(10.50 hodin)
Poslanec Michal Doktor: Pan poslanec Rath má pravdu potud, pokud tvrdí, že pan poslanec Sobotka pochopil, o co se jedná ve spotřebních daních. Zároveň však pan poslanec Sobotka vodí pana poslance Davida Ratha za nos, pokud mu tvrdí, že spotřební daň, tak jak je navržena ke zvýšení, je operací, která nemá svůj význam, a nemá svůj význam i ve smyslu úkonů, které dělal pan poslanec Sobotka ještě jako ministr financí.
Celý problém České republiky, i ve smyslu jednání se směrnicemi Evropského společenství, a naše povinnost dodržet limity, které jsou nám stanoveny, spočívá v tom, že již v době, kdy byl pan poslanec Sobotka ministrem financí, vycházela Česká republika z průměrné ceny, kterou uváděla při dohodovacím jednání, která v realitě na trhu nebyla. A protože trh se vyvíjí a průměrná cena na trhu cigaretových výrobků nadále padá, má Česká republika ten problém, že není schopna vyhovět limitům, které po nás právo Evropského společenství žádá, tím, že naše průměrná cena nadále padá, a naše průměrné zdanění tabákových výrobků je prostě nižší, nežli po nás žádá Evropské společenství. A korektní by bylo od pana poslance Sobotky říci: já jsem pro tento návrh na půdě rozpočtového výboru hlasoval, a tady jej kritizuji.
Jediný důvod, proč poslanci ODS nehlasovali pro návrh, který byl hlasován na půdě rozpočtového výboru, byl ten, že ten návrh, který podal pan poslanec Dolejš, spočíval v tom, že si vybral pouze jeden jediný segment tabákových výrobků a tam se snažil o zvýšení daně, zatímco vládní návrh představuje udržení procentického výběru daně u drahých cigaret, zvýšení minimální sazby daně u cigaret takzvaných laciných a zvýšení daně u ostatních tabáků a nebalených cigaretových výrobků.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Doktorovi. Pan ministr Kalousek, pak pan poslanec Sobotka.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já se velmi omlouvám, ale chtěl jsem právě ke spotřební dani ještě dodat tuto poznámku, ke které už pohovořil pan poslanec Doktor. Já jako ministr financí jsem skutečně velmi málo ideologický. (Smích z řad poslanců ČSSD a KSČM.)
Chtěl jsem říci Poslanecké sněmovně to, co pan poslanec Sobotka dobře ví. Ten návrh, který teď je ve vládním pozměňujícím návrhu, byl původně návrhem pana poslance Jiřího Dolejše, který pokud vím, není poslancem vládní koalice. Na rozpočtovém výboru jsem tento návrh podpořil a pan poslanec Sobotka pro něj hlasoval. (Pan poslanec Sobotka nonverbálně naznačuje, že nehlasoval.) Pokud nehlasoval, tak se omlouvám. Protože nakonec rozpočtový výbor tyto pozměňující návrhy neschválil, já jsem se rád nechal tímto dobrým pozměňujícím návrhem inspirovat a stal se předmětem koaliční dohody. (Smích v řadách poslanců ODS a KDU-ČSL.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Kalouskovi. Nyní vystoupí pan poslanec Bohuslav Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Já myslím, že bude dobré, když si připomeneme ty základní parametry. On to trošku odhalil i ten vládní komplexní pozměňující návrh, protože on skutečně pokračuje ve zvyšování daní v oblasti tabákových výrobků v příštím roce. To, na co jsem chtěl upozornit, je, že když vezmu to, o co vláda ve své takzvané reformě zvýší nepřímé daně příští rok, a když vezmu sumu, o kterou sníží přímé daně, a tyto dvě částky od sebe odečtu, tak mi vychází po tomto komplexním návrhu 18 miliard Kč, které vláda příští rok vybere navíc proti letošnímu roku od daňových poplatníků. I po odečtení 19 miliard, které ušetří fyzické osoby na dani z příjmů podle vládních návrhů. Nebavím se o tom, co ušetří právnické osoby. Bavím se o přímých a nepřímých daních pro fyzické osoby. To znamená fyzické osoby zaplatí příští rok i po tomto návrhu 18 miliard. Bez tohoto návrhu by to bylo 16 miliard Kč navíc na vyšších daních, teď to bude už 18 miliard Kč na vyšších daních. Tak to prostě je.
A jinak bych chtěl také říci, že jsem pro tento návrh na rozpočtovém výboru nehlasoval. Hlasoval jsem pro jiné návrhy, ale ne pro ty, které dále zvyšovaly spotřební daně tabákových výrobků.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. S faktickou pan poslanec David Rath, potom pan předseda vlády Mirek Topolánek.
Poslanec David Rath: V tom duchu, jak říkal pan ministr financí, že on je neideologický, tak ho chci ubezpečit, že v tomto duchu já jsem mírný jako beránek.
A k té vlastní věci. Víte, tady nejde o to, a já sám osobně souhlasím se zvýšením zdanění tabákových výrobků, já sám osobně jsem pro, chci, aby to tady zaznělo, aby to někdo neinterpretoval jinak, ale chtěl jsem tím říci, že pan exministr Sobotka to chápe velmi dobře, jak to tady vysvětlil, že tento pozměňovací návrh zvyšuje celkově daňové zatížení občanů. Nic víc, nic méně. Proti původnímu vládnímu návrhu o 2 miliardy. Tečka.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní vystoupí pan předseda vlády Mirek Topolánek.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já se nechci dostat do standardního koloritu této Sněmovny, kdy si budeme s Davidem Rathem a s Bohuslavem Sobotkou vyměňovat krátké repliky. Přesto se budete muset, vážení poslanci v opozičních lavicích, rozhodnout, zdali chcete vládu kritizovat za snížení daní, nebo zdali chcete vládu kritizovat za zvýšení daní. My jsme signalizovali dopředu, že ten první stabilizační krok nemá za cíl snižovat daňovou kvótu, protože to z pohledu veřejných rozpočtů není možné. A zcela jasně jsme řekli: při autonomním vývoji k snížení té daňové kvóty v dalších letech dojde. V této chvíli my děláme jeden z kroků, na kterém se vládní koalice shodla ve svém vládním prohlášení, to je přesun zdanění z přímých do nepřímých daní. V tomto smyslu asi máme pravdu oba, jde o snížení i zvýšení. (Hlasy opozičních poslanců: Ne.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Teď jsem na rozpacích, jestli byl první pan poslanec Dolejš, nebo pan poslanec Rath, pan poslanec Sobotka byl poslední. (Posledně jmenovaný souhlasí.) Takže pan poslanec Rath s faktickou, potom pan poslanec Dolejš s faktickou.
Poslanec David Rath: Já budu krátký, doufám. Víte, my vás nekritizujeme za zvyšování či snižování daní. To jste nechopil. Asi neposloucháte, zase se bavíte, pane premiére, za mými zády. Kdybyste poslouchal, co říkáme, tak možná to i pochopíte. My vás kritizujeme za to, že zvyšujete daně pro středně- a nízkopříjmové skupiny, tedy zhruba, když to zjednoduším, pro lidi s příjmem do 30 tisíc měsíčně. Ti zaplatí na přímých i nepřímých daních, respektive na nepřímých daních podstatně více. Zatímco snižujete daně pro ty nejbohatší. To je princip naší kritiky. Tak si to prosím zkuste zapamatovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Pan poslanec Dolejš.
Poslanec Jiří Dolejš: Debata se poněkud zasukovala. Já myslím, že je to jednoduché. Pokud jde o příjmové daně, tak víceméně zůstává zachována úroveň takzvaného efektivního zdanění a jenom se provádí určitá eskamotáž mezi sazbou a daňovým základem. Ani renomovaná auditorská firma by to, co tady dáváte dohromady, z hodiny na hodinu nestačila spočítat, takže vy sami ani možná nevíte, co to udělá s daňovým výnosem. Pan ministr to zachraňuje tím, že zvyšuje daně nepřímé.
A pokud jde o mé jméno, které tady bylo zmíněno, tak chci upozornit, že i Jára Cimrman inspiroval klasiky. Bohužel tato inspirace se příliš nepovedla, protože mně šlo o to, aby ti, kteří kouří a platí drahé cigarety, solidárně přispěli. A pánové se lekli, že by toto solidární mohlo vést k tomu, že by manažeři a bohatí lidé utíkali k machorce a podobnému levnému kuřivu. Inu, možná, že by na tom prodělaly tabákové firmy, ale já si myslím, že v tom problém není. Vláda to prostě navýšila a zdražila i to levné kouření. Lidé si to přeberou. (Potlesk z levé části sálu.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jiřímu Dolejšovi. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Bohuslav Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, já se obávám, že panu předsedovi vlády doteď nikdo neřekl, jak to ve skutečnosti bude. Já bych mu rád předal rozpis, který to jasně vyčíslí, jakým způsobem k tomu dochází.
Víte, problém je v tom - pan předseda vlády tady o tom mluvil, že vláda zvyšuje nepřímé daně a snižuje daně přímé. Problém je v tom, že to snížení přímých daní u firem se nedotkne fyzických osob. Naopak zvýšení nepřímých daní, ať už to jsou ekologické daně, DPH, spotřební daně, to se dotkne fyzických osob. To znamená, že ten návrh je nevyvážený.
A pokud jde o to zvýšení daní, tak ten součet je jasný. Vyšší DPH plus 25,6 miliardy Kč, vyšší spotřební daně z tabákových výrobků 5,7 miliardy Kč plus 2,2 miliardy Kč v komplexním pozměňujícím návrhu.
***