(17.40 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Tolik zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Petr Červenka. Otevírám obecnou rozpravu. Přihlášky do této obecné rozpravy nemám žádné. Hlásí se někdo? Nehlásí. Končím obecnou rozpravu.

Zahajuji rozpravu podrobnou. Také do ní nemám žádnou písemnou přihlášku a také se ptám na případné přihlášky. Pan kolega Vilímec se hlásí do podrobné rozpravy. Prosím.

 

Poslanec Vladislav Vilímec: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, velmi jsem vážil, zda mám podat pozměňovací návrh k tomuto tisku 242, ale protože tento tisk, tak jak je podán, není kompletní ani systémový, myslím, že stojí za to, abych načetl podle mého soudu kompletnější úpravu. Zatím to není rozdáno v lavicích, tento můj návrh, takže ho musím přečíst celý.

Pozměňovací návrh k tisku 242, článek 1 - Změna zákona o účetnictví.

V zákoně č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 669/2004 Sb. a zákona č. 264/2006 Sb., § 38a včetně poznámek pod čarou č. 8 a 8a zní:

§ 38a. Občanská sdružení, jejich organizační jednotky - odkaz na poznámku 8 - které mají právní subjektivitu, církve a náboženské společnosti - odkaz na poznámku 8a - nebo církevní instituce, které jsou církevní právnickou osobou - odkaz na poznámku 9 - a honební společenstva - odkaz na poznámku 10 - mohou vést účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 353/2001 Sb. a zákona č. 437/2003 Sb., pokud jejich celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhnou 3 miliony korun; přitom se na ně vztahují ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a jeho prováděcích právních předpisů, která upravují účtování v soustavě jednoduchého účetnictví ve znění účinném k 31. prosinci 2003.

Pod čarou jsou uvedeny poznámky. 8 - odkaz na § 6 odst. 2 písmeno e) zákona č. 831/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění zákona č. 342/2006 Sb.

Odkaz na poznámku 8a - § 6 odst. 1 zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech).

Tolik znění pozměňovacího návrhu.

Co je důvodem tohoto pozměňovacího návrhu? Smyslem navrhované úpravy je umožnit právnickým osobám, jichž se úprava týká, to znamená neziskovým organizacím, účtovat v soustavě tzv. jednoduchého účetnictví, pokud jejich příjmy v posledním uzavřeném účetním období nepřesáhnou 3 miliony korun. Návrh umožňuje všem výše uvedeným subjektům, jejichž příjmy odpovídají smyslu jejich založení, to znamená jsou to organizace, které nebyly založeny nebo zřízeny za účelem podnikání, účtovat v systému jednoduchého účetnictví. Oproti původnímu znění tisku 242 navrhovaná úprava odstraňuje rozdílnou metodiku účtování u výše uvedených právnických osob, když implicitně umožňuje přechod na systém jednoduchého účetnictví i těm subjektům, které ke dni 31. prosince 2004 jednoduché účetnictví nevedly.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Vilímcovi. Ptám se, zda ještě někdo chce vystoupit v rámci podrobné rozpravy. Pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo.

Paní předsedající, dámy a pánové, jistě vás nepřekvapí, že ministr financí nemůže souhlasit s touto předlohou návrhu zákona. Zákon, podle kterého některé právnické osoby ještě dnes účtují, už pět let neplatí. A všichni vědí, že tady bylo pětileté přechodné období, během kterého se měly připravit na účtování podle nového zákona. Ještě můj předchůdce velmi prozíravě do návrhu dnes platného zákona vložil § 9, který je vlastně sám výjimkou. Paragraf 9 platného zákona o účetnictví umožňuje velmi jednoduché administrování v režimu podvojného účetnictví právě pro občanská sdružení a organizace, které nejsou zřízené za účelem zisku, aby nebyly zatěžovány administrativní zátěží.

Já jsem dokonce hluboce přesvědčen, že účtování podle tohoto § 9, který můj předchůdce, dnes předseda rozpočtového výboru Sobotka prozíravě vložil do zákona o účetnictví, je mnohem jednodušší než účtování v režimu zákona o jednoduchém účetnictví. Dokonce, kdybych to řekl trochu cynicky, se obávám, že většina občanských sdružení dnes nedodržuje platný zákon o účetnictví, protože vede pouze knihu účetní evidence a nevede ostatní doklady, které jsou povinné podle zákona o jednoduchém účetnictví, a domnívají se, že dodržují zákon o jednoduchém účetnictví. Když dnes na vás vytvářejí tlak, aby měly tento časový pětiletý test prodloužený, tak de facto nežádají o nic jiného, než aby mohly dál porušovat zákon o jednoduchém účetnictví, podle kterého dnes účtují, byť už ten zákon pět let neplatí. Nemá žádný smysl tenhle časový test prodlužovat o jakoukoliv dobu, jestli o dva, o tři nebo o čtyři roky. Všechny tyto právnické osoby na to měly pět let. Jestliže dnes těsně před vypršením pětileté lhůty tady existuje společenský tlak, aby tento test byl ještě prodloužen, tak víme, že na konci jakéhokoliv prodloužení se to bude opakovat. Jestli to prodloužíme o dva roky, tak za dva roky to tu bude znovu. Jestli to prodloužíme o pět let, tak za pět let to bude znovu.

Neexistuje podle mého názoru jiná cesta, než za a) cesta větší exekutivní kontroly. Ti, kteří dál budou postupovat podle zákona o jednoduchém účetnictví, si musí být vědomi, že orgány příslušné pro danou kontrolu se budou věnovat tomu, zda je dodržován alespoň zákon o jednoduchém účetnictví, což jsem přesvědčen, že v řadě případů tomu tak není.

Pokud bychom měli uvažovat o nějaké další výjimce, tak to, co by mělo logiku, byť ji nepodporuji, byť pro ni nebudu hlasovat, ale smířil bych se s logikou, kterou tady teď přednesl pan poslanec Vilímec, že to je pro právnické osoby do nějakého příjmu - slyšel jsem, že jsou to 3 miliony ročně. Ano, to bychom snad unesli, to by snad nějakou logiku mělo. Nemohu to podpořit, nemohu pro to hlasovat, ale s tím bych se smířil. Prodloužit to paušálně všem bych pokládal za nesmysl.

Děkuji, že jsem vám to směl říct.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP