(Jednání pokračovalo ve 14.33 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Dobré odpoledne vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je 14.33 a dovolte mi, abych zahájila dnešní odpolední jednání. Dovoluji si připomenout, že budeme projednávat zákony v prvním čtení, a to body 13, 12, 10 a 24.

Z našeho dnešního odpoledního jednání se omlouvá paní místopředsedkyně Miroslava Němcová z rodinných důvodů. Jinou omluvu speciálně pro odpolední jednání nemám.

 

Dovoluji si otevřít projednávání bodu číslo 13, kterým je

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1995 Sb., devizový zákon,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu
zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně
zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 156/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh postupně uvedou ministr financí pan Miroslav Kalousek a ministr zemědělství pan Petr Gandalovič. Pánové, nevím, kdo z vás se ujme slova jako první, předpokládám, že ministr financí. Prosím tedy, aby tak učinil.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane předsedo vlády, vážené paní poslankyně, páni poslanci, předkládám novelu zákona, o které bych za normální situace řekl, že je novelou technickou, protože není ničím jiným než prostou transpozicí primárního práva Evropské unie do našeho právního řádu. Nicméně vzhledem k veřejné diskusi, která se kolem této novely vede, jsem si vědom toho, že kromě technické novely předkládám také mimořádné politikum, kolem kterého je celá řada mýtů a obrovský kus emocí.

Dovolte, abych se některé ty mýty pokusil vyvrátit. Jedná se zejména o mýtus, že vláda tímto návrhem snad zkracuje přechodné období, které bylo vyjednáno v přístupové smlouvě mezi léty 2004 až 2011. To prosím pěkně není pravda. Vláda nenavrhuje nic jiného, než abychom po třech letech porušování primárního práva a porušování elementárních dohod, ke kterým jsme se zavázali, podmínky tohoto přechodného období přestali porušovat. Jinak samozřejmě přechodné období, tak jak bylo vyjednáno mezi léty 2004 až 2011, bude dodrženo a vyčerpáno v celé jeho délce.

Dovolte, abych jen stručně připomněl ty základní podmínky, které byly vyjednány v přístupové smlouvě v přechodném období. Bylo vyjednáno, že bude platit sedmileté přechodné období, kdy po dobu těchto sedmi let od data našeho vstupu do Evropské unie mohou nabývat nemovitosti v České republice pouze fyzické osoby, které budou registrovány podle zemědělského zákona, a budou tedy splňovat podmínky a kritéria zemědělského zákona. Žádní jiní cizozemci nebudou moci tyto pozemky nabývat až do roku 2011, kdy toto přechodné období končí a může si samozřejmě pozemky kdokoli a jakékoli na území České republiky koupit, ať už je či není zemědělcem, ať už je nebo není registrován podle zemědělského zákona.

Podmínky tohoto přechodného období budou platit až do roku 2011. Ještě jednou opakuji, že není pravdou a je účelovou lží, že vláda chce tímto návrhem zkrátit přechodné období. Je ovšem také pravdou, že od 1. 5. 2004 nemají platit žádné jiné podmínky než ty, které jsme v přístupové smlouvě vyjednali. To znamená, že jakékoli další podmínky, které retardují, znemožňují, zabraňují přístupu těm, kteří splňují kritéria, jsou porušováním primárního práva Evropské unie, jsou porušováním závazků země, která hlasovala v referendu o přistoupení k Evropské unii a která se k této smlouvě zavázala.

Protože současný devizový zákon, zejména v podmínce tříletého trvalého pobytu a znalosti českého jazyka pro občany Evropské unie, toto primární právo velmi zásadním způsobem porušuje, a už tři roky, domníváme se, že aniž bychom se dotkli podmínek přechodného období, měli bychom ty podmínky, které jsme vyjednali a ke kterým jsme se zavázali - a které platí, protože je pravdou, že primární právo Evropské unie má přednost před národní legislativou členských států -, uvést v soulad s naším právním řádem. Jednak proto, že smlouvy se mají dodržovat, protože kredit země se měří také tím, jestli dodržuje, nebo nedodržuje dohody a smlouvy, ke kterým se zavázala, a také proto, že je zřejmé a je objektivní pravdou, že po třech letech přechodného období, což bude letošní léto, nás čeká, tak jako všechny členské země, které mají vyjednané přechodné období, evaluace podmínek, jak dodržujeme své závazky během přechodného období.

Je zcela zřejmé, že v tomto případě bude konstatováno elementární porušování, protože nic jiného než elementární porušování to není. Tím se logicky vystavujeme riziku správního řízení soudu Evropského soudního dvora a sankcím, které přísluší každému, kdo porušuje primární právo Evropské unie. (Hluk v části sálu.)

Kdyby to nebyl pouze zástupný citový problém, kdyby tady byly skutečně zásadní národní zájmy a nikoli pouze ta hesla, tak bych to snad chápal. Ale ono to tu přece není. Vždyť všichni, jak tu sedíme, víme…

Já bych poprosil, pánové napravo, je to ode mne velmi nezdvořilé, ministr má hovořit v pokoře k Poslanecké sněmovně, ale já se docela snažím.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Omlouvám se, pane ministře, je to moje chyba, měla jsem vám zjednat důstojnější prostředí. (Ministr Kalousek: Kdybyste aspoň mlčeli…) Proto prosím všechny přítomné paní poslankyně a pány poslance, aby této mé i páně ministrově prosbě vyhověli. Děkuji vám.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji, paní předsedající, a omlouvám se, že jsem si dovolil více, než členu vlády v Poslanecké sněmovně přísluší.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP