(16.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Prosím nyní o slovo pana kolegu Robina Böhnische.

 

Poslanec Robin Böhnisch: Jak už jsem avizoval, vzhledem k tomu, že tento návrh zákona je ve Sněmovně projednáván již delší dobu, původně navržený termín nabytí účinnosti, kterým je 1. leden 2008, je již nereálný, tak si dovoluji navrhnout tuto změnu: V čl. III se slova "nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2008" nahrazují slovy "nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení". Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Prosím o další přihlášku do podrobné rozpravy. Není-li žádná, končím podrobnou rozpravu a končím také projednávání tohoto druhého čtení, které je označeno jako sněmovní tisk 143. Děkuji panu navrhovateli, děkuji také panu zpravodaji.

 

Dalším bodem, jehož projednávání zahajuji, je

 

11.
Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Zdeňka Jičínského,
Zuzky Bebarové-Rujbrové, Vojtěcha Filipa, Hany Šedivé a dalších
na vydání ústavního zákona o referendu o umístění prvků zařízení
protiraketové obrany Spojených států amerických na území České republiky
/sněmovní tisk 147/ - druhé čtení

 

Za navrhovatele požádám o slovo pana poslance Stanislava Grospiče.

 

Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych jenom krátce zrekapituloval důvody, které vedly skupinu poslanců k předložení návrhu na vydání ústavního zákona o referendu o umístění prvků zařízení protiraketové obrany Spojených států amerických na území ČR.

Skupina poslanců podložila svůj návrh zněním Ústavy ČR, kdy v čl. II odst. 2 se říká, že ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo. Z tohoto ustanovení tedy vychází předkládaný návrh zákona. Návrh předloženého ústavního zákona o referendu o umístění prvků zařízení protiraketové obrany Spojených států amerických na území ČR zakotvuje potom v přímé podobě rozhodování občanů ČR v závažné otázce, která se podle našeho soudu dotýká jednak nejzákladnějších práv občanů naší země, zejména práva na bezpečný život a ochranu majetku, a jednak samotnou podstatu svrchovanosti České republiky.

Podle navrženého ústavního zákona by se lidé v referendu mohli k těmto závažným problémům vyjádřit na základě otázky, která by zněla: "Souhlasíte, aby Česká republika umožnila Spojeným státům americkým vybudovat a provozovat na území České republiky zařízení protiraketové obrany a aby umožnila ozbrojeným silám Spojených států amerických v rozsahu k této činnosti nezbytném pobývat na území České republiky?" Výsledek referenda by byl potom závazný.

Domníváme se, že návrh a právo občanů rozhodovat o tak závažné otázce si zasluhuje pozornosti takové, aby byl přijat jednorázový návrh o tomto referendu poté, co byl zamítnut návrh touto Sněmovnou o referendu celostátním. Domníváme se, že máme již také praktickou zkušenost z realizace prvků přímé demokracie, tedy ze situace, kdy lid na základě jednorázového referenda v otázce ad hoc přímo vykonal státní moc tak, jak ústava umožňuje a předpokládá, a sice v případě ústavního zákona 512/2002 Sb., o referendu o přistoupení ČR k EU, kdy v tomto případě, tedy zrovna tak, jak nyní navrhujeme v předkládaném návrhu zákona, se jednalo o speciální případ jednorázového referenda. Domníváme se, že tento návrh je zcela legitimní a koresponduje i s většinovým názorem občanů v této společnosti, který byl podložen jednak celou řadou referend v obcích k této otázce a jednak i peticemi občanů, na kterých bylo shromážděno více jak 140 tis. podpisů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Předložený návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru a stálé komisi Poslanecké sněmovny pro otázky ústavy. Usnesení výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 147/2 a stálá komise pro otázky ústavy usnesení nepředložila. Prosím nyní o slovo zpravodaje ústavněprávního výboru pana poslance Jiřího Polanského.

 

Poslanec Jiří Polanský: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, předloženým a projednávaným zákonem jsme se zabývali v prvém čtení 4. května letošního roku. Jak bylo konstatováno paní místopředsedkyní, byl tento zákon přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru. Ústavněprávní výbor projednal tento zákon 21. května letošního roku a přijal usnesení, které zní, že doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh tohoto ústavního zákona neschválila. Pokud jde o stálou komisi pro otázky Ústavy ČR, tak ta návrh tohoto ústavního zákona vůbec neprojednávala.

Při jednání ústavněprávního výboru nebyly předneseny, nebyly předloženy, ani v jiném mezidobí, nemám informaci, že by byly předloženy jakékoliv návrhy, které by tento návrh mohly pozměňovat.

Tolik asi ke stavu projednávání tohoto návrhu ústavního zákona.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Chápu tedy vaše vystoupení i coby zástupce stálé komise Poslanecké sněmovny pro otázky ústavy? Ne, pouze jako zpravodaje…

 

Poslanec Jiří Polanský: Myslím že ne. Myslím, že bude chtít vystoupit její předseda pan poslanec Jičínský. Já jsem jenom podával informaci o skutečnostech, které jsou mně osobně známy.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. A zástupcem, tedy tomu rozumím pověřeným zástupcem stálé komise Poslanecké sněmovny pro otázky ústavy k tomuto bodu, je pan kolega Zdeněk Jičínský. Prosím ho tedy o slovo.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážená paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně, stálá komise pro otázky ústavy se tímto návrhem ústavního zákona nezabývala proto, že poměrně podrobně byl diskutován na schůzi ústavněprávního výboru a projednávání této věci na schůzi ústavní komise by znamenalo pouhou reprodukci diskuse, která byla na ústavním výboru. Takže jsme neshledali důvod, abychom se touto věcí zabývali, protože těžiště problematiky není v právních otázkách, těžiště problematiky je v politickém přístupu k této věci. - Jestli tedy máme za to, že o takovéto významné věci by měli rozhodnout občané, nebo nikoliv, když vlastní právní problematika není v této věci komplikovaná.

Ale mám-li slovo, myslím, že mohu k tomu ještě říct několik slov. Od té doby se přece jenom jisté věci vyvíjely a já bych chtěl kolegům z vládní koalice připomenout elementární politickou odpovědnost. Sjednávání tak významné mezinárodní smlouvy, jakou je zřízení vojenské základny cizího státu na území ČR, je věc velmi významná, o které by neměla rozhodovat většina, kde dva hlasy patří někomu jinému než té momentální koalici, pokud je spojena programovými zásadami. To jsou určité elementární věci politické kultury, které bychom v této souvislosti měli mít na zřeteli, a jsou to další důvody pro to, aby o takovéto závažné otázce rozhodli občané.

Možná, že jste sledovali průběh konference, kterou organizovala nadace Forum Václava Havla, kde vystoupila významná íránská představitelka opozice, laureátka Nobelovy ceny, která i o této věci hovořila, asi v tom smyslu, že z Íránu nehrozí nebezpečí raketového útoku na Českou republiku, to je jedna stránka věci, a druhá stránka věci že jsou otázky, o kterých by se měli vyslovit občané. Já myslím, že i tento hlas opozičního představitele íránského režimu v této souvislosti by neměl být opomenut. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl zástupce stálé komise Poslanecké sněmovny pro otázky ústavy - pan poslanec Zdeněk Jičínský coby zpravodaj. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se tedy na vaše přihlášky z míst. Není-li žádná přihláška, obecnou rozpravu končím.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP