(12.10 hodin)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sobotkovi za jeho faktickou poznámku. A nyní bude hovořit paní poslankyně Michaela Šojdrová, potom se připraví poslanec David Rath.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Já ujišťuji pana poslance Sobotku, že se nemusí omlouvat za svůj dlouhý projev, pro mě byl velmi zajímavý a já mu za jeho stanovisko děkuji.

Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych stručně seznámila Poslaneckou sněmovnu se stanoviskem klubu k zákonu o stabilizaci veřejných rozpočtů.

Na předložený tisk č. 222, tedy na záměr vlády stabilizovat veřejné finance, se díváme z pohledu priorit volebního programu KDU-ČSL, ale také z pohledu zodpovědnosti za kroky, které jsme v minulém období učinili, a to jak ve směru k hospodářskému růstu, tak ve směru ke zvyšování mandatorních výdajů a zadlužení státu. Z tohoto hlediska považujeme za důležité změnit některé negativní trendy, to znamená zastavit ono zadlužování, zabránit zneužívání sociálních podpor, regulovat zvyšující se požadavky na zdravotní péči bez zvyšující se spoluúčasti pacientů. Považujeme naopak za správné podpořit živnostníky a zaměstnavatele snížením daní. Chceme vytvářet příznivé podmínky pro rodiny s dětmi zachováním mimořádné výše rodičovského příspěvku, slevami na daních a daňovým bonusem. Chceme změnit postoj pacientů směrem k větší zodpovědnosti v přijímání zdravotní péče, zejména v lůžkových zařízeních.

Z obecného hlediska návrh vlády naplňuje tyto záměry. Jsme si také vědomi toho, že návrh je kompromisem. Je jisté, že pokud by tisk 222 předkládala vláda pouze na bázi programu KDU-ČSL, vypadal by jinak. Návrh musíme přijímat jako maximální možný průnik programů tří politických stran, které v Poslanecké sněmovně dostaly důvěru a také zodpovědnost za to, že některé reformní kroky uskuteční.

Nechci opakovat mnohá zdůvodnění, která zde již přede mnou zazněla, považuji však za nutné zdůraznit několik prioritních témat, která jsou pro KDU-ČSL podmínkou přijatelnosti vládní reformy.

Z hlediska programu KDU-ČSL souhlasíme se snižováním přímých daní a opačně s růstem daní nepřímých. Můžeme mít odlišný názor na tempo a proporce, principiálně se však shodujeme. Jedním z neodmyslitelných programových pilířů KDU-ČSL je solidarita. Pro naše rozhodování hraje tedy míra solidarity v daňové oblasti, chcete-li progresivita zdanění, podstatnou roli. Zrušení daňových pásem a odpočitatelných položek je v návrhu nahrazeno tak výraznými slevami z daní na poplatníka, manžela a dítě, že dochází k menšímu snížení progrese, než předpokládal volební program KDU-ČSL.

Považuji za správné zrušení některých nadbytečných omezujících administrativních zátěží pro podnikatele, jako jsou registrační pokladny nebo minimální daň. Dovolte mi v této věci malou osobní poznámku. Možná stejně jako vy, také já se setkávám s oběma stranami. Na jedné straně jsou to živnostníci - např. pekař, který mě žádal o zrušení registračních pokladen, protože pro něj je to velká finanční investice, a druhý obchodník, který pokladny nakoupil a potřebuje je prodat. Oba mohu ujistit, že se nerozhoduji podle výhody pro jednoho či druhého, ale pro výhody pro všechny, protože daňovými poplatníky závislými na efektivním výběru daní jsou všichni občané státu. Pokud bych byla přesvědčena, že pro tento účel je jediné nejlepší řešení povinné zavedení registračních pokladen, pak bych koaličním partnerům neustoupila a věřím, že ani oni by nenavrhovali rušení registračních pokladen, tedy povinného zavedení registračních pokladen. Samozřejmě že ti, kteří již do jejich nákupu investovali, investovali do kvality svého účetnictví a evidence, a oni nejlépe vědí, zda se jim tato investice vyplatí.

V oblasti sociálních dávek chápeme nutnost restrikce, větší přísnosti a adresnosti. Zde se domníváme, že vláda ještě neudělala ten rozhodný krok vůči nezaměstnaným, kteří odmítají přijmout práci ne za minimální mzdu, ale za sociální podporu. Pan ministr Nečas zde uvedl problém, který vznikl v souvislosti se zákonem o sociálních službách, a to ve snaze dát peníze lidem, kteří si mohou, ale nemusí sociální služby sami vybrat a koupit. Tuto míru liberalismu, která vede k plýtvání, bude nutné co nejdříve podle mého názoru omezit a zákon změnit.

Za nejkontroverznější část celého tisku 222 považujeme část týkající se zdravotnictví. Nepochybujeme a souhlasíme s poplatkem za lůžkovou péči a pohotovostní služby. Hlásíme se rovněž k ostatním regulačním poplatkům, ale máme výhrady k jejich výši a formě. V této oblasti chceme ještě vést diskusi zejména s ohledem na děti a těhotné ženy. KDU-ČSL dlouhodobě prosazuje ve zdravotnictví institut výběrových řízení, proto si nedovedu představit zrušení výběrových řízení, byť jen pro některé obory, a rovněž změnu postavení ředitele VZP nepovažuji v tomto případě já osobně za nutnou.

Naopak souhlasíme s vládou v tom, že je načase zrušit část paragrafu 11 odst. d) zákona č. 48/1997 Sb., je to tzv. paragraf Evy Fischerové. Jinak ho prosím nazvat nelze. Pro služebně mladší v této Sněmovně: jde o zrušení ustanovení, které de facto brání výběru peněz za nadstandardní péči v souvislosti s péčí jinak hrazenou z veřejného zdravotního pojištění.

Poslanecký klub KDU-ČSL diskutoval o možnosti jiných variant. Zejména snížení daní z příjmů, a tedy snížení příjmů státního rozpočtu, má za následek mj. nutnost významných úspor na straně výdajů, které není snadné uhájit. I přes mnohé pochybnosti poslanecký klub KDU-ČSL respektuje návrh vlády jako snahu o zastavení zadlužování státu a jako řešení, které chce podpořit hospodářskou konkurenceschopnost, a tedy udržitelnost ekonomického růstu.

Pro klub KDU-ČSL je v zákonodárné činnosti prioritou postavení rodiny a podpora aktivních pečujících rodičů. Z tohoto pohledu vidíme ve vládní reformě ještě možnosti na změny, které budeme ve prospěch rodin prosazovat.

Klub KDU-ČSL podpoří propuštění návrhu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Michaele Šojdrové. A nyní vystoupí pan poslanec Rath a připraví se pan poslanec Urban. Pro informaci těch, kteří vzhlížejí s otazníkem v očích ke mně, tak je tady asi 30 přihlášených.

Hovoří pan poslanec David Rath.

 

Poslanec David Rath: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, členové vlády Mirka Topolánka. Když se dělá jakákoliv změna, tak je potřeba to začít rozklíčovávat a ptát se po smyslu určitých změn a návrhů.

Opakovaně jsme slyšeli více či méně důrazně, že hlavním smyslem je bojovat se státním dluhem. Zaznívaly takové fráze o dluhové pasti ČR, o dluhu, který nás zahubí. Nechci zde polemizovat s tím, jestli zadlužení ČR je vysoké, nebo nízké, jestli roste rychleji, nebo méně rychleji. Ale co je tedy zvláštní - když se podíváte a zanalyzujete tu reformu, tak zjistíte, že jejím výsledkem je dluh vyšší, než byl před reformou! Já tomu tedy moc nerozumím. Bojuji-li s dluhovou pastí tak, že si přinesu motyku a vykopu ji ještě hlubší, tak spíš připomínám medvídka Pú, který kopal jámu pro slonisko. Já bych pochopil, kdyby na konci toho snažení byl dluh, který je výrazně nižší. Ono je to v podstatě ale logické, protože když se podíváte, čím je to procesováno, tak zjistíte, že je to procesováno snížením míry solidarity v české společnosti, tedy solidarity těch bohatých s těmi méně bohatými. To je vlastně důvod toho, proč ta reforma skončí hůř než jak začala.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP