(18.00 hodin)
Poslanec Petr Rafaj: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, jedná se opravdu zde o celkově jednoduchou technickou novelu zákona č. 185/2004 Sb., o Celní správě České republiky, a zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se zde opravdu o ustanovení, které bylo přijato Evropským parlamentem a Radou, jedná se o určení tzv. oprávněného hospodářského subjektu, který, jak už tady bylo panem ministrem řečeno, může využívat úlev ve vztahu k celním kontrolám nebo využívat zjednodušené celní postupy.
Já si myslím, že veškeré důležité věci už tady pan ministr sdělil, takže spíš to ostatní nechám na dalším projednávání. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Písemnou přihlášku do této obecné rozpravy nemám žádnou, prosím tedy, nechť zvedne ruku ten, kdo se do obecné rozpravy v prvém čtení ke sněmovnímu tisku 257 chce přihlásit. Pokud nikdo, tak obecnou rozpravu končím.
Nezazněly žádné návrhy, kterým bychom se mohli věnovat, a proto se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání rozpočtovému výboru. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak, proto přivolávám kolegy a za malý okamžik budeme pokračovat. Pro příchozí oznamuji, že budeme hlasovat o přikázání výborům.
Jediný návrh, který k tomuto tisku zazněl je přikázání výboru rozpočtovému.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 38. Táži se, kdo souhlasí s tímto přikázáním. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 38, přítomno 171, pro 124, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.
Tím končí prvé čtení vládního návrhu zákona, který je zařazen pod sněmovní tisk 257. Děkuji panu ministrovi, děkuji také panu zpravodaji, panu poslanci Rafajovi.
Dalším bodem, který je před námi, je bod číslo
24.
Vládní návrh zákona o integrovaném registru znečišťování životního
prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností
v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 296/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Opět bylo vzneseno veto proti zrychlenému projednávání.
Prosím, aby z pověření vlády tento návrh uvedl místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, předkládám vám k prvnímu čtení návrh zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí, sněmovní tisk 296. Tento zákon je projednáván opětovně, a to po zpětvzetí původního vládního návrhu, což byl sněmovní tisk č. 119, z dalšího projednání v Poslanecké sněmovně na základě usnesení vlády č. 338 ze 4. dubna t. r. Poté se podařilo dosáhnout meziresortní dohody nad obsahem i rozsahem vládního návrhu.
Návrh zákona je adaptačním právním předpisem k nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 166/2006 z ledna 2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek, a také se mění směrnice Rady 91/689. To nařízení je přímo účinné již od února 2006. Nařízení č. 166/2006 zcela odděluje problematiku registrů od agendy integrované prevence. Proto se i na vnitrostátní úrovni navrhuje vydání nového samostatného zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a analogicky se tato materie vyčleňuje z platného zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci. Prováděcí právní předpisy ke stávajícímu zákonu se navrhují zrušit.
Tím důvodem přijetí samostatného zákona je především to, že v evropském nařízení se vymezuje jiný okruh povinných osob, provozovatelů, než ve směrnici o IPPC, a tudíž jeho dopad je širší. Zároveň se podrobněji řeší integrovaný způsob ohlašování úniků a přenosů, což je úprava zasahující do oblastí práva životního prostředí, a tedy přesahující problematiku integrovaného registru znečištění.
Navrhovaná právní úprava zajišťuje sladění české právní úpravy s nařízením č. 166 Evropské rady, vytváří podmínky pro jeho přímou aplikaci a přináší přeměnu integrovaného registru znečištění na nový systém. Nicméně je důležité říci, že vedle samotné adaptace jako minimálního standardu členských států v podobě nařízení Evropské rady se zachovává rozsah ohlašovacích povinností a ohlašovaných údajů stávajícího integrovaného registru znečištění, který byl schválen již v roce 2003. To byl také hlavní důvod, proč jsem se rozhodl, a nakonec se i vláda usnesla na zpětvzetí proto, abychom našli konsensus s resortem Ministerstva průmyslu a obchodu.
Ten návrh zavádí zjednodušení ohlašovací povinnosti ve vztahu k registrům, proto jsou také novelizovány příslušné právní předpisy v těchto oblastech.
Žádal jsem o zkrácené projednávání, protože se vlastně stane, že paralelně poběží dva systémy ohlašování a může to přinést komplikace ohlašovatelům. Ale s ohledem na to, že paní místopředsedkyně Sněmovny mě upozornila na to, že skupina poslanců uplatnila veto na zkrácené projednávání, takže mně nezbývá nic jiného, než od tohoto záměru upustit.
Takže vás laskavě žádám, abyste pustili tento vládní návrh zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru životního prostředí Martinu Bursíkovi.
Prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Tomáše Úlehlu.
Poslanec Tomáš Úlehla: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pan ministr tady dokumentoval záležitosti, na kterých se myslím pracovalo velmi intenzivně, a krom toho zjednodušení, které určitě uvítají především podnikatelé a samotní úředníci, je tam ještě návrh jeden, který předpokládám, že dopracujeme ještě v průběhu dalšího procesu, to znamená abychom byli schopni umožnit přístup dálkový do registrů prostřednictvím elektronické pošty.
Doporučoval bych, abychom skutečně pustili do druhého čtení ten vládní návrh zákona. To, že ve zkráceném řízení nebude možno tento zákon uplatnit, s sebou přinese určité důsledky toho duplicitního povinného ohlašování, nicméně myslím, když už jsme se pustili na dráhu, která bude v souladu s evropskými směrnicemi, tak to lze přijmout jako krok, který umožní ještě preciznější dopracování finální verze.
***