(17.00 hodin)

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Paní ministryně, máte prostor pro odpovědi.

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Dana Kuchtová Vážená paní předsedající, vážený pane poslanče, vážení kolegové, kolegyně.

To nevím, jestli budu, pane poslanče, umět odpovědět tak krátce na vaše složité dotazy. Samozřejmě vám nabízím, jako nabízím vždy, dodatečné jednání a písemné odpovědi. Veškeré materiály jsou na ministerstvu k dispozici.

Začnu jedničkou. Samozřejmě, při přípravě programového prohlášení jsme vycházeli z premisy, že vzdělání, věda, výzkum, inovace jsou prioritami, musí být prioritami této vlády a musí na ně být zajištěn dostatek prostředků. To je ostatně vyjádřeno v kapitole školství nebo celkově vzdělávání, kde se mluví o navýšení prostředků ze státního rozpočtu do oblasti vzdělávání, do výzkumu a kde se samozřejmě hovoří i o dalších prioritách, jako je další pokračování kurikulární reformy, podpora alternativních škol, malých venkovských škol apod.

Co se týče konkrétních čísel, která po mně tady chcete, tak já bych si dovolila pár jich snad uvést. Co se týče výchozí situace, tak jen v roce 2004 byla celková úspora zaměstnanců promítnuta do státního rozpočtu 9442, z toho pro Ministerstvo školství činila 4595 zaměstnanců, to je cca 50% podíl. V roce 2005 byla celková úspora ještě vyšší. MŠMT se podílelo na celkové úspoře v celém veřejném sektoru téměř 94 %. Z toho vidíte, že i za vlád bývalých, tedy za vlády sociální demokracie, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy neslo ten balík, který byl potřebný při snižování počtu zaměstnanců, a v podstatě i já bych vám mohla vytýkat, že hrozí jakési snižování nebo hrozilo snižování kvality regionálního školství.

Ohledně dalšího výhledu, od roku 2005 probíhá v regionálním školství příprava na kurikulární reformu a od roku 2007 potom bude povinností. Ta spočívá i v poměrně rozsáhlém rozšíření vzdělávání, takže týdenní doba výuky byla od roku 2005 do roku 2007 rozšířena o 11 hodin. To se týkalo hlavně výuky cizích jazyků, v gymnáziích o osm hodin, což ve finančním vyjádření představuje asi zvýšení výdajů cca o 1,5 mld. Kč ročně. Celé toto zvýšení, pane poslanče, prostřednictvím paní předsedající, zatím zajistil resort školství bez nároku na státní rozpočet. Týkalo se to vlastně pouze úspor, které vyplývaly díky tomu, že došlo v podstatě ke snížení počtu zaměstnanců, neboť přišly populačně slabé ročníky. V roce 2008 až 2010 bude také docházet ke změně demografických křivek, ale úbytek už nebude tak velký, a předpokládáme, že meziroční pokles výkonu bude v letech 2008 až 2010 cca poloviční.

K otázce číslo 2. Podle včerejšího usnesení vlády, jestli existuje konkrétní úkol pro resort týkající se limitu počtu pracovníků. Ten limit - vy jste teď zmiňoval při té otázce mé rozhodnutí, tak já nevím, jestli se ptáte na to usnesení vlády, či na mé rozhodnutí. Mé rozhodnutí zatím neexistuje. Bude následovat na základě usnesení vlády, která nám dala určitý úkol. Limit počtu pracovníků je dán procenty, 3 % ročně, a týká se to, jak už jsem říkala, zaměstnanců státní správy ve školství a netýká se učitelů. Vy zmiňujete zákon 143, podle kterého jsou odměňováni učitelé, v podstatě pracovníci škol zřizovaných krajem, obcemi, ministerstvem, podle tarifních tabulek. Ale tady podle toho jsou odměňováni i učitelé. To usnesení se ovšem týká speciálně nikoli učitelů, nikoli pedagogických pracovníků. Konkrétní limity budu připravovat. Jestli máte zájem o čísla našich přímo řízených organizací nebo organizačních složek státu nebo mého ministerstva, tak vám mohu říci, jaké limity počtu pracovníků tam teď máme, jaké jsou tabulkové počty.

Existuje konkrétní číslo či čísla, týkající se nárůstu celkových a zvlášť přímých výdajů do školství v roce 2008? Ta čísla samozřejmě existují a budeme vycházet především ze stávajících. Výchozí základnou bude předchozí rok. Budeme postupovat dále podle předem daného - jak už jsem říkala - čísla 1,5 % navýšení mzdových prostředků do oblasti školství a budeme se snažit hledat rezervy, a to v našem vlastním resortu, a budeme hledat i cesty, jakým způsobem například dosáhnout většího množství peněz například snížením dotací hodin apod. Budeme se snažit o to, najít zdroje pro financování platů učitelů.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Váš čas, paní ministryně, bohužel uplynul, byť asi máme všichni pochopení, že na tak obrovský rozsah složité problematiky je obtížné odpovědět v pěti minutách.

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Dana Kuchtová Já panu poslanci dám odpovědi písemně.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pane poslanče, přejete si přesto položit ještě nějaké další dotazy? Je-li tomu tak, máte slovo.

 

Poslanec Milan Bičík: Já bych pouze rád konstatoval, že jsme si nerozuměli. Mě nezajímala minulost ani současnost. Já jsem se ptal na budoucnost ve znění a v pohledu včerejšího usnesení vlády a rozhodnutí, které budete vy, paní ministryně, přijímat za resort školství.

Mám ještě čas. Chtěl bych vás poprosit, abyste jako moji dodatečnou otázku třeba pokládala ty zbývající otázky, na které jste mi neodpověděla. Znovu bych vás chtěl poprosit, pokud máte čísla, řekněte je, pokud nevíte, řekněte nevím, a potom bych poprosil, že bychom se dohodli, že byste mi případně dala písemnou odpověď na otázky, které bych vám ještě precizoval.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Máte slovo, paní ministryně.

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Dana Kuchtová Vážený pane poslanče, já myslím, že jsem tady těch čísel i do budoucnosti řekla dost, ale pokud se domníváte, že jich bylo málo, samozřejmě vám můžeme dát veškeré podklady, které se týkají čísel, podskupin, mezd, platů a odvodů v roce 2008 a dalších letech. Skutečně tady vám je asi zpaměti nevyjmenuji.

Další otázky. Snižování výkonů regionálního školství a snižování přímých nákladů. Uvedla jsem příklady do minulosti právě proto, abyste viděl, že snižování výkonů regionálního školství a snižování přímých nákladů nemusí být přímo úměrné. Já se domnívám, že přestože tady za minulých vlád došlo ke snížení financí a ke snižování počtu zaměstnanců, nedošlo k žádnému zásadnímu omezení výkonu regionálního školství. Ani v našem případě tomu tak samozřejmě nebude. A o tom byla celá debata na vládě - že nesmíme snížit kvalitu našeho vzdělávání jako celku, nesmíme snížit výkony v regionálním školství, musíme zajistit vzdělání jako veřejnou službu pro naše žáky, pro studenty.

Co se týče víceletého horizontu naplňování mandatorních výdajů veřejného školství z prostředků Evropské unie, to je záměr, který souvisí asi s vaší další otázkou. Nelze naplňovat mandatorní výdaje. Ty mandatorní výdaje jsou výdaje, které jsou opravdu dány ze státního rozpočtu prostřednictvím republikových normativů. O tom vás asi nemusím nijak poučovat. Zdroje z prostředků Evropské unie budou použity na projekty a tyto projekty v rámci projektové činnosti budou zahrnovat i možnost pro učitele získat finance na jejich činnost, kterou stejně dnes většinou provádějí, ale nejsou za ni honorováni. Bude to jakýsi nadstandard pro učitele, kteří už dnes pracují více, než musí. Aby nedošlo k nepochopení, nikoliv nadstandard v tom smyslu, že to budou peníze, na které by tito učitelé neměli nárok. Já se domnívám, že prostředky z Evropské unie budou v podstatě možností, jak doplnit plat učitelů, který by měl být vyšší.

Ke koeficientům -

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Čas, paní ministryně. Už bohužel nemáte prostor, je mi velice líto, neboť nyní bude pan poslanec Miroslav Opálka interpelovat nepřítomného omluveného ministra zdravotnictví Julínka ve věci krácení dotací občanským sdružením o 30 %.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP