(9.40 hodin)
(pokračuje Dědič)

Obdrželi jste také stanovisko vlády k tomuto návrhu, ze kterého vyplývá, že vláda na své schůzi dne 4. dubna 2007 tento návrh zákona projednala, posoudila a vyjádřila s ním nesouhlas.

Podle platné právní úpravy, to je podle § 38 odst. 3, 5 a 9 vodního zákona, a podle nařízení vlády vydaného k provedení vodního zákona pozbudou dnem 1. ledna 2008 platnosti povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních nebo povrchových, která byla vydána podle předchozí právní úpravy a která nebyla časově omezená. Obce přitom měly možnost, a to podle předchozího ustanovení uvedeného v § 127 odst. 6 vodního zákona, požádat do 31. března 2002 o vydání přechodného povolení k vypouštění odpadních vod s tím, že zákon umožnil vodoprávnímu úřadu stanovit v těchto povoleních takové limity, které je daná obec schopna plnit bez vysokých finančních nároků. Pokud obce této možnosti nevyužily a ani nezačaly požadované znečištění odpadních vod zajišťovat, mohou k řešení tohoto problému využít zbývající možnosti, které jsou ve vodním zákoně obsaženy v § 38 odst. 9.

Současná právní úprava umožňuje vodoprávním úřadům ve výjimečných případech povolit na omezenou dobu vypouštění odpadních vod s mírnějšími limity. Toto ustanovení lze využít, pokud vodoprávní úřad zároveň stanoví termín odstranění závadného stavu. K řešení problému, který vedl předkladatele k vypracování předloženého návrhu zákona, lze tedy využít tohoto ustanovení vodního zákona.

Platná právní úprava přiměřeným způsobem vyvíjí postupný tlak na čištění odpadních vod. Vím, že pro mnoho malých obcí se tento tlak může zdát nepřiměřený, zejména s ohledem na výši jejich obecních rozpočtů. Přesto si myslím, že návrh na pouhý odklad řešení nesměřuje k cíli, kterým je snížení zátěže našeho životního prostředí. Spíše bych navrhoval hledání cest k realizaci všech opatření v souladu se stávající právní úpravou. Případné úpravy zákona o vodách pak je možné projednat v souvislosti s připravovaným návrhem Ministerstva zemědělství, který je v současné době v připomínkovém řízení.

V souladu se stanoviskem vlády tak v rozpravě navrhnu zamítnutí předloženého návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane poslanče, a otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu přihlášku, kterou je přihláška ministra zemědělství pana Petra Gandaloviče. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážená paní předsedající, vážená Sněmovno, toto není jen taková technická novela, jak nám tady předkladatel předložil. Já musím říci, že to je poměrně zásadní věc. Obecně čištění odpadních vod v České republice se stává čím dál tím více naléhavým problémem, jak se blíží rok 2010, to je obecný konec přechodného ustanovení, které na sebe vzala Česká republika v souvislosti s přistoupením k Evropské unii. Tento termín 2010 je jakýmsi Damoklovým mečem, který visí nad všemi našimi obcemi a městy, a jeho splnění bude stát jak státní rozpočet, tak obecní městské rozpočty, ale doufejme i evropské prostředky velké peníze. Naštěstí při těchto přístupových rozhovorech a při přijetí tohoto přechodného ustanovení byl učiněn rozdíl mezi obcemi nad 2000 obyvatel a do 2000 obyvatel. Toto přechodné ustanovení se de facto týká jenom obcí nad 2000 obyvatel. Obce do 2000 obyvatel obecně jsou v Evropské unii chápány jaksi s menšími nároky, a proto je na jednotlivých členských státech, aby formou např. dočasných výjimek k nakládání s odpadními vodami řešily individuálně případ obce od obce, protože vždycky ty jednotlivé situace jsou rozdílné.

Co nám tady navrhovatelé předkládají? Navrhovatelé nám tady v podstatě předkládají to, aby i do 2000 obyvatel platila lhůta do roku 2010, ale to je v naprostém rozporu se zájmy České republiky, protože kvůli určitému počtu obcí ve Zlínském kraji, kvůli tomu, že tyto obce nepožádaly včas o výjimku z nakládání s odpadními vodami, a kvůli tomu, že v současné době nechtějí z nějakého důvodu, nerozumím přesně jakého, využít § 38 odst. 9 k získání výjimky nové, která by pravděpodobně již byla vydána za podstatně přísnějších pravidel, nicméně kvůli této situaci ve Zlínském kraji se nám zde navrhuje to, aby pro všechny obce, i do 2000 obyvatel, byla zákonem stanovena lhůta roku 2010.

Jinými slovy, vážená Sněmovno, ten Damoklův meč, který je nad našimi městy a obcemi nad 2000 obyvatel, se kterým máme plné ruce práce ho splnit, nám tady navrhovatel navrhuje rozšířit i pod těch 2000 obyvatel. To znamená, že nároky, které to bude celé vytvářet na státní rozpočet, rozpočty obcí, rozpočty evropských fondů, se tím ještě mnohonásobně zvýší.

Já tím zde nehájím to, aby obce pod 2000 obyvatel nějakou neomezeně dlouhou dobu byly neodkanalizovány a nesplňovaly zákonné podmínky na čistotu odpadních vod. Já prostě říkám, že tyto věci se musejí řešit individuálně, formou výjimek, formou rozhodnutí vodoprávního úřadu. Vláda je přesvědčena, že i v současné právní úpravě je pro to prostor.

Proto vás chci, vážená Sněmovno, seznámit se stanoviskem vlády, která na své schůzi 4. dubna 2007 tento návrh zákona projednala, posoudila a vyslovila s ním nesouhlas. Já jsem se snažil zde vysvětlit, že tento nesouhlas není namířen proti Zlínskému kraji a proti řešení situace tamějších obcí, kde, jak víme, je do jisté míry specifická situace, protože řádově 70 % obcí, které mají kanalizaci, nemá čistírnu odpadních vod. To znamená, že jsme si toho problému vědomi, ale jsme přesvědčeni, že tímto způsobem se to řešit nedá, protože by se ten problém vztáhl na všechny obce v České republice, které tuto situaci byly schopny a jsou schopny řešit právě těmi individuálními výjimkami.

Na závěr chci říci, že připravovaný program rozvoje venkova, který má v kompetenci naše ministerstvo, umožňuje v tzv. třetí ose podporu výstavby infrastruktury a je orientován právě na aglomerace do 2000 ekvivalentních obyvatel, je však potřeba mít připraveny příslušné projekty. Já tímto vyzývám i Zlínský kraj, aby pomohl obcím při žádání do tohoto evropského fondu, protože tam tkví naděje, že se podaří tento problém vyřešit.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je ministr životního prostředí pan Martin Bursík. Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Paní předsedající, dámy a pánové, já budu pokračovat v linii příspěvku pana ministra zemědělství.

Tím účelem navržené novely Zlínského kraje je sjednotit termín, do kterého jsou obce povinny zajistit zneškodňování jimi vypouštěných odpadních vod, a proto se u obcí o velikosti mezi 500 a 2000 ekvivalentních obyvatel navrhuje odsunout termín povinnosti k 31. 12. 2010. To znamená k termínu, který je vyjednaný pro obce nad 2000 ekvivalentních obyvatel.

Jak víte, vláda vyjádřila s tímto návrhem zákona nesouhlas a já zkusím shrnout důvody, proč vláda s návrhem nesouhlasila.

Podle platné právní úpravy k 1. lednu 2008 pozbudou platnosti povolení k vypouštění odpadních vod do podzemních a povrchových vod. Ta povolení, která byla vydána podle předchozí právní úpravy a která nebyla časově omezena.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP