(9.10 hodin)
(pokračuje J. Liška)

Uvítali jsme proto jako předkladatelé iniciativu Ministerstva vnitra a jeho vědecké archivní rady zpracovat před druhým čtením komplexní pozměňovací návrh, který by původní návrh upravil tak, aby jeho přijetí nestály v cestě žádné odborné výhrady.

Předseda výboru pro bezpečnost pan poslanec Bublan také uspořádal diskusní fórum, kde byl v hrubých rysech představen možný způsob sladění rozdílných stanovisek. Výsledkem je komplexní pozměňovací návrh, který byl předložen panem poslancem Tomášem Kladívkem. A do diskusí o kompromisní podobě původního návrhu, kterých se vedle vědecké archivní rady Ministerstva vnitra České republiky zúčastnili také současní správci dokumentů, jsme byli přizváni a s předloženým návrhem souhlasíme. (V sále je stále značný hluk.)

Hlavní změna komplexního pozměňovacího návrhu spočívá v tom, že přímo ze zákona jsou ustanoveny jak Ústav paměti národa, tak i Archiv bezpečnostních složek, ve kterém budou soustředěny ucelené fondy bývalých totalitních bezpečnostních složek. Archiv je definován jako správní úřad, je přímo řízen ústavem. Zároveň je zcela začleněn do archivní soustavy a musí vykonávat všechny náležitosti diktované zákonem o archivnictví. K 1. 1. roku 2030, po uplynutí dostatečně dlouhé doby na zpracování, digitalizaci a maximální zpřístupnění všech archiválií veřejnosti, samozřejmě s přihlédnutím k ochraně osobních a citlivých údajů, se tento archiv stane přímou součástí Národního archivu.

Další změny souvisejí s požadavky současných zpravodajských služeb na předávání dokumentů a archiválií. Z této povinnosti byly vyňaty ty materiály, které obsahují utajované informace a nynější instituce je nezbytně potřebují k lnění svých úkolů. Naopak u odtajněných archiválií, které obsahují informace -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane senátore, nerad, ale musím vás přerušit i na požadavek některých členů pléna, protože je vám špatně rozumět. Nikoli kvůli tomu, že byste snad mluvil nesrozumitelně, ale kvůli tomu, že je tady velký hluk.

Pokud někdo nemá zájem o projednávání tohoto tisku nebo má jiné neodkladné povinnosti, nechť své hovory převede do předsálí a nechá ostatní v klidu projednávat tento návrh zákona. Děkuji.

 

Senátor Jiří Liška: Děkuji, pane místopředsedo.

Naopak u odtajněných archiválií, které obsahují informace i nadále důležité pro ochranu ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a obranu České republiky, bylo dosaženo dohody se současnými správci v tom, že budou předány Archivu bezpečnostních složek, který může odepřít nahlížení do archiválií.

Významnou navrhovanou změnou původního znění, která reaguje na některé závažné výhrady, které zazněly v rámci rozpravy ve Sněmovně, je rovněž rozšíření působnosti ústavu i na období roku 1938 až 1945, označené jako doba nesvobody. Požadovala je Strana zelených a příslušný komplex pozměňovacích návrhů předložil pan poslanec sociální demokracie Vítězslav Jandák. Souhlasíme s tím, že i tato doba ještě skrývá mnoho nevyjasněného a že existují vazby mezi způsoby a metodami nacistické a komunistické tajné služby. Jsem rád, že pokud Sněmovna vezme za základ projednávání pozměněný senátní návrh zákona, jak jej ke schválení doporučil váš ústavněprávní výbor, tak se podařilo najít shodu předkladatelů jak s archivářskou obcí, tak se současnými zpravodajskými službami, stanoviskem vlády, ale i s četnými hlasy volajícími po rozšíření působnosti Ústavu paměti národa také na období roku 1938 až 1945.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, díky provedeným úpravám se nyní můžete zaměřit na to podstatné - zda se opravdu chceme, nebo nechceme vyrovnat s naší totalitní minulostí. Je to pochopitelně proces neukončený, složitý, bez jednoznačných vzorů v minulosti, zároveň ale proces, se kterým se tak či onak vypořádávají všechny postkomunistické země. Stále více, a je tomu tak dobře, se ukazuje, že jím musíme projít se vším všudy, že bez jeho naplnění cítí většina společnosti jakousi nedůvěru a pocit nejistoty. Je to důležitý úkol pro naši současnost i budoucnost.

Takže paní poslankyně, páni poslanci, Vznik Ústavu paměti národa může procesu vyrovnávání se s minulostí jen napomoci. Ústav paměti národa by se měl také stát důstojným reprezentantem České republiky vůči podobným již vzniklým institucím v zahraničí a tak otevřít novou dimenzi ve vztahu k vyrovnávání se s nacistickou a komunistickou minulostí v mezinárodních souvislostech.

Vážené dámy, vážení pánové, jsem přesvědčen, že tento návrh zákona o vzniku Ústavu paměti národa může a měl by dostat vaši důvěru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji senátoru Jiřímu Liškovi za předložení odůvodnění.

Nyní se vrátíme k jednotlivým zpravodajským zprávám. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, petičnímu výboru. Iniciativně návrh projednal také ústavněprávní výbor. Usnesení výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 15/2 až 4. Výbor pro bezpečnost předložil záznam z jednání a výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu usnesení nepředložil.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro obranu a bezpečnost pan poslanec Karel Černý.

 

Poslanec Karel Černý: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, výbor pro bezpečnost projednal senátní návrh na vydání zákona o Ústavu paměti národa a o změně některých zákonů, sněmovní tisk číslo 15, na své 9. schůzi dne 13. března 2007. Výbor pro bezpečnost po odůvodnění zástupce předkladatelů místopředsedy Senátu doktora Jiřího Lišky, po zpravodajské zprávě poslance Karla Černého a po podrobné rozpravě nepřijal žádné usnesení. Pověřil předsedu výboru, aby záznam číslo 1 z jednání výboru pro bezpečnost předložil předsedovi Poslanecké sněmovny, a zmocnil zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny informoval o nepřijetí žádného usnesení výborem pro bezpečnost.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, protože se tiskem číslo 15 zabývaly čtyři výbory Poslanecké sněmovny, navrhuji, abychom za základ dalšího projednávání vzali komplexní pozměňovací návrh ústavněprávního výboru.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji Karlu Černému. Nyní prosím zpravodaje výboru pro vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu poslance Zbyňka Novotného, aby se ujal slova. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Zbyněk Novotný: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, výbor pro vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu na své 9. schůzi ze dne 15. března letošního roku k senátnímu návrhu zákona o Ústavu paměti národa a o změně některých zákonů, sněmovní tisk číslo 15, po odůvodnění senátora Lišky, zpravodajské zprávě mé nepřijal žádné usnesení.

Tolik má zpravodajská zpráva a rád bych využil svého přednostního práva s přihláškou do rozpravy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane zpravodaji, samozřejmě po zpravodajských zprávách vás zařadím na první místo.

Nyní tedy prosím zpravodajku petičního výboru poslankyni Hanu Orgoníkovou, aby se ujala slova se zprávou o jednání petičního výboru. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámila se zpravodajskou zprávou petičního výboru, který projednal návrh zákona o Ústavu paměti národa již 9. ledna letošního roku. Stručně vás seznámím s tím, jak jeho projednávání probíhalo.

Po odůvodnění senátora Mgr. Václava Jehličky, který je v současné době ministrem kultury, po zpravodajské zprávě mé osoby a po rozpravě petiční výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna schvaluje senátní návrh zákona o Ústavu paměti národa a o změně některých zákonů podle sněmovního tisku číslo 15. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní žádám zpravodaje ústavněprávního výboru pana poslance Marka Bendu, aby se ujal slova. Pane zpravodaji, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP