(16.00 hodin)
Poslankyně Marcela Mertinová: Já se skutečně velice omlouvám, ale já bych si přála, abych měla na to, co chci říci, klid.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ano. Poprosím pana premiéra a pana ministra, aby zde nehovořili za zády paní poslankyně, aby mohla paní poslankyně pokračovat. Takže můžete pokračovat, paní poslankyně.
Poslankyně Marcela Mertinová: Bylo zde řečeno, co vše je potřeba ověřit, připravit, jak je potřeba zajistit logistické vybavení. Ano, to všechno jsou samozřejmě argumenty pravdivé. I potřebný manuál je záležitost, která je potřebná pro to, aby vše klaplo tak, jak má. Ale prosím vás pěkně, znovu připomínám, že máme na tuto přípravu ještě celý rok. To, co my chceme realizovat, tedy maturitu z českého jazyka a cizího jazyka, je záležitost května příštího roku.
Bylo zde řečeno mnoho o situaci v Polsku. Já nás a všechny vás prosím, abychom si skutečně nebrali z Polska právě v tomto ohledu příklad a zvažovali, jaké jsou naše tradice, jaké jsou skutečně hodnotné a hluboké tradice českého školství, a bez ohledu na to, jakou část politického spektra reprezentujeme, toto brali právě jako budoucnost těch, kteří ve středoškolských lavicích sedí. Těch jsem se já právě jako reprezentant Ústeckého kraje od roku 2001 ptala. Naše mládež je na maturity připravena už proto, že chce, aby svůj život mohla nejen omezit na život v našem státě, ale mohla se dále orientovat ve svém studijním rozvoji v celém světě a především v Evropské unii. Právě tento certifikát, který chceme touto cestou konečně už spustit, jim toto umožní. Takže prosím pěkně, nebraňme jim v tom a nebuďme svědky toho, že se státní maturity a vše, co s nimi souvisí, zakonzervuje, a to tak, že nebudou spuštěny ještě mnoho let.
Bylo tady řečeno, že maturita může být dobrý kšeft. Já mám strach, aby se jím skutečně nestala. Určitě by se našla řada soukromých organizací, tak jako už vznikaly třeba v době, kdy se zde začalo čerpat z fondů Evropské unie, i právě v opatřeních, která se týkala Ministerstva školství. Tyto organizace by se jistě velmi rády chopily přípravy všeho, co s maturitami souvisí.
Chtěla bych jako poslední na závěr říci, že Ministerstvo školství je skutečně orgánem, který určuje, co se ve školách má a co nemá učit. Aspoň vždy jím bylo. Myslím si, že toto bychom si měli uvědomit nejen my, kteří sedíme zde ve Sněmovně, ale především tedy všichni, co sedí v Karmelitské s paní ministryní školství. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla paní poslankyně Mertinová, která byla zatím poslední přihlášenou do obecné rozpravy. Já se tedy zeptám, zda ještě v rámci této rozpravy někdo hodlá vystoupit. Pokud ne, obecnou rozpravu končím.
Před námi je hlasování, ale zeptám se ještě na případná závěrečná slova. Slovo má navrhovatelka paní poslankyně Zelenková.
Poslankyně Ladislava Zelenková: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážená vládo, milé kolegyně a kolegové, pokusím se na závěr jen krátce okomentovat tvrzení některých z vás, kteří hovoří o odložení reformy.
Víte, já jsem zde slyšela, že všechno je špatně, že nic není připraveno, že koncepce je špatná. Slyšeli jsme, co všechno je na té koncepci špatné. Já se ptám, jestli opravdu můžeme věřit tomu, že nemáme v naší zemi pedagogické odborníky, že nemáme odpovědné pracoviště, které za deset let nebylo schopno připravit reformu maturitní zkoušky.
Bylo tady řečeno, že kraje nejsou připraveny. I to už tady bylo okomentováno. Co tam tedy dělali, proč se na to nepřipravují? Ale já mohu reagovat i jinak. Já mohu říci, že to tak docela není. Já vím, jaké jsou poměry na krajích, vím, že v současné době zrovna probíhá již čtvrtá maturita nanečisto, že kraje po té úřednické linii v tomto ohledu plní své povinnosti a že věci běží.
Argumenty, které tady zazněly, to jsou podle mého názoru argumenty z kategorie - když se něco nechce, tak se hledají důvody, aby to nešlo. Ono se říká, já jsem se s tím dost často setkala v cizině, že specifikum české země a českých lidí je právě hledat argumenty, proč něco jít nemá, ne proto, aby to šlo, ne argumenty, proč to půjde, ale proč to nepůjde. Já i myslím, že státní maturita je klasickým příkladem.Vážení přátelé, to, co jinde v jiných zemích trvalo dva, tři, čtyři roky, to jsme my, jak se zdá z řečí některých z nás, nedokázali připravit za deset let. Deset let institucionální přípravy reformy, patnáct let diskusí.
Pokud se týče vystoupení pana Bartoše - on se ptal, co si vůbec slibujeme od státní maturity, jak se zvýší kvalita vzdělávání. Odpověď je úplně jednoduchá. Jaké má dnes centrum, stát, nebo řeknu Ministerstvo školství, informace o tom, jaká je kvalita našeho vzdělávání? Jaké má informace o tom, jak vypadá výuka na našich středních školách? Jaké má informace o tom, jaké znalosti mají žáci, kteří opouštějí střední školu s maturitním vysvědčením v kapse? Odpověď je jednoduchá, vážení: Žádné, protože ani Česká školní inspekce, jediná instituce, která na úrovni centra má kompetence hodnotit kvalitu vzdělávání, nemá k tomu vhodné evaluační nástroje. Dodnes se tyto nástroje nepřipravily. Jak sleduji signály o směřování České školní inspekce v současné době, tak se ani v dohledné době připravovat nebudou.
Vracím se k tomu, co jsem říkala na začátku. Stát se nesmí zříkat odpovědnosti za vzdělávání. A tím, že odkládá ad acta státní maturitu, tím to právě dělá.
Chtěla bych zde upozornit na jeden zásadní rozpor ve výpovědích. Konkrétně mohu říci paní ministryně, nebo řeknu celkově té druhé strany, která nechce maturitu spustit v požadovaném termínu dle zákona.
Paní ministryně na závěr své první řeči řekla, že chce maturitu odložit na dva roky. Vážení přátelé, ale ve stanovisku k tomuto zákonu je napsáno, že maturita má být zavedena až po zavedení rámcových vzdělávacích programů. To je naprosto fatální rozpor v těchto vyjádřeních, protože - já vás tím budu obtěžovat, je mi to líto, ale já to zde vypočítám. Rámcové vzdělávací programy bude připravovat zhruba ještě dva roky Národní ústav pro odborné vzdělávání. Potom bude trvat minimálně, a to budu optimistická, ministerstvu jeden rok, než je schválí. Potom má každá škola ze zákona dva roky na to, aby si připravila na to svůj školní vzdělávací program. Potom musí žák, který se začne podle tohoto vzdělávacího programu učit, dojít do čtvrtého ročníku. Pokud jste počítali se mnou, dopočítali jste se devíti let jako já. Vážení přátelé, jedná se o rok 2016.
Takže já se ptám paní ministryně, jak to myslí, když řekla asi před deseti minutami, že chce maturitu odložit o dva roky, a současně ve vládním stanovisku - ona je členkou této vlády, je ministryní školství - se říká, že maturita bude zavedena až po zavedení rámcových, tj. potažmo školních vzdělávacích programů do škol.
***