(11.30 hodin)

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Já se omlouvám, byl jsem tak rozechvělý, že jsem děkoval ještě před tím závěrečným hlasováním, takže děkuji teď ještě jednou. Je to velké povzbuzení pro celý ten tým, který na realizaci tohoto úkolu pracuje. Opravdu ještě jednou děkuji. (V sále je velký hluk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pokračovat budeme bodem druhým pevně zařazeným po písemných interpelacích, a to je bod

 

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců
na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb.,
o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu),
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 191/ - prvé čtení

 

Požádám pana ministra, aby zůstal u stolku zpravodajů.

Nejdřív bych vás chtěl informovat, že předseda Poslanecké sněmovny obdržel žádost předsedy vlády Mirka Topolánka o zkrácení lhůty u tohoto návrhu zákona, a to o 30 dnů.

Žádám, aby u stolku zpravodajů ještě zaujala místo paní poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová, která je zpravodajka pro prvé čtení. A nyní už prosím ministra vnitra a informatiky Ivana Langera, aby předložený návrh z pověření vlády uvedl. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, cílem tohoto vládního návrhu zákona je zohlednit v právním řádu České republiky další nově přijaté unijní předpisy, které se týkají oblasti cizineckého a azylového práva.

Do zákona o pobytu cizinců na území České republiky je třeba především transponovat směrnici Rady 2005/71/ES o zvláštním postupu pro přijímání státních příslušníků třetích zemí pro účely vědeckého výzkumu. Úpravou v souladu s touto směrnicí zvýhodňuje režim vstupu a pobytu významných výzkumných pracovníků oproti ostatním cizincům s tím, že transpoziční lhůta této směrnice uplyne 12. října tohoto roku.

Návrh zákona, který zde předkládám, má rovněž zajistit soulad zákona s nařízením Evropského parlamentu a Rady ES č. 562/2006, kterým se stanoví kodex Společenství o pravidlech upravujících přeshraniční pohyb osob. Jedná se o tzv. schengenský hraniční kodex. V důsledku tohoto unijního právního předpisu, který má přednost před českým právním řádem, se modifikují podmínky vstupu cizinců na území České republiky.

Dále se navrhuje zajistit plnou transpozici další směrnice, a to směrnice Rady 2001/51/ES z 28. června 2001, kterou se doplňuje článek 26 Úmluvy k provedení schengenské dohody ze dne 14. května 1985. V souladu s touto směrnicí se precizuje, mohu-li použít tento výraz, povinnost dopravců na žádost orgánů provádějících ochranu hranic dopravit do zahraničí především takového cizince, kterému byl odepřen vstup na území České republiky.

V souvislosti s přípravou České republiky na plné převzetí schengenského acquis se dále upřesňují a upraví se i další skutečnosti, které jsou nezbytné k zajištění transpozice tohoto acquis do právního řádu České republiky. Jde například o dílčí zpřesnění úpravy informování o provedení změny nebo zrušení platnosti jednotného schengenského víza.

V neposlední řadě také návrh zákona zavádí novou koncepci působnosti a organizačního uspořádání Služby cizinecké policie v podmínkách zrušení kontrol na vnitřních hranicích. A v této souvislosti chci avizovat, že v tuto chvíli probíhá finální fáze projednávání transformace reformy Služby cizinecké a pohraniční policie, a chci zdůraznit ten fakt, že základním předpokladem této transformace, této služby Policie České republiky, je zachování standardů nezbytných pro zajištění bezpečnostní situace v daném teritoriu a že v rámci této transformace bude velmi pečlivě dbáno za prvé, aby každý příslušník Služby cizinecké a pohraniční policie, který bude od této služby odcházet, věděl, na jaké místo v jiných útvarech Policie České republiky má možnost nastoupit, tak aby se eliminovalo to období nejistoty, kdy by ti lidé nevěděli, co s nimi, lidově řečeno, bude. Současně základní podmínkou reformy Služby cizinecké a pohraniční policie je ta skutečnost, aby tabulková místa a policisté, kteří působí ve Službě cizinecké a pohraniční policie v jednotlivých regionech, zůstala v těch daných regionech, tak aby nedocházelo k fyzickému snižování počtu policistů v tom daném teritoriu a garantoval se tak dostatečný počet policistů pro zajištění bezpečnosti.

Do zákona o azylu, a budu dál pokračovat s tím, co bezprostředně souvisí s tímto návrhem zákona, se transponuje další směrnice. Je to směrnice Rady 2005/85/ES z 1. prosince 2005 o minimálních normách pro řízení v členských státech a o přiznávání a odnímání postavení uprchlíka. Sbližování pravidel pro řízení o přiznávání a odnímání postavení uprchlíka v rámci celé Evropské unie by mělo napomoci, a to výrazným způsobem napomoci, omezit druhotný pobyt žadatelů o azyl mezi členskými zeměmi v případech, kdy tento pohyb byl způsoben výhradně a pouze odlišnostmi v jednotlivých právních řádech jednotlivých členských zemí. Tato směrnice musí být do právního řádu České republiky transponována nejpozději do 1. prosince tohoto roku. Při příležitosti úpravy právního řádu České republiky na unijní právní předpisy jsou též provedeny úpravy jak zákona o pobytu cizinců na území České republiky, tak zákona o azylu nezbytné pro aplikační praxi.

Pokud jde o jednotlivé novelizační změny, dovolte mi, aby uvedl ty nejvýznamnější. Jde tedy o novou koncepci působnosti a organizačního uspořádání Služby cizinecké policie v podmínkách zrušení kontrol na vnitřních hranicích, případně zavádění dočasného znovuzavedení ochrany vnitřních hranic.

Postupně se vytváří společný evropský azylový systém úpravou procesních pravidel řízení o mezinárodní ochraně a vymezení podmínek pro přiznávání a odnímání postavení uprchlíka, zavádí se zvláštní řízení o mezinárodní ochraně na mezinárodním letišti, které je de facto hraničním přechodem ležícím uvnitř státu, a to s jasným cílem zamezit zneužívání azylového zákona za účelem nelegální migrace do "starých států Evropské unie" z území České republiky. Je to velmi citlivé ustanovení, a proto mi dovolte, abych se k němu vyjádřil poněkud blíže.

Dosavadní lhůty, které jsou uvedeny v § 73, zakládající povinnost vpustit cizince do azylového zařízení na území, byly krátké a nebránily dostatečně následné nelegální migraci těchto žadatelů do dalších zemí. Nově se prodlužuje lhůta pro vydání správního rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany, a to 28 dnů ode dne prohlášení úmyslu. Současně je povinnost rozhodnout o vpuštění nebo nevpuštění cizince nebo žadatele na území.

V minulosti nebyla stanovena mezní lhůta povinného pobytu žadatele v přijímacím středisku na letišti, v našem případě na Letišti Ruzyně. Nyní je navržena lhůta maximálně 180 dnů. Já zdůrazňuji slovo maximálně, neboť se nejedná o lhůtu, u které je předpokládáno, že bude vyčerpávána celá beze zbytku. Je to mezní lhůta.

Zavádí se možnost soudního přezkumu rozhodnutí Ministerstva vnitra o nevpuštění cizince, tedy žadatele o mezinárodní ochranu, na území. Vylučuje se odkladný účinek kasační stížnosti a naproti se vymezují tzv. rizikové kategorie osob, které budou vpuštěny na území, to znamená děti bez doprovodu, rodiče s dětmi, zdravotně hendikepovaní, osoby staré, a zpřísňují se podmínky pobytového režimu cizinců v tranzitním prostoru mezinárodního letiště.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP