(15.20 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Je zcela evidentní, že ze vzorku projektu bylo celkem 64 % zařazeno mezi projekty s částečným nebo významným rizikem, z čehož vyplývá riziko nenaplnění podmínek udržitelnosti projektů v následujících pěti letech, jak je požadováno nařízením Evropské komise. 75 % projektových složek nemá v pořádku všechny formální náležitosti a 94 % záznamů v informačním systému ISOP k jednotlivým projektům neodpovídá projektovým lhůtám. Záznamy neposkytují dostatečnou evidenci o projektu, nelze je tedy považovat za dostatečný audit trail. V závěru ukazují na systémové chyby při procesu výběru projektů vhodných pro udělení dotace a neskýtají záruku, že vedení CzechInvestu a tím i Ministerstvo průmyslu a obchodu jako řídící orgán by bylo schopno dostát požadavkům na realizaci několikanásobně vyššího objemu, cca desetkrát vyššího, než bylo čerpáno v předchozích letech, ve finančním období 2007 až 2013. Nebyla řádně vypisována výběrová řízení na zakázky. Zakázky byly uměle drobeny a byl obcházen zákon o zadávání veřejných zakázek.

Ta kontrola toto všechno potvrzuje a mnohem víc a myslím si, že odvolání ředitele bylo logickým krokem.

Musím říci, že i požadavek vedení CzechInvestu navýšit stav zaměstnanců v letech 2007 až 2008 až o 250 dalších pracovníků byl velmi nesystémovým krokem a byl jedním z dalších vážných manažerských pochybení ze strany vedení CzechInvestu, což bylo v kontrastu s tím, na co vy jste velmi správně poukazovali, a to i na velice dobrou práci řadových zaměstnanců CzechInvestu. Musím říci, že v pravomoci každého ministra bylo ředitele odvolat, a tohoto ředitele velmi správně ministr Říman odvolal. Současný stav je, že odchází zhruba 39 lidí, je přijato 36 nových.

Pokud někdo mluví o kvalitě práce, tak ať si opravdu vyžádá ten audit, který zpracoval PricewaterhouseCoopers, a potom bude možná mluvit jinak.

Já děkuji za tu otázku.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Stačí to, nebo ještě ? Můžeme dále.

Další interpelace je pan poslanec Karel Sehoř ve věci financování dopravní infrastruktury ze zdrojů Evropské unie. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Sehoř: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane premiére, včera jsme projednávali výroční zprávu Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2006. Je známo, že 40 % příjmů tvořily výjimečné privatizační zdroje. Je známo, že výdajové rámce Ministerstva financí do Státního fondu infrastruktury na léta 2008 a 2009 za stavu, kdy zanedbanost dopravní infrastruktury se odhaduje na zhruba 1,3 bilionu korun, nepokrývají optimálně potřeby financování v následujících obdobích. Za této situace počítáme s významnou pomocí evropských peněz. Předpokládám, že to dělá sumu pro dopravu zhruba 160 miliard.

Můj dotaz tedy zní, jak vláda předpokládá využití evropských zdrojů a jak je připravena na spolufinancování národních podílů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zazněl dotaz v interpelaci. Prosím o odpověď.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Děkuji. Možná do úvodu. Já nemám žádné iluze o tom, jakým způsobem probíhá alokace jakýchkoliv zdrojů finančních prostředků s úřednickým pozadím, jakým způsobem mohou být ty peníze optimálně alokovány. O tom snad nemá iluze nikdo, nicméně takto probíhá čerpání peněz z Evropské unie, peněz, které v tomto množství dostáváme naposled. I to by bylo dobré sdělit veřejnosti, že to maximální vyčerpání těchto zdrojů je imperativem každé vlády, jestli je levicová nebo pravicová, na tom nezáleží. Ať už si o tomto způsobu čerpání a alokace myslím, co chci. Po roce 2013 nepochybně budeme čistým plátcem do rozpočtu a nebudeme mít zájem naopak na tom, aby se prostředky poskytované ze strukturálních fondů a výběr na alokaci z Evropské unie zvyšovaly.

My jsme přišli do poměrně velmi složité situace, kdy za prvé chybělo 31 miliard na standardně nasmlouvané zakázky v rámci Státního fondu dopraví infrastruktury, a ty jsme měli možnost řešit několika způsoby. Jako nejvýhodnější se ukázal odprodej části akcií ČEZ a to probíhá. Nicméně narazili jsme na celou řadu smluvních závazků, které bez výhledu na financování v dalších letech vázaly na sebe mnoho miliard a tím neumožňovaly to hlavní, o čem se bavíme, a to je čerpání ze strukturálních fondů právě na dopravní infrastrukturu. Proto jsme museli najít ty peníze. Našli jsme je v rezervních fondech, peníze, které se nakupily na jednotlivých ministerstvech a fakticky znamenaly skryté zadlužení České republiky, a uvolnili jsme 10 miliard právě do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, tak abychom zajistili maximální vyčerpání prostředků z evropských fondů. Z operačního programu Doprava pro financování výstavby dopravní infrastruktury. Ta alokace půjde na předfinancování staveb, které budou po schválení operačního programu hrazeny z peněz Evropské unie, tedy se nám de facto vrátí.

Alokace je následující. V hodnotě 6 miliard je optimalizace trati Benešov u Prahy - Strančice, modernizace trati Veselí nad Lužnicí - Tábor, Doubí u Tábora - Tábor, dokončení prvního koridoru GSN-R, elektrizace trati Letohrad - Lichkov státní hranice, rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, dálnice D1 úsek 0135 Kroměříž východ - Říkovice, D1 úsek 0137 Přerov - Lipník, R35 Hradec Králové - Sedlice - Opatovice, R48 Rychvaltice - Frýdek-Místek, a dále v hodnotě 4 miliardy k posílení projektu strategicky průmyslových zón: Nošovice, to je Hyundai, a Žatec Triangle v souhrnu 3 miliardy korun a posílení rozpočtu na urychlení staveb pražského okruhu R1 v souhrnu 1 miliarda korun.

Musím říci, že pokládám toto rozhodnutí za velmi správné právě proto, že nám bude umožňovat čerpat ty mnohokrát zmiňované strukturální fondy, speciálně v oblasti infrastruktury. Kdybych měl tu moc, a to nemám, tak bych veškerou alokaci z fondů rozdělil na dvě části. Jedna by šla do operačního programu věda, vzdělávání, výzkum, inovace, a ta druhá do dopravní infrastruktury. Snaha vlády je, aby se ta konečná alokace tomuto přání aspoň blížila.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To byla odpověď. Ptám se, jestli je ještě nějaké doplnění. Vypadá to, že ne, takže můžeme dále.

Další je interpelace pana poslance Zdeňka Kotouše, bude interpelovat ve věci kauzy Čunek. Pak to bude pan poslanec Váňa. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kotouš: Vážený pane premiére, nebudu opakovat známá fakta o přeložení případu Čunek Nejvyšším státním zastupitelstvím do Jihlavy a nebudu se pozastavovat ani nad absurdním tvrzením paní Vesecké, že ona o ničem nerozhodla a že tak učinil pouze její řád.

Rád bych se však zamyslel nad dvěma variantami, které mohly přicházet v úvahu při konání nejvyšší státní zástupkyně. Buď jednala pod vlivem pana Němce, který ji vybral a prosadil do funkce, nebo je čestná a neovlivnitelná, ale nedostatečně kompetentní, neboť nalítla na fintu právníků, kteří navrhli přeložit kauzu do Prahy, neboť v tomto případě je Nejvyšší státní zastupitelství nadřízené a musí rozhodnout. Rozhodlo tedy, i když kauza do Prahy stejně neputovala.

Ať už je pravdivá první, daleko pravděpodobnější varianta, nebo druhá, málo pravděpodobná, v obou případech nemůže zůstat paní Vesecká na svém místě. A tak se ptám, vážený pane premiére, kdy vláda pod vaším vedením bude o odvolání paní Vesecké rozhodovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To byla interpelace. Prosím, pane premiére, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já teda mám pocit, že všechno podstatné už bylo řečeno, tak to jenom možná zopakuji. Nejvyšší státní zástupkyně v této věci je zcela kompetentní a vláda jí do toho nemůže zasahovat. Její rozhodnutí v této chvíli pokládám za kompetentní a nemám důvod pochybovat o důvodech, které ji k tomu vedly. To znamená vláda určitě v této chvíli nebude navrhovat ani Ministerstvo spravedlnosti nebude navrhovat její odvolání.

Jenom mimochodem, nebyla dosazena Pavlem Němcem, ale na návrh Jiřího Vyvadila, člena sociální demokracie.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP