(12.10 hodin)
(pokračuje Nečas)

V návaznosti na uvedené změny v prokazování doby péče muže o dítě se navrhuje také zjednodušení při prokazování péče o osobu, která je závislá na péči jiné osoby ve stupni dvě, až tedy podle zákona o sociálních službách. Při prokazování této péče se upouští od dosavadní povinnosti podávat přihlášky k účasti na důchodovém pojištění. Místo dosavadních dvou úkonů, tj. podání přihlášky k účasti na důchodovém pojištění a podání návrhu na vydání rozhodnutí okresní správy sociálního zabezpečení, bude potřebný již jen jeden úkon, tj. podání návrhu na vydání rozhodnutí o době a rozsahu péče o tuto závislou osobu, kterým se pak bude tato péče prokazovat.

Pokud jde o péči o osobu závislou na péči jiné osoby, navrhuje se ještě další upřesnění, a to u hodnocení této péče pro účely uznání za osobu samostatně výdělečnou činnou, vykonávající z důvodu této péče vedlejší samostatnou výdělečnou činnost. V případě, že o osobu závislou na péči jiné osoby pečuje více osob vykonávajících samostatnou výdělečnou činnost, bude se tato péče tak jako dosud brát v úvahu jen u jedné osoby samostatně výdělečně činné. V návrhu zákona se stanoví pravidla určení této osoby samostatně výdělečně činné, neboť po změně právní úpravy od 1. ledna 2007 tato pravidla chyběla. Preferuje se dohoda všech osob samostatně výdělečně činných, které současně pečují, a pouze v případě, že se tyto osoby nedohodnou, bude rozhodovat správní orgán, tj. okresní správa sociálního zabezpečení.

Poslední navrhovanou změnou je dílčí rozšíření okruhu dětí, k nimž se přihlíží v důchodovém pojištění. Navrhuje se, aby se za dítě převzaté do trvalé péče nahrazující péči rodičů považovalo též dítě manžela, který o dítě pečuje na základě dohody schválené soudem, a dítě manžela, nemá-li druhý z rodičů rodičovskou zodpovědnost, a dále děti svěřené do předpěstounské a předadopční péče. Rozšíření okruhu dětí vychází z poznatků praxe a umožní zohledňovat v důchodovém pojištění též péči o uvedené děti.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona není rozsáhlý a myslím, že navrhované změny jsou, pokud jde o započítávání doby péče muže o dítě, plně v intencích nálezu Ústavního soudu. A pokud jde o ostatní změny navrhované v této novele, tak jsou v souladu s požadavky praxe.

S přihlédnutím k tomu, že je účelné, aby novela zákona o důchodovém pojištění nabyla účinnosti od 1. července 2007 a navázala tak na nález Ústavního soudu, který dotčená ustanovení zrušuje od 1. července letošního roku, tj. aby zde byla kontinuita právní úpravy, avizuji, že v obecné rozpravě navrhnu zkrácení lhůty pro projednání ve výborech tak, aby se druhé a třetí čtení mohlo konat na další schůzi Poslanecké sněmovny.

Paní poslankyně, páni poslanci, děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Zpravodajkou pro prvé čtení je paní poslankyně Lenka Mazuchová. Prosím ji tedy nyní o její zpravodajskou zprávu.

 

Poslankyně Lenka Mazuchová: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Kolegové, kolegyně, budu tady velice stručná, krátká. Myslím si, že tady není takzvaně co řešit, protože návrhy, které vláda doplnila do důchodového pojištění, jsou spíše technického rázu, pan ministr je zde vyjmenoval, a jako nejdůležitější bych považovala to, že Ústavní soud rozhodl o tom, že - jak tady již pan ministr zmiňoval - péče o děti do čtyř let vůči mužům je diskriminační, takže i tímto bychom se měli řídit. A já jako zpravodajka doporučuji tento zákon, aby prošel do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně, a otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádné písemné přihlášky, proto se ptám na vaše přihlášky. Jako první má slovo místopředseda vlády pan ministr Petr Nečas.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Paní předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, jak jsem již avizoval ve svém úvodním projevu, navrhuji podle paragrafu 91 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, aby byla schválena lhůta pro projednání návrhu zákona ve výborech o 30 dnů. Ten důvod jsem naznačil - jde o to, abychom měli tuto novelu schválenou, aby mohla vstoupit v platnost k 1. červenci letošního roku, to znamená abychom ji projednali na příští schůzi Poslanecké sněmovny. Vzhledem k malému rozsahu návrhu zákona, o kterém tady mluvila i paní zpravodajka, a k jeho spíše technickému charakteru jsem přesvědčen, že lhůta 30 dnů pro projednání ve výborech je naprosto dostatečná.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Zeptám se na další přihlášky z lavic poslankyň a poslanců. Není taková přihláška, končím obecnou rozpravu. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Organizační výbor navrhl tento zákon přikázat k projednání výboru pro sociální politiku. Má někdo jiný návrh na přikázání? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 76. Táži se, kdo souhlasí s tímto přikázáním, tedy výboru pro sociální politiku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 76 přítomno 166, pro 125, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

A druhým návrhem, o němž nyní rozhodneme, je návrh na zkrácení lhůty k projednání ve výborech o 30 dnů.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 77. Kdo souhlasí s tímto návrhem? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 77 přítomno 165, pro 124, proti nikdo. Také tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a lhůta k jeho jednání byla zkrácena o 30 dnů. Děkuji panu místopředsedovi, děkuji také paní zpravodajce.

 

A můžeme se věnovat dalšímu pevně schválenému bodu, a tímto bodem je bod číslo

 

2.
Vládní návrh zákona o integrovaném registru znečišťování
životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností
v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 119/ - druhé čtení

 

Prosím tedy nejprve místopředsedu vlády a ministra životního prostředí Martina Bursíka, aby z pověření vlády uvedl tento návrh.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, já bych vás rád nyní požádal o pozornost, protože nepředložím vládní návrh zákona tak, jak je v programu, ale po velmi intenzivních jednáních, po dohodě s premiérem, po jednání s ministrem průmyslu, po dohodě s předkladatelem a dalšími zainteresovanými poslanci a poslankyněmi navrhnu stáhnout tento bod z jednání s tím, že se vrátí zpátky do vlády, tak aby jej projednala opětovně vláda. Dovolte mi jenom krátké zdůvodnění, proč tomu tak je.

Vládní návrh zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí byl projednán vládou ještě v minulém složení a já jako ministr životního prostředí mám principiální problém s tím vládním návrhem. Vládní návrh, tak jak je připraven, omezuje registr znečišťování, snižuje vlastně rozsah subjektů, které jsou povinny do registru poskytovat informace, a tím pádem i snižuje dostupnost informací o chemických látkách v odpadech, o chemických látkách, které zatěžují životní prostředí, pro starosty obcí, pro zainteresované občany a podle mého názoru tento návrh je v rozporu s politikou, kterou se snažím prosazovat na Ministerstvu životního prostředí.

Tento názor sdílí i celá řada poslanců a my jsme se pokoušeli využít těch několika dní, abychom nalezli nějaký kompromis. Tady děkuji velmi zpravodaji, který na tom myslím udělal mnoho práce. Hledali jsme cestu, jak se shodnout na podpoře napříč pozměňovacích návrhů, které by korigovaly vládní návrh a dostaly ho do přijatelné formy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP