(15.00 hodin)
Poslanec David Rath: Vážený pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, k návrhu zařazení nového bodu programu, který přednesl kolega Tejc. Tuto formu volíme proto, že vládní koalice blokovala zařazení tohoto bodu na organizačním výboru, tedy řádným způsobem. Je vidět -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, já vás musím upozornit, že se nevede diskuse k tomu bodu. Poprosil bych, abyste řešil program schůze, to znamená popřípadě dal návrh na vyřazení nebo zařazení bodu pořadu.
Poslanec David Rath: Nezlobte se, pane předsedo, toto je rozprava -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Není rozprava, není rozprava…
Poslanec David Rath: Toto je rozprava k programu a k bodu -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Není, já vám přečtu znění jednacího řádu, že se navrhují body bez rozpravy. Takže já bych poprosil, buď navrhněte bod, který máte na mysli, nebo vám odeberu slovo.
Poslanec David Rath: Já chci diskutovat a navrhnout - (Ohlas v sále.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ne, ne, ne, ne, pane poslanče, diskuse není.
Poslanec David Rath: Dobře, já chci navrhnout (ohlas v sále - předsedající: ano), aby bod programu, se kterým přišel kolega Tejc, byl projednán, a chci k tomu dát zdůvodnění, proč chci, aby -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ne, ne, ne, ne, ne…
Poslanec David Rath: Nezlobte se, já mohu, pane předsedo, navrhnout stejný bod -
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ne, pane poslanče, já vám odebírám slovo. (Potlesk.) Jestli skutečně nebudete hovořit k věci a nebudete předkládat návrh na zařazení, vyřazení nebo změnu v návrhu programu, tak vám odeberu slovo.
Takže máte ještě poslední příležitost (projevy nesouhlasu), pak vám odeberu slovo.
Poslanec David Rath: Nezlobte se, ale jednací řád neříká, že dva poslanci nemohou navrhnout obdobný bod. Řekněte mně, kde jednací řád říká, že dva různí poslanci nemohou navrhnout k projednávání identický bod. Najděte mně to v jednacím řádu. Jak vy můžete vědět, že ten bod zní stejně, že má identický název?
Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, tak já vás poprosím, navrhněte ten bod a pak ho zdůvodněte, vždyť to je jednoduché, ne?
Poslanec David Rath: Ano, je to jednoduché, je to návrh na zařazení nového bodu programu, kterým se má zřídit vyšetřovací komise k aféře, kterou nazýváme Langergate.
Takže i teď mně odejmete slovo, pane předsedo?
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ne, můžete pokračovat, pane poslanče.
Poslanec David Rath: Takže prosím i pravou stranu politického spektra, aby si nastudovala jednací řád, aby věděla, že každý poslanec má právo navrhnout změnu programu a ta změna programu může být nazvána, jak on uzná za vhodné. Je to opět zase snaha pravé strany politického spektra někoho šikanovat a cenzurovat, jak je ostatně u autoritativní strany ODS dobrým zvykem. (Slabý potlesk poslanců opozice.)
Zopakovat bych, co tady říkal pan předseda vlády, že jsem jednička. V jeho podání víme, co to znamená, a jsem rád, že mě označil za totéž, co označil svého milého koaličního partnera pana Kalouska. Jsem už v tomto pořadí tedy druhý.
Dámy a pánové, volíme tuto formu proto, že vládní koalice blokovala zařazení tohoto bodu na organizačním výboru. Je vidět, že vládní koalice má špatné svědomí a má v této věci asi co skrývat, když se bojí nezávislé vyšetřovací komise. A její existence je o to důležitější, protože se objevují stále nové a nové skutečnosti, které je potřeba buď potvrdit, nebo vyvrátit.
Vypadá to v tuto chvíli ze známých informací, že v řadách ODS byla vymyšlena a realizována policejní hra, které se skutečně dá říkat s jistou licencí Langergate, z důvodu klíčové role dnešního ministra vnitra Langera v celé této aféře.
Co se ukazuje? Ukazuje se, že předseda branně bezpečnostního výboru Vidím v inkriminovanou dobu několika málo dní okolo tzv. Kubiceho aféry, jejího projednání ve výboru a zveřejnění, minimálně patnáctkrát, nebo čtrnáctkrát, telefonoval a byl v intenzivním kontaktu s pány Kubicem a Vlasem. Vlas byl jeden ze zpracovatelů nebo hlavní autor té Kubiceho zprávy. Zaslechl jsem v médiích, že pan Vidím to komentoval tím, že si domlouvali ten výbor. Zajímavé. Domlouvali si ho v době, kdy ještě ta zpráva nebyla vytvořena a byla tvořena, pak si ho domlouvali v době, kdy ten výbor se skutečně chystal, pak si to domlouvali i dávno po výboru několik dní a další den po výboru a další den po výboru. Je zajímavé se podívat, co bylo obsahem těchto hovorů. Protože ono to vypadá, že skutečnost je trochu jiná. V podstatě se nabízí otázka, co má předseda branně bezpečnostního výboru neustále telefonicky probírat s policisty takového útvaru, kteří v tu dobu vytvářejí tzv. Kubiceho zprávu, která ještě vlastně neexistovala.
Dále se musíme zeptat na stáří těch informací z Kubiceho zprávy, protože ta Kubiceho zpráva byla prezentována jako nějaké senzační odhalení, a ono se ukazuje, že ty informace v ní obsažené znají policejní orgány měsíce, možná dokonce i roky. Co je teda najednou hnalo k tomu, že je nasypaly dohromady a čtyři dny před volbami s nimi běžely do Sněmovny? A intenzivně to domlouvaly s předsedou Vidímem?
Musíme se ptát, proč měla snůška těchto drbů razítko Důvěrné. Musíme se ptát, proč snůška těchto drbů byla výhradně na politiky, kteří pocházeli z ČSSD, ale stejné drby, které jsou součástí těch spisů, a je potřeba se na ně podívat a pan předseda Vidím ví, o které informace jde a na jaké politiky z jeho strany, kolegy, tam jsou obdobné drby, proč tyto drby v té zprávě také nebyly, proč to bylo vyselektováno.
Dále se musíme ptát, proč pan Langer nechal materiál s nápisem Důvěrné k dispozici novinářům. Při té příležitosti bychom se mohli zeptat, za jakých okolností také získal prověrku, když takto nakládá s materiály označenými Důvěrné.
Dále se komise musí ptát na roli pana Langera v ovlivňování vyšetřování inspekce a jeho zasahování do tohoto vyšetřování, přímého zasahování. Přitom inspekce šetřila jeho jako podezřelého. Naprosto skandální záležitost, v evropských kulturních zemích zcela nepřijatelná, kdy ministr vnitra zasahuje přímo do vyšetřování jeho osoby a jeho spolustraníků!
My se musíme také v té komisi ptát, co je pravda na podezření, že ministr Langer zastrašoval a možná i vydíral bývalého ředitele inspekce Borníka telefonicky.
Dále je zde totiž, abych to shrnul, vážné podezření o věci, se kterou česká demokracie nemá ještě žádnou zkušenost a je potřeba tuto zkušenost dobře popsat, objektivně popsat, aby se nikdy do budoucna nic podobného nemohlo opakovat, ať z té či oné politické strany. Aby policie mohla fungovat pokud možno nezávisle a bez toho, aniž by byla zatahována do politických hrátek. Je zde totiž důvodné podezření, že jedna politická strana či její prominentní členové připravili s několika policisty takový jakýsi kompromateriál. Tento kompromat býval nechvalně znám z praxe Státní bezpečnosti. Tedy pan ministr Langer dnes je bojovníkem s bývalými spolupracovníky StB, ale zdá se, že se od nich hodně poučil, že možná přejal jejich metody práce a chování. Neměl by on být předmětem šetření Ústavu paměti národa? (Slabý potlesk poslanců opozice.)
Tento kompromat se samozřejmě řízením a zase přes tyto politiky dostal mezi novináře. Bylo mu dáno razítko Důvěrné, když si ho vlastně asi ani nezasloužil, protože šlo skutečně o snůšku drbů, pomluv a naprosto neověřených žvástů. Ale dostal razítko Důvěrné, aby to bylo pro některé novináře senzačnější, aby to mohli citovat.
A následně, aby celý tento opus dostal to vyvrcholení, tak nutno říci, že pan ministr Langer ze své pozice ministra vnitra pěkně zametl po sobě možná stopy. Z pozice ministra vnitra. Čili leckomu toto chování může připadat jako svého druhu organizovaný zločin. Tedy v České republice je ministr, který možná organizoval a je hlavou organizovaného zločinu. (Slabý potlesk z řad poslanců ČSSD.)
***