(10.50 hodin)
(pokračuje Čunek)

On totiž ministr nemá na starosti jenom vyjednávání s Evropskou komisí. Ministr musí sedět tady, zatímco teď v tuto chvíli se vyjednává na Ministerstvu školství za účasti našich generálních sekretářů a prvního náměstka. A za druhé, ministerstvo také má svou bytovou politiku, má svůj naprosto zpatlaný zákon, stavební zákon, který musíme rychle novelizovat, abychom byli schopni vůbec čerpat - aby obce a města vůbec byly schopny čerpat prostředky z Evropské unie příští rok. Protože územní plány, které tento nový zákon zavedl, a jejich schvalování jsou nepřekročitelnou bariérou pro mnohé obce a města, což samozřejmě já nedávám za výtku konkrétnímu člověku, ale tady byl tento zákon takto schválen. Takže všechny tyto věci musíme koordinovat.

Co se týká předložení Národního strategického referenčního rámce v létě 2006. Ano bylo to tak, ale ten poziční dokument, jak říkám, o 32 stranách výtek, tento evropský dokument mám s sebou a na ten nebylo reagováno. On totiž tento Národní strategický referenční rámec upravený o ty ROPy, o tu změnu, byl předložen ještě jednou na podzim roku 2006, v době, kdy Evropská komise pak nevěděla, ke kterému dokumentu vlastně má svůj poziční dokument dát. A to, co nám dnes, a oprávněně, vyčítají, je to, že ten opravený Národní strategický referenční rámec, který jsme předložili, byl nově předložen, Evropská komise ho musela celý nově číst a vyhledávat v něm ty pozice, které nám vytkla. To znamená - toho času na tom strávila více. V zásadě bych řekl, že jsme je tím řekněme dost naštvali, protože kdybychom vyjednávali s Evropskou komisí tak, jak jsme zvyklí vyjednávat doma, to znamená má-li ministerstvo, případně kterékoliv připomínkové místo k zákonu nějaké výhrady, tak napíše, ve kterém paragrafu co chce změnit, a pak se zpátky odepisuje, který paragraf chceme měnit, jak na něj reagujeme, což se samozřejmě až do teď nestalo. Takže my jsme to udělali až teď v tom našem novém předložení. A to nám Evropská komise dost vytýká, protože to bere jako schválnost z naší strany.

Dále bylo řečeno, že není pravda, že Ministerstvo pro místní rozvoj nemá zásadní roli. No ano, já jsem to přiznal, Ministerstvo pro místní rozvoj má zásadní roli pro to, aby teď vyjednalo Národní strategický referenční rámec a operační programy. Ale pak už do těchto operačních programů vstupuje jenom jako účastník a potom jako ten, kdo může kontrolovat. Ale peníze v řídících orgánech, ty jednotlivé dokumenty, ty vydává řídící orgán, ten systém už je tady takto nastaven. Já jsem ochoten a nebojím se to teď tady říci - kdyby vznikla v této Sněmovně, ve vládě, s hejtmany, se všemi ministerstvy a se všemi ostatními partnery, kteří tady byli jmenováni, dohoda, kdyby vznikla ta dohoda a kdybychom snížili počet operačních programů zásadně, tak pak bychom skutečně mohli, možná, tento proces zvládnout za osm měsíců. Když by to někdo namítl. Ale já jsem přesvědčen, že z politického hlediska to je nerealizovatelné, a my se musíme smířit s tím, že ty miliardy na tu administrativu - teď jsem řekl až těch patnáct, možná to bude deset - budeme muset dát, protože nám nic jiného určitě nezbývá. Není politická vůle, abychom tyto věci nějakým způsobem změnili.

Byl tady dotaz na mě, jak je zajištěno financování. Ano, financování je zajištěno jako průběžné, je vydána metodika z Ministerstva financí. Jsou zajištěny toky. Je dohodnuto už propojení mezi Ministerstvem financí, jednotlivými ministerstvy, která pak budou partnerem řídícím orgánům, těm svým řídícím orgánům. Ministerstvo pro místní rozvoj bude partnerem v tomto financování ROPů. Všechny podrobnosti vám můžu uvést určitě na vyžádání.

Byly tady zmíněny ještě indikátory. Ano, Evropská komise, když to sečteme, po nás chce zhruba asi šedesát indikátorů základních, které máme mít. My jsme si jich nastavili, naše administrativa, přes 360. Proto v tuto chvíli pracujeme na tom, abychom osekali tyto vlastní brzdy, které jsme si udělali sami pro sebe. Protože ty jsou tam možná v dobré víře, z opatrnosti atd., ale brzdí celý proces, nejenom pro žadatele, ale i pro nás, pro to, abychom mohli dělat jasnou kontrolu.

Co se týká mých náměstků Půčka a Pávka. Pan náměstek Půček do doby, než bude vybrán - a ten výběr už je - na městě Vsetíně tajemník, je tajemníkem, s tím, že přijíždí na ministerstvo v pondělí odpoledne. To znamená, že ztrácí pondělí dopoledne. Jinak se zúčastnil všech jednání, která v Bruselu, ale i tady byla. Žádná jednání nebyla naplánována na pondělí. A pokud by byla, tak se jich zúčastní. Takže jsem přesvědčen, že tato věc bude odstraněna z jeho strany velmi brzy. Pan náměstek Pávek je podle mých informací starostou, který je neuvolněný, ale musím přiznat, že teď jsem se snažil mu dovolat, jestli tomu je tak, protože on chtěl na obci změnit toto své působení, ale nevím, jak je to v tuto chvíli, aktuálně. Aktuálně vím, že se této činnosti věnuje také v pondělí odpoledne, jinak celou dobu je na ministerstvu. Pan náměstek Pávek má na starosti právě bytovou problematiku, územní plán atd.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď se snad můžeme vrátit k těm řádným přihláškám - ale je tady ještě faktická pana poslance Martínka a na tu bych měl asi dát prostor. Pane poslanče, jenom se přimlouvám, abyste dodržel ty dvě minuty.

 

Poslanec Radko Martínek: Ano, pane místopředsedo, dodržím. Já bych chtěl říci jenom několik poznámek, protože některé věci asi není možné tady přes mikrofon řešit.

První věc. Jsem si vědom veškeré své odpovědnosti za to, co jsem dělal na Ministerstvu pro místní rozvoj, a nezříkám se jí, naopak jsem si vědom toho, že za to, co jsem dělal, nesu také plnou zodpovědnost a jsem připraven ty kroky kdykoliv obhajovat.

Druhá věc je - a jenom jako vzorek. Jestliže se tady pořád omílá, že je velké množství operačních programů, tak se tedy podívejme na to, jak to je. Když odpočítáme přeshraniční operační programy - s těmi nemůžeme nic dělat. Když odpočítáme pražské operační programy, tak to navýšení v podstatě je díky tomu, že vznikly regionální operační programy. Tak jestli nechceme regionální operační programy, je potřeba to říci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP