(14.40 hodin)
(pokračuje Říman)

V průběhu dalších týdnů došlo v organizaci k dalším personálním změnám. Organizace se vyznačuje dlouhodobě tím, že je v ní vysoká míra fluktuace. V loňském roce, tedy v roce 2006, dosáhla fluktuace 26 %, tedy více než jedné čtvrtiny. Momentální stav je takový, že k 15. 6. odchází 39 zaměstnanců, 36 nastupuje nových. Fluktuace, která je tam značná, byla značná vždycky a pohybuje se v těchto mezích.

Co se týče činnosti. Procesy spadající do kompetence organizace probíhají v současné době tak, jak bylo doposud zvykem, což neznamená, že probíhají uspokojivě. Já uvedu jeden příklad. Není výjimkou, spíše naopak pravidlem, že průměrná doba od podání žádosti o platbu, tedy od ukončení nějakého projektu a definitivního předání všech materiálů včetně žádosti o proplacení, je kolem šesti měsíců. Výjimkou, se kterými jsem se zhusta setkal za dobu, po kterou jsem ve funkci, je, že to je i dvanáct a více měsíců, což je samozřejmě naprosto nepřijatelná doba. Nicméně opakuji, že to je věc, kterou jsme zdědili z minula a kterou chceme v novém programovacím období změnit.

K tomu, co nás možná zajímá, ke strukturálnímu fondu podnikání a inovace, tedy novému strukturálnímu fondu, mohu konstatovat, že z 12 subprogramů tohoto programu bylo již vyhlášeno 6, tedy plná polovina, což žadatelům umožňuje, aby mohli mít uznatelné náklady již za rok 2007. Učinili jsme tak, přestože národní strategický rámec ještě nebyl odsouhlasen v Bruselu, nicméně u těchto podprogramů jsme přesvědčeni, že jsou nastaveny způsobem, který nám to umožňuje. To znamená, že se na základě jednání s Bruselem již měnit nebudou.

Tolik snad k situaci v CzechInvestu. Mohu vás ubezpečit, že kompetence, které této organizaci přísluší, tedy jak už jsem řekl, zejména čerpání ze strukturálních fondů a administrace investičních pobídek - připomínám, že budeme mít novelu zákona o investičních pobídkách neprodleně poté, co ji po schválení Senátem podepíše pan prezident, pokud tak již neučinil -, že tyto kompetence jsou zajišťovány a my pracujeme na tom, aby probíhaly, jak jsem uvedl na jednom příkladu, mohu jich uvést více, lépe než doposud.

Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se mi přihlásil jako první pan poslanec Urban. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Milan Urban: Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, já jsem dával návrh na zařazení tohoto bodu již na minulé schůzi Poslanecké sněmovny, a to s cílem, aby Sněmovna v souladu se zákonem o malém a středním podnikání, který určuje pravidla pro fungování CzechInvestu, se pokusila v CzechInvestu ještě zachránit, co se dá. Minulá Poslanecká sněmovna neumožnila projednání tohoto bodu, takže v této chvíli více než hledat kroky k nějaké nápravě můžeme spíše konstatovat, co se odehrálo, a to konstatování je velmi smutný příběh, přátelé.

Kdysi tu byla jedna úspěšná státní agentura, přímo řízená Ministerstvem průmyslu a obchodu. Ta agentura formálně je nadále řízena Ministerstvem průmyslu a obchodu, ale už je to agentura destabilizovaná, je v totální destrukci a o její úspěšnosti si můžeme nechat všichni do budoucna jen zdát. Já řeknu, proč si to myslím.

Z této agentury odešlo po neodůvodněném odvolání generálního ředitele do dnešního dne zhruba 130 vynikajících renomovaných ekonomů, studovaných povětšinou nejen v České republice, ale také v zahraničí. Byla to jedna z nejlépe fungujících a respektovaných institucí nejen v České republice, ale i v zahraničí, což samozřejmě lze doložit mnoha oceněními po celou dobu existence CzechInvestu. Možná jen připomenu pro kolegy, kteří mají příliš modré brýle, že tuto instituci jsem nezaložil já v roce 2003 ani Miroslav Grégr v roce 2002, ta instituce tady fungovala od roku 1994 a postupně se budovala k tomu, aby jako standardní nástroj růstu ekonomiky, zvláště transformujících se ekonomik, přispěla k tomu, abychom se přiblížili vyspělým evropským zemím.

Mimochodem, tato instituce dostala ocenění takového charakteru, jaké nemá žádná jiná státní instituce. Byla vyhlášena jako jedna z nejlepších firem roku, jedna ze sta nejlepších firem roku. Všechny ostatní, těch 99 ze 100, byly privátní firmy. Tato instituce, tato agentura, se významně podílela na dynamickém růstu českého hospodářství. A jsem si jist, že dnes bychom neměli růst hrubého domácího produktu 6,1, dnes bychom neměli přebytek obchodní bilance, dnes bychom neměli trvale dvouciferně rostoucí průmysl, dnes bychom neměli trvale dvouciferně rostoucí stavebnictví, dnes bychom neměli rostoucí reálné mzdy a rostoucí životní úroveň. Já neříkám, že to je zcela zásluha CzechInvestu, ale významným způsobem se na tom podílel. Jen za léta 2004 až 2006 zrealizoval 470 investičních projektů v celkové hodnotě 228 miliard korun. Také se významně podílel na úspěšné administraci strukturálních fondů za období 2003 až 2006. Dále rozvíjet tuto agenturu bylo povinností všech ministrů průmyslu a obchodu, protože jestliže něco funguje a přináší to efekty, tak to musím podporovat a ne destruovat.

Co se vlastně stalo? Jak jsem říkal, 130 pracovníků, z nichž předpokládám ani jeden neměl legitimaci politické strany, nebo jsem to alespoň nevěděl, určitě to nebyl nikdo z vedení této agentury, je pryč. Jsou v privátní sféře, protože o ně samozřejmě byl obrovský zájem. Že dochází k jasnému zpolitizování této agentury, o tom není pochyb, protože novým generálním ředitelem bez výběrového řízení se stal člověk, který neměl do té doby žádnou zkušenost s činnostmi, které se týkají CzechInvestu. Jeho pravděpodobně jediná kvalifikace byla legitimace Občanské demokratické strany, kterou získal v Brně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP