(15.00 hodin)

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. S faktickou se přihlásil pan poslanec Paroubek. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Paroubek: Pane ministře, já myslím, že každý hovoříme o něčem jiném. Vy hovoříte o - řekněme - schodku státního rozpočtu, tak jak vyplývá z rozpočtu. A já hovořím o rozdílu oproti konvergenčnímu programu. A ten je skutečně kolem 25 miliard korun. To je pak dialog hluchých, když každý budeme hovořit o něčem jiném.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Pan ministr Kalousek se přihlásil o slovo. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Máte pravdu a omlouvám se vám prostřednictvím pana předsedajícího. Opravdu mluvíme každý o něčem jiném. My neděláme fiskální reformy pro konvergenční program a vykazovaná čísla. My děláme fiskální reformy pro budoucnost České republiky. V tomto postoji se zásadně lišíme. (Potlesk pravé části sálu.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře. Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Mazuchová. Připraví se pan poslanec Rath. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Mazuchová: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, já si dovolím zastavit se u jednoho konkrétního příkladu, pro který si dovolím mluvit za celý klub sociální demokracie tak, že nemůžeme přijmout vládní reformy veřejných rozpočtů. Budu hovořit k záležitosti přímo evropsky i světově ojedinělé. Pan kolega Tlustý před lety vymyslel pojem superhrubá mzda. A pan kolega, poslanec a současně také ministr financí Kalousek si nyní rozhodl, že tuto superhrubou mzdu zatíží daní z příjmu. Zřejmě proto, abychom významně vynikli. Dle mých skromných informací se povinné odvody pojistného nedaní nikde v Evropě, částečně jen ve Spojených státech amerických.

Dovolím si v této souvislosti váženou Sněmovnu upozornit na některé nedomyšlené, respektive na chybné aspekty vládou předloženého návrhu.

První nelogičnost návrhu zdanit takzvaně superhrubou mzdu, tj. požadovat po zaměstnancích zdanění fiktivní částky zaměstnavatelského pojistného na sociální a zdravotní pojištění, vidím v tom, že tato částka již jednou zdaněna je, a to prostřednictvím daně z přidané hodnoty nebo prostřednictvím daně spotřební, a nově má být zdaněna též prostřednictvím daně ekologické, jak tady o tom mluvil již přede mnou pan ministr. Tedy - zdanění realizujeme prostřednictvím nepřímých daní u komodit, které zaplatí konečný spotřebitel a v jejichž ceně je zaměstnavatelské pojistné na sociální a zdravotní pojištění jako nákladová položka samozřejmě již zakalkulováno.

A druhou nelogičnost návrhu zdanit takzvanou superhrubou mzdu vidím v tom, že požadujeme po zaměstnancích zdanění fiktivní částky, kterou někteří zaměstnavatelé ani nezaplatí. Příkladů je hodně, zejména u malých a bankrotujících firem. Dle státního závěrečného účtu v roce 2006 dosáhly dluhy firem na pojistném na sociální zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti 28,1 mld. korun a včetně příslušenství, což jsou pokuty a penále, 59,7 mld. korun. Z toho dluhy malých organizací dosáhly výše 38,1 mld. korun, tj. celkově 63,8 procenta. Dluhy na zdravotní pojištění dosáhly 33,3 mld. korun. Celkem tedy 93 mld. korun.

Ano, vážení kolegové, zakládáme systém dvojího zdanění, navíc pouze u jedné skupiny daňových poplatníků. Současně tak zakládáme systém založený na fiktivních a u zahraničních pracovníků na těžko dokladovatelných platbách, který způsobí silnou nerovnost mezi českými daňovými poplatníky, resp. silnou nerovnost mezi daňovými poplatníky s trvalým bydlištěm na území České republiky.

Ale o těchto aspektech, resp. o chybách superhrubé mzdy, vážené paní poslankyně a páni poslanci, hovořit nechci. Ke světově ojedinělému experimentu, který se má od příštího roku v České republice ověřovat, si již řekli, resp. si ještě řeknou své povolanější kolegové z rozpočtového výboru. Já jako členka výboru pro sociální politiku ale považuji za svoji povinnost váženou Sněmovnu upozornit na třetí systémový problém související se zdaněním takzvané superhrubé mzdy. Hovořím o výpočtu penzí.

O co jde? Vláda totiž při koncipování nové definice základu daně z příjmu u poplatníka s příjmy ze závislé činnosti jaksi pozapomněla na základní princip výpočtu penzí u průběžně financovaného penzijního systému. Pozapomněla na princip uznávaný na celém světě, kterým je přímá závislost výše penzí na zdanitelném výdělku. Systémový problém pak spočívá v tom, že nově se má zdanit takzvaná superhrubá mzda, ale penze se mají vypočítávat postaru, tj. pouze ze mzdy hrubé. Jde o zásadní a ve světě ojedinělý rozpor mezi zdanitelným výdělkem a výpočtem penzí, který u osob v závislé činnosti institut zdanitelného výdělku ignoruje. Proto vás vyzývám: Zamyslete se ještě, vážené kolegyně a kolegové, nad touto anomálií v předloženém návrhu vlády. Zároveň vyzývám vládu k řešení tohoto problému.

Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. S přednostním právem se přihlásil pan místopředseda Zaorálek. Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobré odpoledne, dámy a pánové, kolegové. To bylo pěkné, jak moje předchůdkyně, paní poslankyně Mazuchová, apelovala na vládu, aby se zamyslela nad otázkou superhrubé mzdy. Mně v této atmosféře připadá, že nemá moc šancí, že by se někdo příliš vážně zamýšlel nad tím, co tady paní poslankyně Mazuchová řekla. Myslím si, že to je dáno už také tím, jaké bylo vystoupení pana premiéra v úvodu tohoto jednání.

Já bych rád podtrhl, že jsme slyšeli několik vět, které jsme slyšeli už při tom vystoupení prvním někdy v červnu. Pan premiér, který tady už samozřejmě v této chvíli není, stejně jako ministr financí, který má něco důležitějšího než poslouchat připomínky poslanců, tak zopakoval několik mystických vět o potřebě reformy, několik mystických vět o selském rozumu a o tom, že nepotřebujeme zadlužovat příští generace. Ve mně to vyvolávalo dojem, že pan premiér možná ani ten text novel vůbec nečetl a v průběhu posledního měsíce si na to čas neudělal, protože jeho poznání, zdá se mi, výrazně od toho června nepokročilo.

Pan ministr financí Kalousek, který tady, jak už jsem řekl, v jednací síni v této chvíli také není, předevčírem řekl v Hospodářských novinách, že problémem této reformy je, že nemá leadership. To, myslím si, je přesné. V tom souhlasím. Rád bych tedy řekl, pokud tady někoho ještě něco takového zajímá, že leadership je schopnost vysvětlovat. Vysvětlovat reformu. Přátelé, to tady ve skutečnosti nikdo nedělá. Ty prázdné floskule premiéra mi nevysvětlují nic z těch otázek, které bych tady rád položil, kdybych měl šanci, že mi je někdo zodpoví, protože - jak opakuji - opravdu tady už nikdo z relevantních ministrů není.

Já blázen jsem si vzal v průběhu července do ruky knihu toho guru monetaristů a neoliberálů Miltona Friedmana Kapitalismus a svoboda, kterou bych rád doporučil vládním poslancům k tomu, aby si ji znovu přečetli, protože - jak vám budu citovat - Friedman v této knize píše takovou věc. On říká: Já vůbec nevím, jestli letadla mají létat sto metrů nad zemí, nebo tisíc metrů nad zemí, nebo deset tisíc metrů nad zemí, aby to nebylo narušení soukromého vlastnictví. Ale co vím? Že o tom budeme muset vést veřejnou debatu. Pokud stát bude chtít něco takového rozhodnout, tak o tom bude muset být veřejná debata, protože nikde na nebi ani v kapsách monetaristů není řečeno, jak vysoko ta letadla mají létat. A stejně tak v další kapitole Friedman říká: Já nevím jestli státní školství má být soukromé z deseti, třiceti, nebo padesáti procent, protože ani toto není nikde na nebi napsáno. A opět to musí být věcí veřejné debaty, kde se něco takového vyjasní a stanoví.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP