(9.50 hodin)
(pokračuje Hanuš)
Pokud se týká množství, tak samozřejmě tady se diskutovala procenta. Pokud to je do 5 %, tak není potřeba informovat spotřebitele, že jsou přidávány příměsi, pokud je to již nad 5 %, tak je to již povinností. Druhá věc je, že pokud by narůstala povinnost v procentech přimíchávat paliva, tak je to také o tom, že by musela být na trhu i paliva čistá, třeba ten metylester řepkového oleje. Bohužel problém je v tom, že dnes motory zatím na to nejsou uzpůsobeny. Na této záležitosti se také již pracuje.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana poslance Zgarbu, který je dalším přihlášeným do obecné rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Zgarba: Děkuji za slovo. Pane předsedo, vládo, kolegyně a kolegové, není sporu, že předložený materiál řeší pozitivně přimíchávání biosložky do fosilních paliv jako obnovitelného zdroje. Jestli si dobře vzpomínám, kolega Urban v prvním čtení tady avizoval, že tento návrh je málo ambiciózní, protože tak jak tu řekli kolegové předřečníci, 2 % povinné biosložky jsou 2 %, ale do 5 % můžeme přimíchávat libovolný objem této příměsi. Za posledních pět let, kam sahá moje historická paměť v tomto sále, všechny strany, všechna uskupení společně deklarují, že mají zájem na co nejrychlejším zavedení obnovitelných zdrojů v rámci přimíchávání v biopalivech v co největším objemu.
Chci avizovat, že v podrobné rozpravě podám pozměňovací návrh, který bude obsahovat tři témata. Jedna změna podpoří nabytí účinnosti zákona ode dne vyjití ve Sbírce, protože je faktem, že nemůžeme s jistotou sdělit, kdy nabude tento zákon účinnosti nebo kdy vyjde ve Sbírce. Druhé téma v pozměňovacím návrhu bude zvýšení ze 2 % na 4,5 % biosložky u MEŘO. Třetím tématem bude téma pololetní bilance pro přimíchávání, nebo pro povinné osoby, které budou muset přimíchávat tuto biosložku, tak, abychom zajistili plynulou a rovnoměrnou spotřebu MEŘO na území České republiky, čímž zcela jistě předejdeme sezónnosti a kampaňovitosti při nákupech a požadavcích na tuto surovinu. Pro české zemědělce i výrobce a zpracovatele řepky je zcela jistě žádoucí, aby tato surovina byla nárokována pokud možno plynule, v pravidelných objemech, tak, abychom předešli tomu, došlo-li by k sezónnímu nárůstu potřeby, že bychom museli přednostně přimíchávat do našich paliv řekněme MEŘO nebo biosložku ze zahraničí.
Já bych si dovolil trochu polemizovat s kolegou Ambrozkem, který v úvodním slově hovořil na téma vyšší administrativy při roční či pololetní bilanci u biosložky, protože všichni víme, že do minulého roku byla k dispozici bionafta s třicetiprocentním objemem, kde kontrolní orgány od Celní správy přes Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo financí i Ministerstvo životního prostředí měly režim nastaven tak, že kontrola probíhala pravidelně v měsíčních intervalech. Předpokládám, že na tento návrh zákona bude navazovat nařízení vlády, které ho bude uvádět do praxe, kde se zcela jistě objeví některý z režimů kontroly, který bude měsíční. Já tímto nechci hovořit o tom, že chci zatahovat do tohoto systému vyšší administrativu, ale měli bychom mít na zřeteli okolnost, abychom spotřebovávali pokud možno MEŘO neboli obnovitelnou složku z tuzemských zdrojů.
Dále není pravda, že vyšší procenta nebo plošné přimíchávání stojí proti stoprocentnímu nákupu a spotřebě biosložky, protože v nedávné minulosti jsme stoprocentní MEŘO řešili v zákoně o spotřebních daních. Tento zákon platí. Čerpací stanice a výrobci mohou běžně dodávat tuto složku již v této chvíli a ta věc si nekonkuruje. Faktem u tohoto systému je, že stoprocentní složku vedle směsného paliva nebudou moci nabízet malé benzinové čerpací stanice, jelikož to vyžaduje další investice na zajištění více stojanů a více míst k výdeji. To si budou moci dovolit velké řetězce benzinových stanic, ale určitě ne v prvních letech menší prodejci pohonných hmot.
To je v této chvíli vše. Podám pozměňovací návrh. Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní mám další přihlášku. Je to paní poslankyně Kateřina Konečná, stále ještě do obecné rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Vážené kolegyně, kolegové, vážení páni ministři, tak jako moji předřečníci bych se ráda připojila do debaty k pozměňovacím návrhům, které schválily jednotlivé výbory.
Pozměňovací návrh výboru pro životní prostředí, jehož jsem členkou, který byl přijat, podstatně mění vlastně pouze dobu, odkdy má být tzv. MEŘO přimícháváno. Přestože chápu a plně podporuji důvody, které ve výboru obhajovali zástupci Ministerstva zemědělství, dovolte mi, aby byly ještě při dalším projednávání vyjasněny některé nejasnosti, na které bych se ráda zeptala.
Především pan ministr Gandalovič zde při prvním čtení projednávaného návrhu upozorňoval na důvody, proč je i on osobně pro přijetí až od 1. 1. 2008. Následně se tyto důvody s největší pravděpodobností změnily natolik, a s tím nelze jinak než souhlasit, že zástupci ministerstva ve výborech již souhlasili s jakýmkoliv dřívějším termínem vzhledem k množství nasazené řepky na českém území.
Vážení kolegové, věřte mi, že chápu nutnost přijmout daná ustanovení dříve, aby se nezhoršila situace v českém zemědělství. Co je mi však také zřejmé, jsou obavy Celní správy, potažmo Ministerstva financí, na které bychom neměli zapomínat. Zákon, který je přijat v polovině kalendářního roku s účinností ještě v průběhu - a týká se správců a kontrolorů daně - je vždy rizikový, zvláště pak zákon týkající se tak citlivého problému, jakým je přimíchávání. Přestože vláda přijala a předložila zde do Sněmovny zákon, který měl nabytí účinnosti až 1. 1. 2008, nyní ta samá vláda obhajuje jeho uspíšení. Copak jste, milá vládo, již na počátku roku netušili, že zemědělci se na zákon připravili, a pokud jste to tušili, zaregistrovali jste, kolik je řepky v tomto roce nasazeno a na co má být použita? Vždyť to byly i předchozí vlády, které slibovaly po několik let, že přimíchávání bude objemové, že bude vyšší, a naši zemědělci neudělali nic jiného, než že se na to připravili.
Dnes není bohužel, přestože se o tom tady, jak někteří kolegové zmiňovali, již pět let bavíme, na přimíchávání téměř nikdo připraven. Jak je možné, že zákon o pohonných hmotách, který by měl osvětlit některé sporné body zákona o ovzduší, dostane tato Poslanecká sněmovna na stůl snad v září? Proč nejsou vaše kroky koncipovány postupně a hlavně sehraně? Objemové přimíchávání se totiž netýká jen pár největších společností, jak o tom mluvili předkladatelé na výborech. Týká se nejméně 46 subjektů na českém trhu, a z toho pouze 20 daňových skladů, kde je možná kontrola již nyní. Dále je zde na 200 distribučních skladů, které se na tuto novelu ve velmi zrychleném řízení musí připravit. A nakonec - nakonec používám snad pouze proto, že je to ta nejdůležitější část - se jedná o samotnou Celní správu, která bude muset od září či od jiného termínu s touto novelou pracovat a která nemá žádné rezervní prostředky na modernizaci svého systému v souvislosti s touto změnou. Ani na to jste při přijetí tohoto zákona, milá vládo, nemysleli.
***