(18.20 hodin)
(pokračuje Filip)
Čili nemohli si voliči vybrat tu politickou stranu, která by na tuto otázku odpovídala. A jestliže dnes pan premiér v Senátu řekl, že samozřejmě vychází vůle, například při volbě prezidenta republiky, stejně z vůle lidu, když je volen nepřímo Poslaneckou sněmovnou a Senátem na společné schůzi, tak samozřejmě i v tomto ohledu je Ústava České republiky v článku 2 velmi striktní. A jestliže jsme tu otázku nezodpověděli voličům, ptám se, jestli máme legitimní právo o tom rozhodnout, když nikdo takovou odpověď nenabízel. Já odpovídám ne. Protože jestliže poslanec může svůj mandát vykonávat právě proto, že byl zvolen za nějakým programem, tak je to vlastně plná moc, která mu byla udělena občany České republiky. A my bychom tu plnou moc překročili. Nezlobte se, nebudu mluvit jako politik, ale jako právník - překročení plné moci znamená okamžitě neplatný právní úkon. I to je třeba říci americké straně. Já vím, že těm, kteří mají technické vzdělání, se to nemusí líbit, ony ty jejich úvahy jsou trochu jiné, než je otázka legality, legitimity, práva a spravedlnosti. Ale v tomto ohledu podotýkám, že podle mého soudu není legitimní rozhodnutí Poslanecké sněmovny ani Senátu tohoto volebního období, abychom rozhodli o případném umístění cizí vojenské základny na území České republiky. Protože žádná z pěti politických stran na to ve svém volebním programu občanům nenabízela odpověď.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Poprosím Františka Bublana, který je další přihlášený do rozpravy.
Poslanec František Bublan: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, dámy a pánové, já bych si dovolil takovou malou poznámku, která přímo není o radaru, ale je o tom, abychom si možná trošku rozšířili náš pohled na to, co se děje ve světě. A ona ta otázka s tím velice úzce souvisí.
Před několika dny, psaly o tom italské noviny asi týden palcovými titulky, se stala taková zvláštní událost, protože plánovaná návštěva ministryně zahraničních věcí Condoleezzy Riceové u papeže Benedikta XVI., která měla proběhnout v těch minulých dnech, byla náhle tímto papežem zrušena. A byla zrušena dopisem, kde - když to budu velmi volně parafrázovat - bylo naznačeno, že když Spojené státy vstupovaly do války s Irákem, tak se ho také na nic neptaly. Takže to téma, které teď mělo být předmětem jednání, Blízký východ, papež s touto ministryní nechce konzultovat. To je věc, která je velmi vážná.
Nicméně to, co následovalo potom, a to je možná ještě daleko zajímavější - asi třetí den uskutečnil papež na Svatopetrském náměstí mši, která nebyla plánovaná, ale celá Itálie, nebo možná celý Řím to chápal, že to bude nějaká reakce na tuto událost, takže to náměstí bylo skutečně plné, dokonce i ty postranní uličky byly plné, a projev papeže byl zaměřen na otázky míru ve světě a na jejich řešení.
Takže já chci jenom naznačit tímto, že ta veřejnost, i ta západní veřejnost, má možná trošku jiné mínění, než si myslíme nebo než nějak mylně predikujeme. Možná nás to může vést k nějakému hlubšímu zamyšlení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Bublanovi, byl to poslední přihlášený do obecné rozpravy. Ptám se, jestli ještě někdo další chce vystoupit v obecné rozpravě. Pan premiér - ještě stále v obecné rozpravě, neuzavřené. Prosím, pane premiére.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Děkuji. Vy jste mě dostali trochu do problémů s jednacím řádem Sněmovny, protože Kateřina Konečná má samozřejmě pravdu, že se na tuto schůzi nezařadil pravidelný bod, který jsem slíbil - informace vlády o vyjednávání o umístění radarové jednotky. Nicméně nevím, jestli ten bod zařazen být měl, když ještě nebyl ukončen přerušený bod z minulé schůze. To bych řekl, že je trochu problém, na který já teď neumím odpovědět, takže vlastně nevím, jestli mám v rámci přerušeného bodu z minulé schůze podat i pravidelnou informaci, kterou bych podal na této schůzi, anebo se soustředit pouze na odpovědi na dotazy, které padly na této přerušené schůzi z minulé schůze.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane premiére, já vás přeruším, využiji svého práva předsedajícího, že to mohu učinit podle jednacího řádu. My jsme se na začátku té rozpravy dohodli docela otevřeně, že budeme diskutovat ke všem zprávám, které od června ministr zahraničí podal. Samozřejmě celá ta škála tady je a my vás žádným způsobem nechceme uvádět do rozpaků. V každém případě diskutujeme, jako kdyby tento bod byl zařazen i z vaší vůle.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já musím říci, že to je sice hezké, že o tom diskutujete, ale tento bod se jmenuje informace předsedy vlády o vyjednávání a ke zprávě ministra zahraničí klidně diskutujte v rámci tohoto bodu. Já se soustředím na své informace.
Nevím, jestli mám teď opravdu předložit tu čtyřstránkovou informaci, kterou mám připravenu jako pravidelnou informaci na každou schůzi Poslanecké sněmovny. Mám pocit, že už dnes na to ten prostor nemáme. Ale chtěl bych, abyste věděli, že ji připravenu mám. A soustředím se na několik odpovědí a vyvracení mýtů, jak jsem si oblíbil tuto větu, které tady padly.
Musím říci, že mi připadá velmi nekorektní vzdát se odpovědnosti za zahájení těch jednání. Vzdát se odpovědnosti za to, že to nebyla tato vláda, ale už vláda Vladimíra Špidly, Stanislava Grosse, Jiřího Paroubka, která samozřejmě rozhodovala o tom pozvání k jednání. Dokonce během Paroubkovy administrativy se už rozhodlo o tom, že to budou Brdy. Pamatujete si ještě vůbec, že tomu tak bylo? To si opravdu myslíte, že mají všichni tak krátkou paměť?
Jen pár drobností. Tvrdík tvrdil, že naše armáda bude pouze armádou misí, po nástupu této vlády můžu říci, že to není pravda. Pokud k tomu směřovala Tvrdíkova profesionalizace armády, tak ta obranná doktrína, která je dnes diskutována, není jenom o misích, je o jednoznačně plnohodnotné armádě, samozřejmě profesionální a redukované na ty činnosti, které nové hrozby přinášejí.
U poslance Votavy mě velmi zarazilo, že zpochybňuje autority, které berou plnou odpovědnost za svůj podpis. Mimochodem ten dokument připodepsal i hlavní hygienik Vít. Já si nedovedu představit, že bychom zpochybňovali autority, které rozhodují o zdraví milionů lidí v této zemi. Navíc při posledním jednání jsme slíbili, že provedeme určitou další studii, do které budou zapojeny další autority, a klidně si najmenujte sami, které tam chcete mít, abychom vám prokázali to, co je dneska zjevné, že ten problém, na kterém jste postavili svoji rétoriku, to je škodlivost toho radaru, je mimo mísu. Ta diskuse geopolitická, strategická, zahraničněpolitická, ano, tomu rozumím. Ale stavět tu argumentaci proti radaru na poškozování zdraví, poškozování životního prostředí, to se už ukazuje jako velmi slabý kalibr.
Proč nedostáváte informaci z jednotlivých jednání o smlouvách, která se vedou se Spojenými státy americkými, je myslím zjevné a také to musíte vědět. Ta jednání jsou podle zákona 412/2005 Sb. klasifikována jako vyhrazená. Musím říci, že mám připraveno, a nebudu to tady číst, zbytečně bych vás zdržoval, zhruba v jaké pozici jsme a v jakých dalších termínech ta jednání budou pokračovat. Zatím se drží striktně směrnice a mandátu, který vláda vyjednavačům pro to vyjednávání dala.
Velmi zajímavé informace máte všichni ze Spojených států amerických. Já jsem velmi rád, že se začínáte zajímat o vnitropolitické konsekvence Missile Defense a že se zajímáte o to, co říkají demokraté, co říkají republikáni. Myslím si, že návštěva významné představitelky amerického Kongresu za Demokratickou stranu paní Tauscher jednoznačně ukázala, že nemůžete očekávat, že po prezidentských volbách, které by vyhrál pan Obama nebo paní Hillary Clinton, by se změnila pozice Spojených států amerických v Missile Defense.
***