(10.00 hodin)
(pokračuje Nečas)

Skutečností a výsledkem pak bylo to, že se nová podoba zákoníku práce dostala do rozporu s některými jinými zákony, které třeba ve stejném období byly projednávány. To znamená stávající zákoník práce je v rozporu např. se zákonem o advokacii, se zákonem o sociálních službách, se zákonem o registrovaném partnerství, se zákonem o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, se zákonem o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních nebo se zákonem o evropské družstevní společnosti. Naopak stávající podoba zákoníku práce počítá, že se přímo odkazuje na některé jiné zákony, které ve skutečnosti nebyly schváleny, čili v praxi neexistují, jako je např. zákon o zdravotní péči nebo antidiskriminační zákon. Zde připomínám, že budeme projednávat nový vládní návrh v prvním znění. Opožděně byl rovněž schválen a vyhlášen zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který se zákoníkem práce úzce souvisí.

Jak jsem již zmínil, nelze také pominout to, že při zpracování v rámci Sněmovny před třetím čtením došlo k celé řadě zpracovatelských pochybení, které dnes musí být poměrně komplikovaně řešeny výkladem. Vláda navrhla již na konci minulého roku, aby platnost zákoníku práce byla o rok odložena, byl vytvořen časový prostor pro opravu těchto věcných a legislativních chyb a omylů, nicméně tím, že Poslanecká sněmovna v závěru loňského roku nezkrátila příslušné lhůty pro projednávání, tento krok nebyl možný, a vláda proto tento svůj návrh vzala 27. prosince loňského roku zpět.

Současně bych chtěl také připomenout, že proti stávající podobě zákoníku práce byla podána ústavní žaloba jak skupinou senátorů, tak skupinou poslanců. Ústavní soud doposud nerozhodl.

Za této situace se vláda rozhodla přijít s následujícím řešením, to znamená v prvním kroku zpracovat legislativní a technickou rozsáhlejší novelu zákoníku práce, a teprve v návaznosti na rozhodnutí Ústavního soudu přijít s koncepční novelou zákoníku práce, která by vedla k větší liberalizaci našeho pracovního trhu, k vytvoření flexibilnějších podmínek pro trh práce a také ke skutečnému uplatnění principu, že co není zakázáno, je dovoleno.

Nicméně novela, která je v tuto chvíli předkládána Poslanecké sněmovně, je tou první novelou, tedy novelou, v které se vláda rozhodla opravit pouze legislativní a technické záležitosti a nejít do věcných, případně politicky konfliktních částí zákoníku práce, s tím, že vláda současně informovala sociální partnery, že v případě, že se sociální partneři dohodnou na některých věcných změnách zákoníku práce, je vláda připravena o těchto změnách jednat a případně je do této vládní novely, která původně měla mít technický charakter, zahrnout. V květnu tohoto roku sociální partneři působící v Radě hospodářské a sociální dohody uzavřeli určité dohody o některých změnách v zákoníku práce, seznámili s nimi Ministerstvo práce a sociálních věcí. My jsme vedli velmi intenzivní tripartitní jednání se sociálními partnery a na základě těchto jednání byla do této novely zahrnuta i celá řada věcných změn, které však byly konsensuálně odsouhlaseny v rámci tripartity a získaly také podporu na plenární schůzi Rady hospodářské a sociální dohody 31. května letošního roku.

Jak jsem již řekl, tyto dohody sociálních partnerů, kterých jsme dosáhli v rámci tripartity, mají věcnou povahu. To znamená výsledná podoba novely, kterou dnes projednává Poslanecká sněmovna, má charakter smíšený, to znamená převážně technický, ale je tady také zapracováno dvacet věcných změn, kterých bylo dosaženo na základě dohody se sociálními partnery. Do podoby vládního návrhu byly také zahrnuty závěry z jednání Legislativní rady vlády, které proběhlo 9. srpna letošního roku.

Dámy a pánové, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh, který vláda předkládá, je návrh, který opravuje technické aspekty v zákoníku práce a případné legislativní chyby, které jsou v něm obsaženy. Z tohoto pohledu je politicky nekonfliktní. Současně obsahuje dvacet věcných změn, na kterých se dohodla vláda se sociálními partnery. Čili i z tohoto pohledu by se mělo jednat o politicky bezkonfliktní záležitost.

Chci také jednoznačně konstatovat, že tento návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, a já také, s právem Evropských společenství a právem Evropské unie.

Chtěl bych vás, dámy a pánové, požádat o podporu tohoto návrhu a myslím si, že i vzhledem k tomu, že se jedná o opravu legislativně technického charakteru, tak nemá význam zbytečně natahovat projednání. A proto bych si dovolil podpořit případné návrhy na zkrácení lhůt projednávání tohoto návrhu zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. To bylo úvodní slovo. Teď bych požádal pana poslance Kostu Dimitrova, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby nám k tomu také řekl své. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Kosta Dimitrov: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych přednesl zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku 288, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony.

Jedná se o vládní návrh zákona, který byl schválen na jednání vlády dne 29. 8. 2007 usnesením č. 976 a předložen Sněmovně dne 11. 9. 2007. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil dne 13. 9. 2007 a navrhl přikázat jej k projednání výboru pro sociální politiku. Schválení návrhu zákona ve vládě předcházelo po ukončení meziresortního připomínkového řízení jeho projednání sociálními partnery v Radě hospodářské a sociální dohody včetně podpořených přijatých dohod na plenárním zasedání Rady dne 31. 5. 2007 a zapracování dohodnutých věcných a formálních změn do navrhované změny zákona.

Podstatou navrhované změny zákona je provedení legislativně technických úprav směřujících především k odstranění výkladových a aplikačních rozdílů mezi stávající právní normou České republiky a právem Evropské unie v oblasti pracovněprávních vztahů. Navržená novela dále řeší odstranění neprovázanosti zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, a zákona č. 264/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím v zákoníku práce, s dalšími zákony, které byly v době projednávání vládního návrhu zákoníku práce, vládního návrhu doprovodného zákona, to je od 27. 9. 2005 do 23. 5. 2006, Parlamentem České republiky v podobě vládních návrhů zákonů souběžně projednávány a které se k problematice upravené zákoníkem práce vztahovaly. Některé tyto návrhy zákonů byly schváleny a vyhlášeny ve Sbírce zákonů, ke schválení, resp. k projednání dalších souvztažných návrhů zákonů z různých důvodů nedošlo. Například vládní návrh zákona o rovném zacházení a opravných prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů, resp. vládní návrh zákona o zdravotní péči, v jehož projednávání se po přerušení ve výborech dále nepokračovalo.

Zákoník práce byl sice v závěru roku 2006 novelizován zákonem č. 585/2006 Sb., kterým byla o rok odsunuta účinnost zákona č. 187/2000 Sb., o nemocenském pojištění, ovšem legislativně technické nepřesnosti včetně neprovázanosti dalšími zákony napraveny nebyly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP