prostředků na ostatní běžné výdaje, které jsou pro regionální školství významnou položkou rozpočtu, a to o 489 709 000 korun. Jedná se o výdaje, ze kterých se regionálnímu školství hradí zejména výdaje na učební pomůcky, školní potřeby a na učebnice. Rovněž výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků a na činnosti, které přímo souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání. Ve vládou schváleném rozpočtu se pro tuto oblast počítalo pouze se stejným objemem finančních prostředků jako pro rok 2007. Tedy s částkou 1 657 760 tisíc korun. Bez toho, aby Ministerstvo financí dorovnalo dopady změny DPH z 5 na 9 % a aniž by Ministerstvo školství požadovalo a prosadilo odpovídající zvýšení tohoto objemu na vytvoření nutných podmínek pro úspěšnou realizaci probíhající reformy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP