(15.00 hodin)

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak ještě prosím pana poslance Seďu.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji. Vážený pane premiére, ať už nazýváme pana Klvaňu koordinátorem, tak má smlouvu a je placen z peněz daňových poplatníků. Vy jste tady osvětloval kampaň, ale já jsem se ptal na něco jiného. Já jsem se ptal na to, zda pan Klvaňa je úředníkem, nebo politikem, protože jeho článek Radar už chce i NATO, proč jsou proti socialisté, tak jak jsem zmiňoval, velmi hrubým způsobem nepravdivě informoval veřejnost. Já jsem mluvil o voze, vy o koze, pane premiére. Stěžují si starostové obcí z okolí Brd přímo na komunikaci s panem Klvaňou a již dále s ním nechtějí komunikovat. Takže je otázka, jak se k tomu postavíte.

A především zopakuji tu moji poslední otázku. Kdy vysvětlíte panu Klvaňovi, že má dělat jen to, za co je jako úředník placen, a nezasahovat do politiky českých demokratických stran?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Existuje kategorie, která se jmenuje úředník, to je zaměstnanec úřadu. To Tomáš Klvaňa není. Pak existuje kategorie politik, to jsme my tady v Poslanecké sněmovně, například. To on ale také není. Proto existuje kategorie číslo tři, a to je koordinátor. Takže mu těžko můžu nařídit jako úředníkovi, aby se choval jinak, než jak se chová, protože on koordinuje tu komunikaci. Jestli vám to jako odpověď stačí, mně ano.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. To bylo poslední k této interpelaci. A dalším interpelujícím bude paní poslankyně Ladislava Zelenková, která by měla interpelovat premiéra ve věci řízení školství. Prosím, paní poslankyně, můžete přednést svou interpelaci.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážený pane premiére, Ministerstvo školství je bez vedení a personálně v rozkladu. Zamysleme se v rozsahu, který interpelace umožňuje, nad touto situací, zamysleme se, jaký má v současné době ministerstvo vliv na úroveň vzdělávání.

Řízení škol přešlo po reformě veřejné správy pod obce a kraje. Metodické vedení škol vykonávají pověřené ústavy. Kontrola vzdělávání je utlumena, MŠMT výrazně rezignovalo na ověřování kvality výuky. A teď si připomeňme dále povinnosti, o které Ministerstvo školství teprve přijít má. Klíčová kompetence, to je financování regionálního školství, má přejít na Ministerstvo financí. Kompetence ministerstva směrem k vysokým školám mají přejít na plánovaný nový úřad pro vědu, výzkum a vysoké školy. Velký úkol doby, a to je efektivní čerpání evropských peněz v unikátní výši, je připravován pro CzechInvest. Jediné, co ministerstvu zbylo, je legislativní a koncepční práce - ale o něčem takovém lze těžko při současném střídání ministryň a náměstků hovořit. A možná že ani není žádoucí, aby se to všechno zvládlo.

A teď se dostávám ke své otázce. Je, pane premiére, pro vás vůbec žádoucí existence ministerstva jako takového? Nechcete ho vy nakonec zrušit? Jakkoli to vypadá nepravděpodobně, slyším za sebou smích, zdá se, že myšlenka zbavit vládu odpovědnosti za vzdělávání není ODS tak docela cizí. I když vláda každé země ctí a cítí povinnost být tvůrkyní školské politiky, ptám se: není náhodou možné, aby tomu u nás bylo jinak? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. Zazněla interpelace, pane premiére. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já děkuji paní poslankyni Zelenkové za několik velmi inspirativních dotazů, které mě nepovedou k realizaci, ale každopádně k reakci na to zamyšlení.

Kdybych o tom chtěl žertovat, tak bych na otázku, jaký vliv má Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na úroveň našeho školství, odpověděl - doufám že žádný. Ale to by byl jenom žert a ani to vážně myslet nemohu.

Já odmítám v této chvíli interpretaci, že ministerstvo je bez vedení. Jediná ministryně, která rezignovala z mé vlády, se jmenovala Třeštíková. Paní Kuchtová to ještě neudělala, pouze oznámila, že to udělá. A pokládám to za korektní, protože do té doby ona musí udělat ještě spoustu práce na vlastním ministerstvu, a poté velmi korektně a na české poměry z hlediska politické kultury této politické scény nadstandardně…

Musím říci, že přechod financování středních škol, tak jak jsem pochopil otázku paní Zelenkové, na Ministerstvo financí, to znamená v rámci rozpočtového určení daní, v této chvíli zatím nehrozí. Je to otázka diskuse. Je to otázka diskuse s našimi kraji, tím myslím s kraji nás všech. Je to otázka diskuse o účelnosti toho kroku. Je to otázka diskuse o tom, jestli opravdu nevznikne 14 regionálních školství bez centrálního vlivu. Myslím si, že zdaleka není ještě vydiskutovaná. Ale platí jedna zásada: Jestliže dnes zřizovatelem středního a vyššího odborného školství jsou kraje, proč by měl rozhodovat o investicích, provozních nákladech a dalších náležitostech týkajících se provozu školy někdo jiný než tyto kraje. Ta diskuse je naprosto legitimní. Rozhodnuto není. K žádnému přechodu nedochází, paní poslankyně.To, že to je diskuse legitimní a že nás čeká, je evidentní.

Argument, že se Ministerstvo školství zbavilo svých operačních programů a dalo je CzechInvestu, není pravdivý. Myslím, že program, který Ministerstvo školství spravuje, bude řídit a bude implementovat, Program vzdělávání a konkurenceschopnost, je výhradně v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Tak jako program Podnikání pro inovaci je výhradně v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, a tudíž implementační agentury CzechInvest. Program, který je na pomezí a je takto vymyšlen, program spolupráce průmyslu a české vědy a výzkumu, a jmenuje se, a je komplikovaný, Věda a výzkum pro inovace, je rozdělen mezi obě ministerstva, což způsobilo řadu problémů.

Chtěl bych upozornit, že to nebyla tato vláda, která rozhodla o nesmyslném resortním dělení operačních programů, takže dneska mluvíme zcela nesmyslně o resortních operačních programech. Tyto tři programy, které jsem uvedl, měly být jedním operačním programem, paní poslankyně, a potom by nevznikaly problémy se synergiemi, duplicitami a neměly bychom problémy při implementaci těchto programů do praxe.

Takže já celou řadu těch velmi dobře míněných rad vnímám jako zahájení diskuse a velmi rád se jí zúčastním i jako nestranný pozorovatel. Děkuji za otázku.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak ještě se ptám paní poslankyně Zelenkové - a vidím, že ještě doplní své vystoupení. Prosím.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Vážený pane premiére, já velmi těžko se snažím zorientovat ve vaší odpovědi, abych v ní prostě našla odpověď na svoji otázku. Já jsem se ptala, jestli vám není zcela cizí myšlenka zrušit Ministerstvo školství úplně. V té vaší odpovědi jsem našla větu, že nakonec těch 14 školských soustav by nakonec tedy mohlo i vzniknout. Takže já nevím. Jednoznačnou odpověď jste nedal. Pak jste zmínil něco o krajích, že proč by kraje nemohly provoz platit - ony ho teda dávno platí, pro vaši informaci. Ale to zřejmě nevíte.

Já tedy jenom řeknu, že jste m nezbavil obav o osud našeho vzdělávání. A kdyby náhodou tedy došlo ke zrušení Ministerstva školství, tak v současné chvíli by se asi opravdu tolik nezměnilo, protože když já zbilancuji, co ministerstvo za vašich vlád udělalo, tak nenacházím nic jiného než odložení státních maturit. A to si ještě dovolím připomenout, že (upozornění na čas) centrálně řízení maturitní zkouška byla ve vašem programu, ve vaší Modré šanci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane premiére.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já už jsem během dopolední chatové diskuse na interpelaci pana poslance Váni pochopil, že budu vystavován permanentně celé řadě dezinterpretací programu ODS. Nicméně tato vláda je koaliční, paní poslankyně. Takže pokud se obáváte něčeho z programu ODS, pokud to není v programovém prohlášení, nebude to realizováno. Takže vás uklidním, některé naše nápady bohužel realizovány nebudou.

Když jste mluvila o zrušení Ministerstva školství, tak jsem to popsal s lehkou nadsázkou jako velmi inspirativní krok, ale nehrozí to. Takže vás uklidním. Když jsme hovořili o 14 regionálních školstvích, já jsem vyjádřil stejnou obavu jako vy. Pokud bychom se zbavili centrální metodiky, centrální školní inspekce, tak by rozdělení na 14 školských středoškolských soustav mohlo být do budoucna velkým rizikem. Nebo také nemuselo. To je na tu diskusi. Ale že to nehrozí v letošním roce, v tom jsem vás, myslím, také uklidnil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP