(12.30 hodin)
(pokračuje Langer)

Potíž totiž spočívá v tom, že na jedné straně by bylo příjemné, kdyby pohled, který mnozí z nás sdílejí, a to že ti, kteří k nám přijíždějí ze třetích zemí, jsou skutečně osoby perzekvované, a byla to pravda. Praxe je bohužel velmi odlišná a v drtivé většině případů se jedná o osoby, které přijíždějí s těmi nekalými úmysly, tedy zneužívat jak sociální systém, tak ekonomiku České republiky

Já jsem připraven vést s vámi velmi otevřenou, korektní diskusi. Máme již připraveny rozbory a naše pohledy na jednotlivá stanoviska oněch nevládních organizací, které zde byly zmiňovány. Věřím, že to bude diskuse, která bude prosta emocí, a budeme se snažit naleznout společný pohled na věc. Nicméně myslím, že to klíčové, co by nás mělo spojovat, je fakt, že tyto zákony, tyto normy, děláme pro občany České republiky, pro osoby, které požívají výhod postavení, které mají občané České republiky. Že to děláme pro tyto lidi, kteří ze svých prostředků, které si vydělávají a které odvádějí do státní pokladny, tak že tyto prostředky jsou potom používány na pomoc těm, kteří tuto pomoc skutečně potřebují. A naší povinností je, aby ty prostředky nebyly vynakládány zbytečně a aby se nedostávaly k těm, kteří si je nezaslouží.

To si myslím, že by měl být leitmotiv našeho hledání optimální kompromisní podoby tohoto návrhu zákona, a já jsem pro to připraven.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. V rozpravě bude reagovat zpravodaj poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová. Paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Děkuji. Já už Sněmovnu opravdu nezdržím, ale mám za to, že při tom, jak to pan ministr nazval, hledání správného přístupu skutečně nemůžeme hledat hranici jenom mezi tím hodným a zlým, mezi českým občanem a někým, kdo přichází a připravuje ho o část práv. Mám pocit, že těch hranic je zde celá řada. A k mé lítosti v diskusi třeba nezazněla otázka hranice lidských práv a svobod, občanských práv a svobod. A uvědomme si to, kolegové.

Přijetím tohoto návrhu zákona v podobě, kterou nám ministerstvo předkládá, vlastně i sebe připravujeme do budoucna o velkou část svého soukromí. Návrh zákona doporučuje, abychom souhlasili - a to v této chvíli nad rámec doporučení Evropské unie - s používáním takzvaných biometrických metod při posuzování žadatelů a zájemců o vstup do České republiky. Rozumím, že každé toto opatření můžeme nějakým způsobem zdůvodnit, že Česká republika je součástí systému, který se brání terorismu a který hledá řešení, jak zabránit lidem, kteří z našeho pohledu bezdůvodně přicházejí a ohrožují občany našeho státu. Ale já bych chtěla apelovat na to, abychom si také uvědomili, že jestliže v tomto směru omezujeme rozsah svých práv, že ne vždy dojdeme k tomu cíli, který nám je předkládán. Že terorismus lze do jisté míry redukovat bezpečnostními opatřeními, ale nelze mu zcela zabránit. A že bychom se měli sami sebe ptát také na to, jestli mu chceme v těch případech, kdy mu zabránit nelze, bránit i za tu cenu, že sami sebe výrazným způsobem omezíme.

Takže já apeluji, aby ve výborech - a vítám přikázání do více výborů - se vedla diskuse i o těchto tématech.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Zuzce Bebarové-Rujbrové. A nyní ještě jednou pan ministr vnitra a informatiky Ivan Langer. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Stručná poznámka, jakkoli možná řeknete, že bychom si to měli nechat na jednání výboru. Ona biometrická data se v tuto chvíli a v této novele vztahují pouze k žadatelům o vstup. A jde o to, abychom skutečně v rámci naší odpovědnosti - a to chci zdůraznit, že chceme-li vstoupit do schengenského prostoru, chceme-li zrušení kontrol na vnitřních hranicích Evropské unie, tak na sebe vedle té poptávky po tom, abychom získali nějakou svobodu, kterou mají jiné země a jiní občané, tak také bereme obrovskou odpovědnost za jejich bezpečnost. Protože bezpečnost České republiky nelze od toho oddělit a každý, kdo se zde bude pohybovat, tak nesmí představovat riziko nejenom pro nás, ale taky pro naše partnery v celé Evropské unii. Takže ono sdílení těch výhod a svobod je také sdílení odpovědnosti. A jednou z těch velkých odpovědností je, že my musíme garantovat našim partnerům v EU to, že i oni budou bezpečni. To je první poznámka.

Druhá poznámka. Je tu vždycky ten souboj mezi právy, svobodami, povinnostmi a odpovědností. A věřte mi, že se snažíme vážit velmi pečlivě na lékárnických váhách. Nicméně ta opatření, která jsou zde zaváděna, respektive jejichž zavedení je zde navrhováno, primárně nesměřují jen k riziku a hrozbě terorismu. V tuto chvíli Evropská unie čelí neméně vážné hrozbě, jako je hrozba teroristických útoků, a to je neřízená, nelegální migrace. Zejména jižní státy Evropské unie, jako je Itálie, Řecko, Španělsko, jsou pod obrovským náporem migrantů ze třetích zemí. Dokonce dochází k takovým situacím, o kterých jsme hovořili na poslední Radě ministrů vnitra, kdy Švédsko neví v tuto chvíli, co si má počít zhruba se - a teď pozor - sto tisícem lidí, kteří přichází z Egypta. A dříve nebo později - a my se snažíme toto zdůrazňovat, aby celá debata "ochrana před nelegální migrací" se netýkala jenom jižní a mořské hranice, ale bychom měli také na mysli onu východní hranici. Celá debata teď je o tom, jak najít optimální nástroje k tomu, aby jednotlivé země neohrožovaly ostatní své partnery, aby jednotlivé země byly schopny garantovat stejnou v uvozovkách nebo velmi podobnou azylovou politiku, protože máme společnou odpovědnost.

Věřte mi tedy, že naší ambicí je najít vyvážený kompromis, že jsou ale reálné hrozby, kterým čelíme a kterým se musíme umět postavit.

Fakt je, že samotný zákon ještě neznamená spásu a samotné řešení. Hovořili jsme tady o fingovaných manželstvích cizích státních příslušníků s občany České republiky. To je problém, který zákonem lze ošetřit pouze částečně. Vzpomeňte si, nedávno inspekce ministra vnitra zatýkala policisty Služby cizinecké a pohraniční policie v Jeseníku. Bylo to právě proto, že v rámci svého korupčního jednání umožňovali legalizaci pobytu cizích státních příslušníků na území České republiky právě pod rouškou takových věcí, jako je fingovaná adopce nebo fingované sňatky. Ten problém není izolovaný a myslím si, že se objeví za chvíli také někde jinde.

Jinými slovy tím říkám, že si samozřejmě uvědomuji, že zákon je pouze předpoklad, že je třeba k tomu dodat také dobrou práci například složek policie, Ministerstva vnitra. Nicméně velmi prosím, abychom s vaničkou nevylili i dítě a abychom se pokusili najít takový kompromis, který velmi dobře vyváží práva, svobody a odpovědnost a povinnost, kterou každý má.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru vnitra a informatiky. Do další obecné rozpravy nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.

Je zájem o závěrečná slova ze strany paní zpravodajky nebo pana ministra? Není tomu tak.

V rozpravě nepadl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí. Paní zpravodajka mě kontroluje, že se nepletu. Budeme se tedy zabývat návrhy na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost. V průběhu rozpravy padly návrhy na přikázání výboru petičnímu, pro sociální politiku, výboru ústavněprávnímu a výboru pro evropské záležitosti. Má někdo další návrh na přikázání jinému výboru Poslanecké sněmovny? Nikoho nevidím. Takže začneme přikázáním výboru pro bezpečnost.

Ještě než zahájím hlasování, požádám vás o novou registraci. Odhlásil jsem vás, přihlaste se prosím svými identifikačními kartami.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP