(15.10 hodin)
(pokračuje Rath)

Dámy a pánové, nebuďme takto lehkovážní a neplýtvejme tou základní surovinou, kterou vyspělé země mají, a tou jsou skutečně kvalitní vzdělaní lidé. Prostě z tohoto pohledu já si myslím, že ministr Říman udělal fatální chybu a měl by za ni jako manažer nést zodpovědnost. Kdyby byl v soukromé firmě vyslán akcionáři, aby něco řídil, a odešlo mu takto 30 procent lidí z jeho firmy, tak skončil kariérně na celý svůj život. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásil pan poslanec Martínek. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, já bych se pokusil vrátit celou záležitost tam, kam skutečně patří, a to je do té manažerské pozice. Musím říct, že mám zkušenost s CzechInvestem nejenom z hlediska toho, že jsem byl ministr, který byl zodpovědný za čerpání fondů, a mj. také jsem kontroloval, jak celá záležitost probíhá na Ministerstvu průmyslu, ale velmi dobře si vzpomínám, kdy jako starosta jsem se setkal s pracovníky CzechInvestu a kdy jsem mohl obdivovat jejich čistou profesionalitu. A to není jenom můj názor, to se můžete, pane ministře, zeptat desítek starostů, kteří připravovali průmyslové zóny.

Já nikdy nezapomenu, jak jistá pracovnice CzechInvestu přijela k nám do regionu, kde v podstatě nijak příliš nebyla, podívala se po celém regionu a určila nám, kde máme vybudovat průmyslovou zónu, když my místní jsme si mysleli, že by byla někde jinde. Tam, kde my jsme si mysleli, že by měla být průmyslová zóna, není ani jeden podnik. Tam, kde nám určila, že má být, je dneska celkem šest nových firem. A takto bych mohl pokračovat v dalších a dalších příkladech.

Bezesporu je pravda, že ani CzechInvest jako žádná takováto organizace není bez chyby a prostě práce na takovýchto věcech bezesporu může přinést řadu problémů. Já jsem např. vyčítal CzechInvestu to, že mnohdy, zejména v tom počátku, se zaměřoval spíše na rozvojové oblasti, kde příchod zahraničních investorů byl snazší, jako třeba Plzeň, abych uvedl konkrétní příklad, a že hůře přicházeli investoři do skutečně ekonomicky problémových regionů. Ale nesporný fakt je, že za ta léta, co systematicky pracoval, tak přišli investoři i do těch problémových regionů a dneska tam chodí poměrně jednoduše. A nikdo nemůže říct, že investoři zahraniční nebo domácí chodí někam z nějakého idealismu nebo proto, aby pomohli nějakému regionu, ale oni tam chodí proto, že se tady vytvořil celý systém podmínek, který umožnil, aby podnikatel to zvýšené riziko příchodu do tohoto regionu měl nahrazeno státní pomocí. A myslím si, že se to povedlo, a jsou pro to desítky příkladů.

Když se zabýváme otázkou čerpání evropských fondů, tak samozřejmě je v této oblasti celá řada obrovských problémů, celá řada problémů, které se budou muset vyřešit i ve stávajícím období. Ale ten největší problém, vůbec největší problém, je problém lidský - abychom měli dostatek lidí, kteří jsou schopni připravit projekty, zadministrovat je, zúčtovat je a nakonec je obhájit i před Evropskou unií. A každý člověk, který v této oblasti něco umí a odejde, tak je to taková ztráta, která je téměř nenahraditelná. A opravdu, jestliže jinde platí ve státní správě, že může člověk odjinud nahradit toho předcházejícího člověka, tak v tom presu časovém, presu zkušeností, vědomostí, které se nabývají za cenu celé řady omylů, které ten člověk musí projít, vyzkoušet si to, aby zjistil, kde je správná cesta, tak tam prostě není cesta v tom, že vezmu někoho odněkud z ulice, který s tím nemá žádnou zkušenost a přijde někam a bude tyto věci řídit, a dokonce je řídit správně.

Já jsem přesvědčen, že to, co se stalo v CzechInvestu, bude mít bezesporu negativní dopad, a ono se to do určité míry projevuje, protože z dokladů, které mám, z pravidelných zpráv, tak se jeví, že průmysl, tak jak to nebývalo zvykem, tak v této chvíli je v mírné ztrátě za plánem. Není to ztráta pravda veliká, ale nicméně ta mírná ztráta zatím, kde mělo být čerpání v současné době, zcela určitě je.

Mě na tom mrzí ještě řada dalších věcí. CzechInvest mj. měl to, o čem tady pan kolega Říman jaksi výsměšně hovořil - o poradcích. My jsme chtěli, aby CzechInvest mj. ověřil právě certifikované poradce, se kterými jsou zkušenosti a o kterých víme, že nejsou podvodníci, ale že těm lidem skutečně poradí, protože po přijetí obrovského množství evropských peněz se po této republice objevila celá řada podvodníků, která chodí za starosty, za podnikateli, vykládá jim a naslibovává jim, jak jim zajistí dotace. Nakonec se ukáže, že jediný jejich cíl je to, aby získali peníze sami pro sebe, a osud těch, kteří by peníze z evropských fondů mohli získat, je jim v podstatě lhostejný.

A my jsme na základě těžkých zkušeností stávajícího období chtěli, aby CzechInvest právě tyto certifikáty ověřil, aby se mohly použít v novém období jako celek. Mimochodem to bylo poučení, které bylo celkově přijato, že se vytvoří jakýsi registr certifikovaných poradenských firem, u kterých budeme moci doporučit, že to žádní podvodníci nejsou, ale pomoct s čerpáním umějí. A bez toho já si nedovedu představit, že čerpání proběhne. A takto bych mohl hovořit dál.

Já jsem přesvědčen, že pokud budeme pokračovat tímto stylem, jako se děje na Ministerstvu průmyslu, tak prostě ty problémy, které jsou v současné době, se budou ještě násobit. Myslím si, že by ministerstvo mělo udělat všechny kroky k tomu, aby tato věc nepokračovala, a ne aby se prohlubovala, protože ti lidé jsou skutečně nenahraditelní, a ať se o nich hovoří jak chce - samozřejmě je možné, že se najde jeden, dva, tři příklady, které budou potvrzovat pravidlo, ale většina z odborníků tady reálně byla a dneska budou zoufale chybět.

Já bych doporučoval vládě, panu premiérovi Topolánkovi i vám, pane ministře, abyste se raději než na tyto personální čistky soustředili na to, abyste dotáhli do konce přípravu na stávající období. Jestliže mé zprávy z Bruselu jsou teď takové, že se odkládá Národní strategický referenční rámec a jeho podpis až na červenec letošního roku, a já jenom si troufám připomenout, že jsem ho tam odevzdal v červenci minulého roku, tak reálně to znamená, že kromě technické pomoci se v letošním roce nevyčerpá z evropských fondů vůbec nic. Prostě to nebude možné, a protože je všeobecně známo, že v Bruselu je jakási celozávodní dovolená v srpnu, tak je evidentní, že na operačních programech se bude pracovat až na podzim příštího roku.

Myslím si, že jak vy, tak váš kolega Čunek, tak pan premiér má celou řadu možností, jak se realizovat a dokázat, aby tu ztrátu, která se reálně nabrala v poslední době, aby se dohnala tak, abychom nakonec nesplakali nad výdělkem, a nakonec ta obrovská příležitost, kterou ČR má, aby byla (nebyla?) jenom příležitostí, o které po čase řekneme, že to byla příležitost, která se sice už nikdy nebude opakovat, ale byla nevyužita.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásil předseda vlády Mirek Topolánek. Máte slovo, pane premiére.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP