(16.10 hodin)

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Než udělím slovo další řádně přihlášené paní poslankyni Vlastě Bohdalové, s faktickou pan poslanec Morava. Máte slovo.

 

Poslanec Jan Morava: Děkuji. Já se prostřednictvím vás, paní předsedkyně, obrátím na paní poslankyni Zelenkovou, protože já jsem právě na úvod své řeči řekl, že to nejsou moje argumenty, že to je dvanáct argumentů odborné veřejnosti. Ty zdroje vám nesmírně rád předám a k dispozici je má každý. Já se obávám, že právě ve chvíli, kdy povedeme diskusi tímto směrem, to znamená že my jsme tady něco dobře vymysleli, a argumenty, které mají lidé, kteří mají převést státní maturity do praxe, nebudeme poslouchat, tak to je přesně ten špatný přístup, který k té záležitosti volíme.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Nyní má slovo paní poslankyně Vlasta Bohdalová, připraví se paní poslankyně Šojdrová. Máte slovo.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Dobré odpoledne, vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové. Kdo se bojí maturity? Maturity se bojí student od první chvíle, kdy vstoupí na střední školu. Každé maturity. A kdo se tedy bojí státní maturity?

Státní maturity se připravují už dlouhou řadu let, jak už tady bylo řečeno. Původní zadání je z roku 1993, modifikované z roku 1996. Od roku 2001 se prováděl test maturita nanečisto. Všechny školy v republice tedy mají už pět let možnost ověřit si organizační i obsahové státní maturity. Zákonný požadavek zveřejnění obsahu státních maturitních zkoušek v odpovídajících katalozích byl splněn s více než zákonem požadovaným 24měsíčním předstihem. Tedy opravdu se nikdo nemůže vymlouvat na to, že by se neměl se státní maturitou možnost seznámit.

Smyslem státní maturity je poskytnout srovnání úrovně výuky na středních školách v České republice. Toto je vlastně pro rodiče velice důležité, aby již při výběru vzdělání pro své děti se zajímali o to, jak škola učí, a pro žáky, aby si mohli srovnat své přednosti a nedostatky s celou populací. Státní maturita je potřebným informačním zdrojem pro ty, kdo řídí školství. V budoucnosti je možnost předpokládat i využití státních maturit k náhradě přijímacích zkoušek na vysokých školách. Jak už tady zaznělo, jsme jednou z posledních evropských zemí, která v nějaké formě nepoužívá standardizovaného typu maturitních zkoušek. V tomto směru značně zaostáváme, protože vůbec neuplatňujeme kritéria kvality pro řízení a odměňování školství.

Skutečností je, že vedle vynikajících středních škol je dosud řada středních škol, které mají sotva dostatečné výsledky. To je vidět prvních ročnících na vysokých školách. Krok od systému, ve kterém se známkování liší dokonce v každé třídě stejné školy podle toho, jak známkuje a vyučuje učitel, musíme zavést systém univerzální. Není jednoduchý. Zároveň ale univerzální systém nemůže sloužit k mechanickému srovnávání škol, čehož se mnozí učitelé bojí. Školy různých typů se nadále budou lišit. Musíme však vědět o kolik, co je standardní a co už je nadstandardní odchylka. Bez toho se školství řídit nedá.

Vlastní tvar maturity a státní maturita bude vždycky předmětem sporů, jako byl vždycky předmětem sporů každý nový krok, který se ve školství zaváděl. Vždycky bylo předmětem sporů to, když jsme od někoho chtěli, jak od studentů více práce, tak od učitelů více práce.

Sociální demokracie nicméně chápe problémy některých škol v oblasti volitelných předmětů společné části státní maturity. Proto navrhujeme začít se státní maturitou v roce 2008 jen v českém a cizím jazyce a volitelný předmět odložit až na rok 2010.

Kromě toho bych chtěla říci, že vidím zde v navrhované novele zákona rozpor s programovým prohlášením této vlády. Navrhovaná novela říká, že státní maturitu odložíme o dva roky, platnost k 1. září 2009, ale v programovém prohlášení se říká, že státní maturity odložíme do té doby, než na školách budou zavedeny rámcové vzdělávací programy. To je pro mne rozpor velmi zásadní, a proto si dovolím navrhnout zamítnout tento zákon již v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. Slova se ujme přihlášená paní poslankyně Michaela Šojdrová, kterou bude následovat paní ministryně Dana Kuchtová v řádné přihlášce, aniž by využila svého přednostního práva. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové. Omlouvám se všem, kterým se zdá, že téma maturity už tady projednáváme více než hodinu. Já se domnívám, že je to ale téma, které si naši pozornost skutečně zaslouží. A proto se omlouvám, když třeba někteří z nás zopakují některá fakta. V příštím roce, v roce 2008, by se tato nová podoba maturity týkala 88 000 studentů. Já si myslím, že jejich zájem si zaslouží také naši pozornost a náš zájem, abychom tuto věc projednali skutečně zodpovědně.

Na úvod si neodpustím krátkou poznámku na vystoupení kolegy Moravy, který tady velmi sebevědomě tvrdil, že vysoké školy nepoužijí výsledky maturitních zkoušek, protože ony potřebují testy, které ověřují studijní schopnosti. Je mi líto, že takovýmto způsobem pan kolega zde vystoupil, protože to prostě není pravda. Za prvé nikdo nemůže tady hovořit za vysoké školy, které mají svoji autonomii a které si přijímací řízení stanovují samy ve svém rozhodovacím postupu, a především to není pravda proto, že tady máme usnesení konference rektorů, které opakované vyzývá k tomu, aby "státní maturita" byla schválena, protože na ni čekají. A mimo jiné je třeba také vědět, ale z toho tady teď neobviňuji pana kolegu, že nevěděl, že zástupci konference rektorů se podílejí na přípravě osvědčení o maturitní zkoušce právě proto, aby vysoké školy mohly akceptovat výsledky nové podoby maturitní zkoušky. Já se domnívám, že to je dost závažný důvod k tomu, abychom se domnívali, že vysoké školy chtějí využívat výsledků standardizovaných maturitních zkoušek.

Kolegyně a kolegové, já zde nyní budu hovořit z pozice poslankyně, která podpořila zavedení nové státní maturity. Nebudu opakovat ty zahraniční souvislosti, které zde velmi podrobně uvedla paní kolegyně Zelenková, nebudu uvádět přesný popis maturitní zkoušky, za který tady děkuji paní zpravodajce kolegyni Mertinové, ale přesto musím polemizovat s důvody, které uvádí písemná důvodová zpráva. Uvádím je zde proto, že je zde neuvedl pan předkladatel tak, jak je uvádí důvodová zpráva.

Tam se jasně říká, že jedním z důvodů je nejasná koncepce. Co je to - nejasná koncepce, neujasněnost koncepční, jestliže v roce 2001 zde byla schválena Bílá kniha, tedy dokument Národního programu rozvoje vzdělávání, který školský výbor, jehož předsedou byl pan předkladatel, vzal na vědomí? Je to tak a já jsem byla ráda, že jsme se jako politická reprezentace napříč politickým spektrem shodli na dlouhodobém výhledu rozvoje vzdělávací soustavy. Na základě této koncepce, ano, v jistých odlišnostech, tak jak je potom přinesl vývoj při ověřování, byl zpracován nový školský zákon a na základě této schválené koncepce pokračovalo také centrum pro reformu maturit v zavádění, v ověřování, v přípravě katalogu požadavků a přípravě škol. Domnívám se, že nikdo v této věci nemůže říci, že se nepostupuje podle koncepce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP